Wypadki na pasach z udziałem pieszych po zmianie przepisów. W regionie wypadków mniej. W Polsce – więcej?

Doświetlanie przejść dla pieszych to jeden z elementów poprawy bezpieczeństwa przechodzących przez „pasy”

Ogólnopolskie dane wskazują, że po zmianie przepisów prawa o ruchu drogowym, bezpieczeństwo pieszych na pasach zmniejszyło się. Tymczasem dane z Bydgoszczy i regionu wskazują na coś zupełnie innego.

Przypomnijmy, po zmianie przepisów pieszy, który zbliża się do przejścia jest uprzywilejowany i powinien być przez kierowców przepuszczony, ma bowiem pierwszeństwo. Trwa dyskusja, czy przepis ten faktycznie poprawił bezpieczeństwo pieszych na pasach – czy wprost przeciwnie.

– Na publikowanych filmach, na których samochód potrąca pieszego na przejściu z sygnalizacją świetlną, widać, że pieszy, w zdecydowanej większości przypadków, nie patrzy czy jedzie samochód. On wie, że ma zielone światło. Gdyby patrzył to by go nie zabiło, albo nie połamało. Kiedy zatem zaproponowano, by wprowadzić ustawowo pierwszeństwo pieszych na przejściu, na którym nie ma sygnalizacji, z racji wieloletniego doświadczenia, pozwoliłem sobie na sceptyczny komentarz. Wczoraj dotarły do mnie najnowsze statystyki. Wynika z nich, że w ostatnim roku, liczba pieszych potrąconych na przejściach, wzrosła ponad 30 proc. Powód jest jasny. Pieszy nie patrzy czy jedzie samochód. On wie, że ma pierwszeństwo – ocenił w mediach społecznościowych dr Marek K. Jeleniewski z Wydziału Nauk o Polityce i Administracji UKW, jednocześnie były policjant.

Gorącą dyskusję ponownie wzbudziły dane ogólnopolskie przedstawione przez jeden z serwisów motoryzacyjnych (za okres styczeń-maj w latach 2021 i 2022) które wskazują, że o ponad 30 procent wzrosła liczba wypadków, jak i rannych i zabitych w tych wypadkach.

Tymczasem w naszym regionie statystyki pokazują coś zgoła innego. Bezpieczeństwo pieszych na przejściach, przynajmniej w liczbach, poprawiło się.

– Dane dotyczące czasu od 1 czerwca do 6 grudnia 2022 roku mówią o 37 wypadkach z udziałem pieszych na pasach. W zdarzeniach tych rannych zostały 34 osoby, a zginęły 3. W zeszłym roku, w tym samym czasie, odnotowaliśmy 57 wypadków, w których rannych zostało 55 osób, a 5 zginęło. W 2020 roku wypadkach na pasach z udziałem pieszych było 47, 42 osoby zostały ranne, a zginęło 6 osób – informuje kom. Przemysła Słomski z zespołu prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

– Warto zachować ostrożność przy analizie danych z jednego miasta czy regionu i wysnuwaniu na tej podstawie wniosków. Trzeba poczekać na pełne dane. Porównywanie pierwszego półrocza roku 2021 i 2022 nie ma sensu ponieważ w roku 2021 mieliśmy jeszcze okres pandemii, gdzie ruch samochodowy był inny. Natomiast doświadczenia innych krajów, ostatnio Litwy, pokazują że wprowadzenie podobnych przepisów przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa pieszych – uważa Paweł Górny, przewodniczący Stowarzyszenia Bydgoski Ruch Miejski.

Paweł Górny podkreśla, że zmiana przepisów ruchu drogowego nie dotyczy pieszych, a kierowców. To oni powinni zbliżając się do przejścia dla pieszych obserwować okolicę i zredukować prędkość pojazdu. – Już samo to poprawi bezpieczeństwo tych, którzy mają zamiar przejść na pasach na drugą stronę ulicy. Odpadają dywagacje czy pieszy jest metr, czy może pięć od przejścia, czy chciał wejść na pasy, czy nie – uważa bydgoski społecznik.

Zapisz się do newslettera – informacje z Bydgoszczy prosto na Twoją skrzynkę e-mailową!

Udostępnij: Facebook Twitter