Bydgoszczanie zgłosili mnóstwo uwag do planu przebudowy ulicy Nakielskiej. Najwięcej dotyczyło przebiegu dróg rowerowych, buspasów i miejsc parkingowych.
Modernizacja ulicy Nakielskiej będzie odbywała się w etapach. Przygotowanie dokumentacji na wszystkie odcinki poprzedzono szerokimi konsultacjami społecznymi oraz uzgodnieniami. Ostatnia tura konsultacji dotyczyła sposobu rozbudowy odcinków przebiegających przez Wilczak i Jary od ul. Bronikowskiego do ronda Grunwaldzkiego. Eksperci po przeanalizowaniu wszystkich opinii (ponad 160 uwag) wybrali optymalne rozwiązania. W jakim kierunku zmierzać będą prace?
Odcinek od ronda Grunwaldzkiego do ulicy Wrocławskiej
Na tym odcinku zachowany zostanie funkcjonujący przekrój ulicy – dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Droga rowerowa będzie poprowadzona wzdłuż Starego Kanału Bydgoskiego. Model ten zapewni poprawę warunków ruchu pieszych i rowerzystów. Przystanki autobusowe mają być wyposażone w zatoki, przez co autobusy nie będą blokowały ruchu na ulicy. Co ważne, nienaruszona ma pozostać istniejąca linia zabudowy (warunki ochrony konserwatorskiej), wyburzeń na tym odcinku się nie planuje.
Ulica Wrocławska do ulicy Słonecznej
Komunikacja, zarówno autobusowa jak i tramwajowa ma być traktowana priorytetowo, co zapewnić mają dwa trambuspasy umiejscowione w środku ulicy Nakielskiej (wybrany model zakłada rozbudowę ul. Nakielskiej na tym odcinku w przekroju 1×4). Drogi rowerowe będą poprowadzone poza pasem drogowym wzdłuż Starego Kanału Bydgoskiego. Dzięki zmianom poprawi się funkcjonowanie komunikacji zbiorowej, piesi – dzięki tzw. azylom będą bezpieczniejsi. Na tym odcinku również nie przewiduje się wyburzeń.
Odcinek od ulicy Słonecznej do ulicy Bronikowskiego
Ten odcinek stwarza najwięcej wyzwań przed projektantami, wykonawcami i wymaga skoordynowania działań z PKP. Zostanie zaprojektowany w oparciu o koncepcję programowo-przestrzenną opracowaną w 2019 roku i uzupełnioną w 2023 roku o wariant docelowy, uwzględniający planowaną przez PKP modernizację linii kolejowej nr 131 i przewidzianą w jej programie budowę nowego przejścia trasy ul. Nakielskiej pod nasypem kolejowym w rejonie ul. Trentowskiego.
Za dotychczasowym nasypem kolejowym ma znaleźć się miejsce na jednotorową pętlę tramwajową i parking. Zgodnie z koncepcją powstać ma tu ulica o przekroju jednojezdniowym, dwukierunkowym, cztero-pasowym, z pasami środkowymi przeznaczonymi dla komunikacji publicznej oraz pojazdów skręcających w lewo na przyległe posesje. W obrębie skrzyżowania z ul. Nasypową jezdnia zostanie poszerzona do pięciu pasów ruchu, a linia tramwajowa rozbudowana będzie do układu dwutorowego. Drogi rowerowe znajdą się po stronie południowej (na odcinku od wiaduktu do ul. Słonecznej). Dodatkowo przebudowana będzie na krótkim odcinku ul. Nasypowa, w pobliskim parku znajdzie się miejsce na nową alejkę pieszo-rowerową.
Dzięki przyjętym rozwiązaniom poprawić się ma przepustowość tego fragmentu ul. Nakielskiej, zwłaszcza w obrębie skrzyżowania Nakielska/Nasypowa. Dodatkowo rozwiązanie:
- przy założeniu wzrostu przepustowości, ogranicza ingerencję w tereny parkowe, minimalizując niezbędną wycinkę drzew (droga pieszo-rowerowa prowadzona od strony północnej wkomponowana w park)
- poprawia warunki ruchu dla pieszych i rowerzystów,
- poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego wszystkich uczestników ruchu,
- jest komplementarne z rozwiązaniami inwestycji realizowanej przez spółkę PKP
Ulica Nakielska – ogromne wyzwanie finansowe
Miasto w tym roku zleci przygotowanie projektu budowlanego i wykonawczego zakładającego budowę jednojezdniowej ulicy z 4 pasami ruchu (dwa środkowe jako buspasy), chodnikami i drogą rowerową i rondem turbinowym na wysokości ul. Bronikowskiego. Inwestycja będzie ogromnym wyzwaniem finansowym. Bydgoszcz starała się o wsparcie finansowe składając wnioski do KPO i Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, jednak go nie otrzymała. Ostatecznie na to zadanie wykorzystane będą m.in. fundusze unijne (ok. 6 mln euro) przeznaczone na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Wartość inwestycji szacowana jest natomiast na ok. 60 mln zł.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!