Wielopoziomowy parking na Bielawach, obok stadionu Polonii – kilka wariantów „w grze”

W tym miejscu mógłby powstać wielokondygnacyjny parking / Fot. Materiały UMB

Blisko 700 pojazdów będzie mógł pomieścić kilkukondygnacyjny parking, który ma powstać tuż obok stadionu Polonii. Miasto prowadzi wstępne konsultacje rynkowe.

Parking miałby powstać w Partnerstwie Publiczno-Prywatnym (model PPP). Miasto poinformowało już o zamiarze przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych w związku z przygotowaniami do realizacji tego przedsięwzięcia. Przedmiotem wstępnych konsultacji rynkowych jest uzyskanie opinii i informacji od potencjalnych partnerów prywatnych i instytucji finansowych odnośnie najbardziej efektywnych rozwiązań w zakresie finansowania i realizacji przedsięwzięcia pn. „Budowa Parkingu wielokondygnacyjnego w modelu PPP”. Obiekt będzie zlokalizowany na Bielawach, w kwartale ograniczonym ulicami: od północy ul. Powstańców Wielkopolskich, od zachodu ul. Sportową, od południa ul. Skłodowskiej-Curie, a od wschodu ul. Jurasza.

Parking – w jakim wariancie, dla ilu aut?

Pierwszy z wariantów zakłada budowę parkingu jako konstrukcji zamkniętej, tj. z wypełnionymi ścianami pełnymi. Jeśli tak się stanie, nieruchomość będzie mogła stanąć bliżej stadionu. Dodatkowo przewiduje się budowę miejsc postojowych na poziomie terenu, co pozwoli zapewnić miejsca postojowe dla samochodów z LPG. Obsługa komunikacyjna obiektu będzie się odbywać od al. Powstańców Wielkopolskich oraz ul. Sportowej. W planowanym obiekcie na każdą kondygnację przypadać będą 132 miejsca postojowe, planowane są 4 kondygnacje nadziemne oraz plac parkingowy w poziomie terenu mogący pomieścić 63 pojazdy. Przy tych założeniach powinno pomieścić około 591 pojazdów.

Wariant drugi zakłada budowę parkingu jako konstrukcji otwartej. Przy zastosowaniu tego typu konstrukcji konieczne będzie odsunięcie się na co najmniej 16 metrów od granicy działki ze stadionem. Takie posadowienie obiektu będzie wymagało przebudowy znacznego odcinka istniejącej magistrali cieplnej oraz planowanego na tym obszarze zbiornika podziemnego co znacząco może wpłynąć na koszty budowy parkingu. Obsługa komunikacyjna obiektu będzie się odbywać zarówno poprzez zjazd z al. Powstańców Wielkopolskich jak i zjazd z ul. Sportowej. W planowanym obiekcie na każdą kondygnację przypadać będzie 113 miejsc postojowych, planowana jest budowa 5 kondygnacji nadziemnych, a także możliwość parkowania na dachu obiektu. Obiekt przy zadanych założeniach powinien pomieścić około 678 pojazdów – czytamy w memorandum informacyjnym przygotowanym na potrzeby wstępnych konsultacji rynkowych w związku z „Budową parkingu wielokondygnacyjnego w modelu PPP”.

Istnieje również podwariant tego rozwiązania. który „zabiera” część miejsc parkingowych na ostatniej kondygnacji na rzecz fotowoltaiki, która pomogłaby obniżyć koszty funkcjonowania obiektu.

Wstępnie planuje się zakończenie budowy parkingu na rok 2029. Koszt wybudowania to w zależności od wariantu 53-55 milionów złotych. Miasto chciałoby wyłonić partnera prywatnego do końca tego roku. Szacunki i symulacje wskazują, że głównym klientem parkingu będą użytkownicy abonamentowi. Okolica nasycona jest bowiem nie tylko budownictwem mieszkaniowym, ale i licznymi instytucjami – w „zasięgu” znajdują się m.in. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Komenda Wojewódzka Policji, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a także Komenda Miejska Policji, Komisariat Policji Śródmieście, Wojewódzki Szpital Dziecięcy czy Szpital Uniwersytecki im. Jurasza. Dodatkowo zainteresowani parkowaniem tutaj będą kibice zmierzający na imprezy sportowe na stadionie Polonii.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter