Zielone światło dla zielonych torowisk na Szwederowie – umowa z wykonawcą podpisana

Przetarg na zaprojektowanie linii tramwajowej na Szwederowo rozstrzygnięty – przygotuje go firma z Krakowa. Ma zawierać rozwiązania, których trudno szukać na innych bydgoskich trasach tramwajowych.

Wykonawcą dokumentacji projektowej nowej linii tramwajowej wiodącej na Szwederowo będzie krakowska spółka Progreg, z którą 14 marca podpisano stosowną umowę o wartości 2,5 miliona złotych. Projekt, wraz z niezbędnymi decyzjami środowiskowymi i zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej, (ZRID) ma być gotowy do końca przyszłego roku. Budowa torowiska na Szwederowo będzie połączona z modernizacją pętli tramwajowej w Lesie Gdańskim. Wybudowane zostaną na niej między innymi dodatkowe tory, a także chodniki lepiej komunikujące ją z ulicą Rekreacyjną. Powstaną również wiaty przystankowe i nowa dyżurka MZK. Ten projekt wykona warszawska spółka Cone AMG (kosztem 480 tysięcy złotych).

Najważniejsze jest to, że na samych projektach inwestycja się nie zakończy. Miasto od dawna przygotowywało tzw. montaż finansowy dla tych przedsięwzięć i pieniądze na te inwestycje będą. Bydgoszcz skorzysta z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027). Na budowę torowiska na Szwederowie pozyskano w ten sposób 63,5 milionów złotych, a na modernizację pętli Las Gdański około 17 milionów złotych.

W pierwszej kolejności powstanie dokumentacja dla budowy odcinka o długości 1,5 km torowiska od Kujawskiej do nowej pętli tramwajowej w rejonie ul. Bielickiej. To I etap budowy trasy która docelowo spiąć ma rondo Kujawskie z rondem Grunwaldzkim. Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi, infrastrukturą dla komunikacji publicznej.

Budowie torowiska mają towarzyszyć nowoczesne, ekologiczne rozwiązania, o których pozytywnie wypowiadali się bydgoszczanie w konsultacjach społecznych. To m.in. zielone wiaty (z roślinnością na dachach czy na stelażach), zielone maty na torowisku (tam gdzie będzie to technologicznie możliwe), maty izolujące hałas, a także gumy wypełniające pustą przestrzeń na torowiskach w miejscach, gdzie znajdą się przejazdy dla rowerów i przejścia dla pieszych). Na pętli przy ul. Bielickiej powstanie zadaszony parking dla rowerów, podobnie będzie na pętli przy ul. Rekreacyjnej.

Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski przypomniał w mediach społecznościowych, że 10 lat temu otwieraliśmy połączenie tramwajowe z Dworcem Głównym PKP. Już wtedy zapowiadano, że kolejną inwestycją będzie tramwaj do Fordonu i uruchomienie połączenia tramwajowego na Szwederowo.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter