Obrazy Olgi Boznańskiej na wystawie w Muzeum Okręgowym. Mistrzynie i mistrzowie z lekkim dodatkiem feminizmu

Przez cztery miesiące będzie można podziwiać w bydgoskim Muzeum Okręgowym obrazy Olgi Boznańskiej i wielu mistrzyń i mistrzów z jej epoki. Wernisaż wystawy „Olga Boznańska i jej czas” w czwartek (24 kwietnia, godz. 18) w Galerii Sztuki Nowoczesnej na Wyspie Młyńskiej.

– Eksponujemy obrazy ze zbiorów MOB oraz innych muzeów i kolekcjonerów. Ukazujemy skomplikowaną sytuację kobiet, pragnących kształcić się i tworzyć w drugiej połowie XIX wieku, pomagających im w tym dążeniu mężczyzn oraz następne pokolenie, które mogło już w części korzystać z wywalczonych praw – przekazują kuratorki bydgoskiej wystawy Monika Kosteczko-Grajek oraz Agnieszka Bembnista.

„Dziewczynka z chryzantemami” to najbardziej znany obraz Olgi Boznańskiej. Namalowała go w 1894 roku w Monachium. Jest prezentowany w Muzeum Narodowym w Krakowie

W zamyśle twórczyń najnowszej wystawy Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego ekspozycja nie ma być wyłącznie prezentacją obrazów malarki – w tym roku przypada 160. rocznica jej urodzin i 85. rocznica śmierci, a rok 2025 został ogłoszony Rokiem Olgi Boznańskiej. „Olga Boznańska i jej czas” to opowieść o jej życiu i czasach, w których tworzyła. A nie były to czasy łatwe dla utalentowanych kobiet. Boznańska kształciła się w rodzinnym Krakowie, potem w Monachium, poza systemem akademickim, niedostępnym wtedy dla kobiet. Lekcje w prywatnych szkołach wybranych artystów pozwalały jej poznać technikę malarską, ale również rozpoznać co ją w sztuce interesuje, w jakim zakresie chce się dalej rozwijać.

– W ramach ekspozycji przybliżamy ciekawe wątki z życiorysu malarki, przedstawiamy kilkanaście prac jej autorstwa na tle dzieł innych artystek i artystów polskich, tworzących w tym samym czasie, w tym jej nauczycieli i przyjaciół. Zaprezentujemy dzieła m.in. Stanisława Wyspiańskiego, Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej, Leokadii Łempickiej, Józefa Brandta, Alfreda Wierusz-Kowalskiego, Józefa Czajkowskiego, Józefa Mehoffera, Konstantego Laszczki, Meli Muter, Zofii Stryjeńskiej, Maji Berezowskiej czy Hanny Rudzkiej-Cybisowej – piszą kuratorki.

Mimo przeciwności zdobyła sławę i uznanie. Jako członkini Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1898) i Société Nationale des Beaux-Arts (1901), wykładowczyni w Académie de la Grande Chaumière, ale przede wszystkim jako wybitna malarka, była doceniana i wielokrotnie nagradzana na arenie europejskiej, m.in. otrzymała Grand Prix na Wystawie Powszechnej w Paryżu (1937) oraz order Polonia Restituta (1938).

Olga Boznańska sfotografowana w 1930 roku / Fot. Nieznany fotograf, https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/118255/, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=75220291

Boznańska malowała przede wszystkim portrety, sceny rodzajowe we wnętrzach i martwe natury, ponieważ mogła je tworzyć nie wychodząc z pracowni, gdzie nikt postronny nie mógł jej oglądać przy pracy i oceniać powstający dopiero obraz. Miała niezwykły dar czytania ludzkich dusz, potrafiła oddać charakter i stan emocjonalny uwiecznianych osób, była mistrzynią portretu psychologicznego.  Jej charakterystyczny styl malarski stworzony w ograniczonej gamie kolorystycznej, zbudowany z drobnych plamek barwnych, prawie pozbawiony konturów do dziś budzi emocje oglądających.

Bydgoska wystawa będzie do obejrzenia w Galerii Sztuki Nowoczesnej (czynna od wtorku do czwartku w godz. 10-18, w piątki od 12 do 20, w soboty i niedziele od 11 do 17) na Wyspie Młyńskiej od 24 kwietnia do 24 sierpnia.

Udostępnij: Facebook Twitter