– 4 czerwca o godz 22 w TV Puls jest premiera filmu pełnometrażowego pt. „Najpierw ucichły ptaki” w reżyserii Piotra Kolskiego, do którego miałem przyjemność komponować muzykę – mówi Mikołaj Gąsiewski, bydgoski pianista, kompozytor i wykładowca.
Co o filmie mówi kompozytor ścieżki dźwiękowej?
– To thriller przygodowy z elementami survivalu. Zaczyna się oczywiście dosyć niewinnie. W czasie trwania fabuły rozwijają się różne więzi między bohaterami. Fabuła w dużym skrócie – dwie drużyny survivalowe wyjeżdżają w Bieszczady. Niestety, tam wiele rzeczy dzieje się nie po ich myśli i nie wszyscy wracają -uchyla rąbka tajemnicy.
Bydgoski muzyk przyznaje, że współpracę z producentami filmu nawiązał przez networking. Mikołaj Gąsiewski otrzymał ambitne zadanie. Od podstaw skomponował ścieżkę dźwiękową do półtoragodzinnego filmu. Widzowie nie usłyszą w nim żadnych coverów czy znanych przebojów. Komponowanie zajęło 3 miesiące – od czerwca, do września.
Gatunek filmu i skrawki fabuły sugerują, jaką muzykę skomponował Mikołaj Gąsiewski. Jest niepokojąca i zmienna. To z jej pomogą bydgoski kompozytor chciał zobrazować burzę emocji, jaka rozpętała się w bohaterach. – Przy tworzeniu muzyki inspiruje mnie szczerość, ludzie i relacje międzyludzkie. Uwielbiam obserwować ludzi. Wiem, że pod każdym humorem czy emocją dzieją się wewnątrz jakieś rzeczy. Nie chcę tego oceniać tylko się temu przyjrzeć. Muzyką staram się właśnie to pokazywać, wchodzić w głąb emocji – wyjaśnia Mikołaj Gąsiewski.
Poniżej prezentujemy zwiastun filmu z muzyką bydgoskiego kompozytora. Cała ścieżka dźwiękowa zostanie wkrótce udostępniona słuchaczom. – Prawdopodobnie pod koniec czerwca wypuścimy soundtrack z filmu. Będzie dostępny na moim kanale Spotify – muzyk.
To nie jedyny powód do świętowania dla Mikołaja Gąsiewskiego w tym roku. W czasie 13. międzynarodowego konkursu dla młodych twórców muzyki filmowej zdobył nagrodę FMF Young Talent Awards 2025. Zwycięstwo zapewniło mu najlepsze wykonanie muzyki do sceny z filmu „Jestem Celine Dion”. Drugie miejsce zajął Włoch Davide Sambrotta, a trzecie – Kolumbijczyk Zoe Martinez Salas. Jego aranżację oceniło międzynarodowe jury, w którego skład wchodzą zarówno kompozytorzy, jak i wykonawcy oraz inne osoby związane z branżą muzyki filmowej. Obradom przewodniczyła Miriam Cutler – nominowana do nagrody Emmy kompozytorka, specjalizująca się w filmach dokumentalnych, a równocześnie producentka, edukatorka i współzałożycielka Alliance for Women Film Composers.
Zapisz się do naszego newslettera!