Tramwaje wracają na ulicę Toruńską. Na Babiej Wsi pojawią się ponownie w 2027 roku?

Remont torowiska na ul. Toruńskiej dobiega końca / Fot. Mat. ZDMiKP

Od soboty 5 kwietnia tramwaje linii numer 4, 6 i 8 wrócą na swoje stałe trasy przez ulicę Toruńską. Zakończył się pierwszy etap remontu torowiska wzdłuż Toruńskiej.

Dyrektor ZDMiKP pojawił się na środowej sesji Rady Miasta Bydgoszczy by przedstawić sytuację na bydgoskich torowiskach. To pokłosie m.in. głośnego zdarzenia z połowy lutego, gdy tramwaj wypadł z szyn i uderzył w budynek dawnego „Savoya”. Wojciech Nalazek szczegółowo zreferował radnym kwestie techniczne dotyczące torowisk, rozjazdów i przejazdów.

I tak, już w czerwcu rozpocznie się krótki, bo trwający około 10 dni remont torowiska przy kościele klarysek. W związku z nim konieczne będzie zamknięcie ruchu tramwajowego na ulicy Gdańskiej. Prace związane z bieżącym utrzymaniem torowisk prowadzone będą również na odcinkach, które są w najgorszym stanie technicznym:

  • wymiana rozjazdów tramwajowych na pętli Łęgnowo
  • kontynuacja wymiany podkładów na ul. Jagiellońskiej (od ul. L. Wyczółkowskiego do poziomu Media Markt)
  • remont lewego toru na ul. Focha vis a vis Opery Nova (będzie naprawiany w pierwszej kolejności, przed węzłem Klaryski)
  • wymiana czworaka na węźle Klaryski (element jest przygotowywany „na zamówienie”, czas jego dostarczenia to około 6 tygodni)

Przy okazji dyskusji nad tym punktem sesji dowiedzieliśmy się również, że nabywca terenu po Nordic Astrum, spółka B29, zamierza do końca lipca zabezpieczyć plac budowy, zasypać ogromna dziurę i wzmocnić zgodnie ze sztuka budowlaną ściany brzegowe wykopu. Zabezpieczenie całego osuwiska umożliwiłoby ponowne ułożenie torowiska na fragmencie trasy tramwajowej przez Babią Wieś. Mogłoby się to stać na początku roku 2027.

– Nie możemy podjąć tam naszych działań, bo pierwsze działania musi podjąć inwestor prywatny – podkreśla dyrektor Wojciech Nalazek. – Ten przedstawił nam harmonogram działań – do 30 kwietnia tego roku zostanie przygotowany plac budowy – wymienione ogrodzenie, przygotowane drogi dojazdowej, zabezpieczenie terenu zaplecza budowy, a także weryfikacja stanu zasiedlenia i ewentualnego odłowu zwierząt, przygotowanie czasowej organizacji ruchu. W etapie drugim (do 31 lipca) nastąpi zasypanie obecnego wykopu oraz wykonanie palisady żelbetowej wzmacniającej brzegi ścianki szczelnej. W etapie trzecim, w terminie 3 miesięcy od daty uzyskania prawomocnej decyzji pozwolenia na budowę inwestor ma wykonać docelową konstrukcję dociążającą o parametrach określonych w projekcie techniczno-wykonawczym. Szacuje się, że budowa obiektu na wysokości 4 piętra spowoduje, że masa tej bryły betonu jak gdyby przeciwważy masom ziemi i zastopuje osuwisko. Dopiero kiedy inwestor wykona konstrukcję żelbetową będzie można wejść na teren i wykonać torowisko.

Torowiska – modernizacje i budowy

W ciągu ostatniej dekady zmodernizowano i wyremontowano ponad połowę bydgoskich torowisk. Część remontów trwa, tak jest chociażby z ogromnym projektem wzdłuż ulicy Toruńskiej. Na odcinku od ronda Toruńskiego do ulicy Spokojnej kompleksowo wyremontowano już torowiska, przebudowano perony tramwajowe i chodniki. Wykonawcy uda się zrealizować podstawowy zakres prac szybciej niż zakładał harmonogram. W sobotę 5 kwietnia na swoje stałe trasy powrócą więc tramwaje linii numer 4,6 i 8. Inwestycja podzielona jest na trzy etapy. Drugi będzie polegał na przebudowie układu drogowo-torowego na odcinku ul. Toruńskiej od ul. Kazimierza Wielkiego do ul. Równej. Prace rozpoczną się po otrzymaniu decyzji ZRID. Trwa też projektowanie odcinka pomiędzy ul. Równą a pętlą Stomil.

Na inwestycje tramwajowe, w tym zakup taboru, przeznaczono już miliard złotych.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter