W Fordonie znów będzie stacja i powstanie nowy przystanek kolejowy – Bydgoszcz-Stary Fordon

Przystanek kolejowym w Fordonie po 30 latach znów będzie stacją / Fot. UMB

Rozpoczęła się przebudowa przystanku kolejowego Bydgoszcz Fordon. Powstanie również nowy przystanek przy moście na Wiśle. Te inwestycje zwiększą możliwości przepustowe na linii nr 209. Kolej może stać się uzupełnieniem dla tramwajów do Fordonu.

Trwa przebudowa przystanku kolejowego Bydgoszcz Fordon, znajdującego się w okolicy wiaduktu nad ul. Brzechwy. W ostatnich tygodniach wykonywano tam głównie prace ziemne. Wymieniono elementy konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej, zdemontowano część nieużywanego rozjazdu, który przebiega przez przystanek.

W Fordonie znów będzie stacja

Obecnie w tym miejscu zatrzymują się pociągi jeżdżące między Bydgoszczą a Chełmżą. Przez przystanek przebiega jednotorowa linii kolejowa nr 209 łącząca oba miasta. Między Bydgoszczą Wschód a Fordonem od 1984 roku linia jest zelektryfikowana. Kolej elektryczna miała pełnić funkcję komunikacji miejskiej między centrum a największą dzielnicą miasta. Uzupełniała ją w latach 80. XX wieku. Potem straciła pod tym względem na znaczeniu. Obecnie na tej linii codziennie jeździ kilka spalinowych pojazdów szynowych Arrivy na trasie do Chełmży.

Trwająca przebudowa przystanku polega na przeniesieniu użytkowanego peronu nr 1 oraz odtworzeniu peronu nr 2 (wyłączony teraz z użytkowania). Pozwoli to na ponowne umożliwienie mijania się na stacji pociągów prowadzonych trakcją spalinową i elektryczną, co zwiększy przepustowość na trasie, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Mijanka będzie rozpoczynać się w rejonie ul. Magazynowej.

Peron nr 1 będzie przeniesiony w nowe miejsce, za wiadukt, w stronę centrum. Konstrukcja przeprawy nad ul. Brzechwy również zostanie wyremontowana. Zmodernizowane zostanie także przejście dla pieszych w sąsiedztwie stacji, powstaną tam rogatki. Trwają jeszcze ustalenia dotyczące przejazdu kolejowego przy ul. Dworzec, łączący ul. Fordońską z Produkcyjną. W planie jest jego likwidacja, ale decyzja ta wywołała poruszenie wśród mieszkańców, którzy korzystają z przejazdu. Temat ten był omawiany na marcowej sesji Rady Miasta. Poinformujemy o decyzjach.

Wymiana szyn zapewni możliwość przyjmowania na stacji składów elektrycznych oraz przeładunek pociągów towarowych. Na razie prace odbywają się bez wstrzymania ruchu pociągów, jednak za jakiś czas będzie to konieczne. Dzięki tym zmianom, po 30 latach przystanek stanie się znów stacją, gdy w 1997 roku zmniejszono jego rangę, przez zamknięcie mijanki.

Ponadto remont ten umożliwi wydłużenie do Fordonu połączeń pociągów regionalnych wjeżdżających do Bydgoszczy ze strony zachodniej, z Nakła czy Poznania, a nawet pozwoli na utworzenie kolei aglomeracyjnej. Tak więc pociągi mogą stać się uzupełnieniem linii tramwajowej do Fordonu otwartej w 2016 roku.

Wysiądziemy nawet w Starym Fordonie

Tym bardziej, że to nie będą jedyne zmiany. Na wschód od stacji Bydgoszcz Fordon, w pobliżu wiaduktu przy ul. Fordońskiej oraz mostu nad Wisłą, powstanie nowy przystanek z dwoma peronami o roboczej nazwie Bydgoszcz Stary Fordon. Jego budowa ma ruszyć już w drugiej połowie tego roku.

Zmiany obejmą również infrastrukturę kolejową w innych częściach linii 209 w powiecie bydgoskim. Na przejazdach na DW 551 w Dąbrowie Chełmińskiej oraz na DK nr 80 w Strzyżawie powstaną nowe rogatki.

To inwestycja PKP. Prace realizuje firma Gór-Tor. Ich koszt to 40 mln zł. Pieniądze pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy dla projektu pn. „Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych – etap II”. Zakończenie prac w Fordonie oraz na innych częściach linii nr 209 planowane jest w połowie 2026 roku.

Do Kcyni pociągiem

To nie koniec dobrych wieści związanych z transportem kolejowym w naszym regionie. PKP ogłosiło przetarg na wykonanie prac remontowych na linii kolejowej nr 356 pomiędzy granicą województwa wielkopolskiego a Kcynią, będącą częścią Metropolii Bydgoszcz oraz linii kolejowej nr 281 z Kcyni do Nakła nad Notecią. Doprowadzi to do uruchomienia pociągów z Poznania do Bydgoszczy przez Wągrowiec i Kcynię. Nowa inwestycja kolejowa oznacza, że gmina Kcynia po ponad 20 latach odzyska pasażerskie połączenia kolejowe. Wzmacnia to potencjał Metropolii Bydgoszcz. Część mieszkańców Kcyni dojeżdża do bydgoskich szkół i miejsc pracy. Starania o przywrócenie kolejowego połączenia przez Kcynię wspierała m. in. Rada Miasta Bydgoszczy i organizacje społeczne.

W ostatnich latach przeprowadzono modernizację linii 356 na odcinku z Poznania do Wągrowca. Po wykonaniu prac odnotowano duży wzrost liczby pasażerów. A PKP dokonało już wyboru wykonawcy prac na modernizację dalszej części linii od Wągrowca przez Gołańcz do granicy województwa wielkopolskiego.

Niestety, jak podaje portal „Kolejowy Rynek” kompleksowa modernizacja linii 356 między Kcynią a Szubinem, będącej najkrótszym połączeniem kolejowym między Bydgoszcz-Poznań, na razie pozostają mgliste. Choć biorąc pod uwagę zapowiedzi rozwoju sieci kolejowej w Polsce o przywracaniu przez Szubin wydaje się jak najbardziej realne. Jak na razie wszystko wskazuje na to, że najpóźniej pod koniec 2026 roku możliwy będzie przejazd z Poznania do Bydgoszczy przez Wągrowiec i Nakło nad Notecią.

Zapisz się do newslettera „Bydgoszcz Informuje”!

Udostępnij: Facebook Twitter