W marcu wiele zmian w komunikacji miejskiej – tego chcieli bydgoszczanie

Tramwaj na przystanku wiedeńskim / Fot. B. Witkowski / UMB

Koniec prac naprawczych na moście Pomorskim oznaczać będzie również zmiany w komunikacji miejskiej. Tramwaje dostaną priorytet na kolejnych skrzyżowaniach, nie wielu trasach tramwaje pojadą w równych odstępach.

– Wsłuchujemy się w opinie pasażerów – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – Zdajemy sobie sprawę, że część tramwajów do Fordonu, mimo uruchomienia linii nr 11, jest jeszcze przepełniona. Dlatego od grudnia pracowaliśmy nad pakietem zmian m.in. w obsłudze relacji Centrum-Fordon i poprawie obsługi osiedla Leśnego. Zależy nam, by wszystkie usprawnienia wprowadzić jednym rozkładem jazdy. Stąd powiązaliśmy wszystkie najważniejsze zmiany z planowanym na marzec zakończeniem naprawy na moście Pomorskim.

Te tramwaje pojadą w równych odstępach

W ZDMIKP analizowano czasy przejazdu i poziomu napełnień w tramwajach. Badania objęły ostatnie dwa miesiące. Na podstawie wyniku tych badań przygotowano nowe rozkłady jazdy, wybrano też priorytetowe kierunki na których tramwaje w godzinach szczytu, z założenia, będą kursować w równych odstępach.

  • Rondo Jagiellonów – Jagiellońska – Fordon (co ok. 4-6 min. w szczycie)
  • Fordon – Jagiellońska – rondo Jagiellonów (co ok. 4-6  min. w szczycie)
  • Rondo Jagiellonów-Kujawska – Węzeł Szarych Szeregów (co ok. 6-8  min. w szczycie)
  • Węzeł Szarych Szeregów – Kujawska – rondo Jagiellonów (co ok. 5-8 min. w szczycie)
  • Rondo Jagiellonów-Garbary  (co ok. 4-7  min. w szczycie)
  • Garbary-rondo Jagiellonów (co ok. 4-6  min. w szczycie)

Oznacza to, że w rozkładach jazdy na priorytetowych kierunkach znikną kilkunastominutowe przerwy pomiędzy odjazdami, nawet w godzinach szczytu (np. w drodze z Fordonu do ronda Jagiellonów to nawet 11 minut). To był jeden z powodów przepełnień na wybranych kursach. Po zmianach na tym priorytetowym kierunku, z którego korzysta najwięcej pasażerów (linie nr 3, 5, 10) tramwaje będą pojawiać się co około 5 minut. Do koordynacji wybrane zostały kierunki, na których podróżuje najwięcej pasażerów. Dlatego na górnym tarasie tramwaje w równych odstępach będą poruszać się od węzła Szarych Szeregów w stronę centrum, a nie z pętli na Glinkach i Kapuściskach. Udało się jednak również na tych pętlach ograniczyć przerwy pomiędzy kursami tramwajów w kierunku ronda Jagiellonów.

Skoordynowane będą też m.in. odjazdy:

  • linii nr 7 i 11 z Fordonu w kierunku węzła Szarych Szeregów oraz w przeciwnym kierunku (co 9 -11 min w szczycie)
  • linii nr 2 i 10 z Lasu Gdańskiego w kierunku ronda Jagiellonów (co 9 -11 min w szczycie)
  • linie nr 2 i 8 z Kapuściska w stronę Centrum (co 9 -11 min w szczycie)

Trwa weryfikacja szczegółowych rozkładów jazdy. Mogą wystąpić w związku z tym minimalne korekty w przyjętych założeniach.

„Dziesiątka” będzie wzmocniona

W dni powszednie wydłużone zostanie funkcjonowanie linii nr 10 łączącej Fordon z Lasem Gdańskim. Tramwaje będą kursować także po godzinie 19. Odjazdy z pętli w Lesie Gdańskim będą skoordynowane z linią nr 2. Znacznie poprawi to obsługę osiedla Leśnego. O wprowadzenie tej zmiany apelowali m.in. pracownicy i pacjenci 10. Wojskowego Szpitala Klinicznego oraz Rada Osiedla Leśne.

Na tych skrzyżowaniach tramwaje pojadą z priorytetem

Na kolejnych 8 skrzyżowaniach tramwaje będą przejeżdżały z priorytetem po wprowadzeniu zmian w działaniu sygnalizacji świetlnej.

  • Fordońska / Bałtycka – prace programowe zakończone, trwają testy,
  • Fordońska / Fabryczna – prace programowe zakończone, trwają testy,
  • Królowej Jadwigi / Dworcowa – prace programowe zakończone, trwają testy,
  • Gdańska / Mickiewicza – prace programowe zakończone,
  • Dworcowa / Sobieskiego – trwają prace programowe,
  • Sułkowskiego / Chodkiewicza – trwają prace programowe,
  • Wojska Polskiego / Ujejskiego – trwają prace programowe,
  • Toruńska / Spokojna – trwają prace programowe.

W przypadku części skrzyżowań analizowane są jeszcze skutki wprowadzenia zmiana dla pozostałych uczestników ruchu (samochodów, rowerzystów i pieszych), które zadecydują o możliwości włączeniu wysokiego priorytetu dla tramwajów.

Tramwaje znowu na moście Pomorskim

W marcu tramwaje wrócą na most Pomorski. Będzie to możliwe po zakończeniu trwającej naprawy nasypu prowadzącego na most od strony ronda Fordońskiego. To oznacza skrócenie czasu przejazdu linii nr 4, 6 i 8. Rondo Toruńskie ponownie będzie pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego. Zakończenie prac umożliwi też wprowadzenie w życie wszystkich powyższych zmian w rozkładach jazdy. Po zakończeniu prac MWIK w marcu na stałe trasy wrócą też:

  • linia nr 61 (przez ul. Ugory-I. Skorupki)
  • linie nr 52,59,60,64 (przez ul. Staszica-3 Maja)
  • linii nr 71 i 77 (przez al. Mickiewicza)
  • linii nr 55 (przez ul. I. Skorupki)
  • linia nr 57 (przez ul. Stawową)

Otwarcie powyższych ulic pozwoli też ograniczyć część opóźnień odnotowywanych w godzinach szczytu. Po zakończeniu tych prac weryfikowane będą czasy przejazdu i napełnienia autobusów.

Zmiany w komunikacji są możliwe dzięki zabezpieczeniu przez Miasto dodatkowych środków. W budżecie na 2024 roku najbardziej wzrosły wydatki na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł). Zaplanowano zwiększenie pracy przewozowej, której wielkość ma wynieść 18 mln wozokilometrów (w ubiegłym roku było to 17,7 mln wzkm).

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter