Na zdjęciu Milena, Krystyna i Julia, zespół „Wiedza 43″/fot. B. Witkowski/UMB
Trzy licealistki łączą korepetytorów z uczniami potrzebującymi wsparcia. Stworzona przez nie strona internetowa umożliwia dostęp do bezpłatnych korepetycji z różnych przedmiotów dla dzieci z klas 4-8 szkół podstawowych. To konkursowy projekt w ramach olimpiady „Zwolnieni z teorii”.
Julia Szajda, Milena Dziergawka i Krystyna Kapelewska to uczennice I Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego. W ramach udziału w olimpiadzie „Zwolnieni z teorii” postanowiły stworzyć projekt dający korzyści dwóm stronom – udzielającym pomocy i otrzymującym ją.
– Celem naszej inicjatywy jest umożliwienie młodszym uczniom wsparcia w nauce, jednocześnie dając starszym możliwość zdobywania doświadczenia nauczycielskiego – tłumaczą dziewczyny.
Wiedza „for free”, czyli za darmo
Liderką projektu jest Krystyna. Dziewczyna ma już doświadczenie w tej olimpiadzie. W ubiegłym roku wspólnie z Mileną przygotowała dla młodszych koleżanek i kolegów projekt promujący czytelnictwo.
– To był projekt „Odczarujmy książki”. Zorganizowałyśmy w naszej szkole wydarzenie skierowane do młodszych uczniów. Opowiadałyśmy o książkach i o tym, jakie korzyści płyną z czytania. Polecałyśmy też różne książki dla młodych. Zorganizowałyśmy konkurs, w ramach którego uczniowie nagrywali filmiki z recenzjami przeczytanych książek. Dla starszych przeprowadziłyśmy lekcję o Makbecie. To wiązało się z naszymi działaniami w ramach kółka teatralnego, bo później wystawiłyśmy właśnie ten dramat Szekspira – wspomina Milena Dziergawka.
Dziewczyny nazwały swój projekt „Wiedza 43”. Nazwę mamy odczytywać z uwzględnieniem angielskich nazw liczebników „four” i „three”. Ich brzmienie daje nam nazwę „Wiedza for free” czyli „Wiedza za darmo”. Chcą połączyć uczniów klas 4-8 szkół podstawowych z nieco starszymi kolegami. Licealiści z całej Polski mają udzielać korepetycji w wybranych przez siebie przedmiotach. W ten sposób obie strony odnoszą korzyści. Dzieci zdobywają nowe umiejętności, a młodzież zdobywa bezcenne doświadczenie i referencje.
– Na pewno ten projekt wymaga wiele czasu i poświęceń. Jednak to czas, kiedy nabieramy prawdziwego doświadczenia i zaczynamy robić coś, co przyda się w życiu zawodowym. Pod pewnymi względami to jest nawet ważniejsze niż przygotowania do matury. Ja sama chciałam udzielać korepetycji, jednak ciężko jest dotrzeć do uczniów kiedy nie ma się udokumentowanych referencji ani doświadczenia. Taki wolontariat może bardzo pomóc młodym ludziom wypracować własne metody nauczania i zdobyć wiarygodne doświadczenie. Panuje też przekonanie, że młoda osoba nie jest w stanie dobrze przekazać wiedzy – tłumaczy liderka projektu.
Wiedza 43. Każdy znajdzie coś dla siebie
Każda z trzech koleżanek ma swoją dziedzinę, w której chciałaby wspomóc młodsze dzieci. Julia specjalizuje się w historii i języku angielskim. Z kolei Milena może udzielać korepetycji z języka polskiego. Krystyna chce skupić się nie na samym szkolnym przedmiocie, lecz przygotować młodszych uczniów do jednego z bardziej wymagających przedmiotowych konkursów. – Chciałabym pomóc przygotować się z matematyki, a w szczególności do konkursu Liga Zadaniowa. Miałam to szczęście, że przygotowywała mnie do niego wspaniała nauczycielka matematyki. Wiem jednak, że nie w każdej szkole dzieci mają takie możliwości – mówi licealistka.
Krystyna która jest liderką projektu, samodzielnie stworzyła stronę Wiedza 43. Do końca listopada mogą się na niej rejestrować chętni do pomocy korepetytorzy i uczniowie szukający wsparcia. Do tej pory zarejestrowało się na niej 15 korepetytorów z całej Polski. – Wśród nich są osoby, które zadeklarowały się do udzielania korepetycji w wymiarze większym niż jedna godzina tygodniowo. Naszym celem jest zrealizowanie 500 godzin bezpłatnych korepetycji dla uczniów. Liczymy, że skorzysta z nich około 50 osób – opowiadają twórczynie projektu.
– Przez cały czas mamy bardzo duże wsparcie dyrekcji dla tego projektu. Nie mamy problemów, jeśli jest potrzeba zwolnienia nas z fragmentu lekcji. W ogóle jest duża przychylność co do olimpiady „Zwolnieni z teorii”. Już na etapie samych korepetycji – przynajmniej w przypadku nauki historii – to też jest dla nas forma powtórki i uporządkowania własnej wiedzy – mówi Julia Szajda.
– Myślę że może zainspirujemy młodych ludzi naszym projektem do dalszego działania. Zobaczą, że warto zaangażować się, robić coś w ramach wolontariatu. To pozwala zdobyć umiejętności i doświadczenie – dodaje na koniec Krystyna Kapelewska.
Rozwój projektu można również śledzić na Intagramie. Pierwsze korepetycje odbędą się już w grudniu. Projekt Wiedza 43 zakończy się w marcu.
Zapisz się do naszego newslettera!