W przyszłym roku pojedziemy dłużej rowerem miejskim za darmo. Później może ich zabraknąć

Podsumowano kolejny sezon Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. Liczba wypożyczeń była podobna niż przed rokiem, jednak tendencja spadkowa nadal się utrzymuje. W przyszłym roku będziemy jeździć dalej na tych samych rowerach. W 2024 roku może już ich zabraknąć.

W kończącym się sezonie z systemu Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego skorzystało około 6 tys. osób. Użytkownicy wypożyczali rowery 54 tys. razy (o 2 tysiące mniej niż przed rokiem). Średni czas jazdy wyniósł 24 minuty. Tegoroczny sezon po raz drugi odbywał się w wersji pomostowej – mieszkańcy mogli korzystać wyłącznie z istniejących stacji i rowerów z poprzednich lat. Z operatorem (firma Homeport Polska z Warszawy) podpisano umowę obowiązującą na jeden sezon. W tym roku warszawska spółka obsługiwała rowery za kwotę 1,45 mln zł.

Spada liczba wypożyczeń

Chociaż liczba wypożyczeń była zbliżona do ubiegłego roku, to trudno porównywać ją do statystyki sprzed pandemii. W samym 2019 roku bydgoszczanie używali rowerów miejskich ponad 240 tysięcy razy.

W przyszłym roku obsługa systemu nadal będzie realizowana w takiej tymczasowej formie. – Biorąc pod uwagę sytuację gospodarczą, jesteśmy zmuszeni przełożyć budowę nowego systemu BRA na następne lata. W związku z rosnącymi cenami usług i trudną sytuacją finansową miasta, w przyszłym roku – po raz ostatni – funkcjonować będzie system pomostowy – piszą drogowcy.

– Obecnie rowery BRA są składowane w naszych magazynach, a my przygotowujemy postępowanie przetargowe na wyłonienie operatora systemu BRA na 2023 rok. Przed nowym sezonem cały dotychczasowy sprzęt zostanie poddany przeglądom i niezbędnym naprawom. Jest on mniej wyeksploatowany niż zakładano z uwagi na mniejszą liczbę wypożyczeni – informuje ZDMiKP.

Ostatni rok miejskich rowerów?

Jak będzie wyglądał system rowerów miejskich w następnych latach? Tego dowiemy się w następnym roku. – Wraz z zzespołem ds. polityki rowerowej działającym przy Prezydencie Miasta Bydgoszczy, wypracujemy nowe zasady funkcjonowania systemu BRA (od 2024 roku) lub podejmiemy decyzję o wykorzystaniu środków finansowych na wzmacniania sieci dróg rowerowych w mieście – czytamy w komunikacie drogowców.

– Chcielibyśmy wprowadzić nowy system rowerów miejskich dostosowany do potrzeb mieszkańców, jednak aktualna sytuacja gospodarcza sprawia, że nie jesteśmy w stanie powiedzieć jak to będzie wyglądało. Zmagamy się z problemem dostępności rowerów i części do nich. Jeśli sytuacja będzie się pogarszać, być może będziemy musieli zrezygnować z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego – mówi nam Wojciech Bulanda, radny miasta i członek zespołu ds. polityki rowerowej.

Gdyby miasto zrezygnowało z prowadzenia systemu rowerów miejskich, nie oznacza to, że w naszym mieście zabraknie rowerów do wypożyczania. Część mieszkańców przesiadała się na rowery elektryczne oferowane przez aplikację Bolt. W kwietniu na ulicach pojawiło się 100 zielonych jednośladów.

Prawdopodobnie w przyszłym roku dłużej będziemy mogli korzystać z rowerów za darmo. – W nowym sezonie dla użytkowników planujemy jednak wydłużyć okres darmowego wypożyczenia z obecnych 20 do 30 minut. Dzięki temu rowerem miejskim będzie można za darmo pokonywać znacznie dłuższe dystanse – zapowiada ZDMiKP.

Więcej informacji z Bydgoszczy. Zapisz się do naszego newslettera!

Udostępnij: Facebook Twitter