Bezemisyjna, wodorowa lokomotywa rodem z PESY budzi spore zainteresowanie na branżowych targach w Szwecji. Zwłaszcza, że można się nią „przejechać”.
Przypomnijmy, we wrześniu zeszłego roku na berlińskich targach Innotrans PESA oraz szwedzkie firmy Väte Rail oraz Hankavik podpisały list intencyjny w sprawie wdrożenia do eksploatacji w Szwecji manewrowych lokomotyw wodorowych bydgoskiej firmy. Eksploatacja pierwszych ma się rozpocząć na przełomie 2027/28.
– Przyznaję, że byliśmy pozytywnie zaskoczeni parametrami eksploatacyjnymi wyprodukowanej przez PESA manewrowej lokomotywy wodorowej. SM42-6Dn podczas prac na bocznicy spisywała się doskonale, a nasi maszyniści wysoko ocenili komfortowe warunki pracy. Wykorzystywane w Skandynawii lokomotywy manewrowe to wysłużone, stare pojazdy, a ekologiczna i cicha lokomotywa wodorowa wydaje się idealna do ich zastąpienia – podkreślał Adrian Lindqvist, prezes Hankavik.
Nowa lokomotywa jest cichsza, nie tylko na torach, ale również w pomieszczeniu maszynisty. Co istotne, PESA dostarczyła do Szwecji lokomotywę, transportując ją z portu w Świnoujściu do Ystad. To pozwoliło wszystkim obejrzeć ją na miejscu, a niektórym nawet się nią „przejechać”. Konkurencja pozostała przy prezentowaniu swoich modeli lokomotyw i pokazywaniu ich możliwości na wyświetlaczach.
Lokomotywa SM42-6Dn wyprodukowana przez PESA Bydgoszcz to pierwsza na rynku europejskim lokomotywa wodorowa, która została dopuszczona do eksploatacji. Jest całkowicie bezemisyjna, zasilana z dwu ogniw wodorowych o mocy 85kW każde i wyposażona w cztery silnik asynchroniczne o łącznej mocy 720kW. Jest przeznaczona do klasycznej pracy manewrowej na terenie bocznic i terminali.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!