Największe inwestycje w dziejach bydgoskiej Pesy. Prawie pół miliarda i setki miejsc pracy

Konstrukcja nowej hali montażu – będzie mieć 240 m długości / Fot. B. Witkowski/UMB

Pesa realizuje największy w dziejach firmy program inwestycyjny. Nowe hale, urządzenia, maszyny mają pozwolić firmie z Bydgoszczy na walkę na europejskim rynku. Będą także potrzebni pracownicy – spółka zatrudni setki nowych ludzi. Będącą obecnie w trakcie budowy 240-metrową halę widać od ul. Ludwikowo, ale to tylko jeden z elementów tej inwestycji.

– Nasz portfel zamówień jest obecnie wart 13 miliardów złotych. Aby je zrealizować i sprostać wymaganiom związanym z konkurencją na europejskim rynku, trzeba zwiększyć moce produkcyjne. Przygotowujemy się do stosowania nowych technologii. Dlatego Pesa realizuje największy w dziejach firmy program inwestycyjny – tłumaczy Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji bydgoskiej Pesy.

Nowe hale – inwestycje Pesy

Jeden z nowych obiektów jest już gotowy. Widać go z peronu nr 5 na Dworcu Głównym PKP. To wielka hala, w której nowoczesnymi metodami spawa się laserowo stalowe konstrukcje szynowych pojazdów produkowanych przez Pesę – W przyszłości spawane tam także będą konstrukcje aluminiowe – mówi Maciej Grześkowiak.

Druga hala powstaje. Jej potężne słupy konstrukcyjne widać od strony ul. Ludwikowo. Będzie długa na 240 metrów. W środku znajdą się cztery suwnice o udźwigu 25 ton i wysokości podnoszenia 9,2m. oraz trzy tory kolejowe. – To obiekt montażu pojazdów, który zostanie połączony ze specjalnym magazynem elementów. Wszystko po to, by szybko i sprawnie montować nasze produkty. Hale są oczywiście wyposażone w nowoczesne urządzenia i maszyny stosowane w najnowszych technologiach. Nasz program inwestycji jest wart niemal 500 milionów złotych – stwierdza Maciej Grześkowiak – Chcemy zatrudnić 500 nowych pracowników. Nabory trwają – dodaje.

Jaki jest cel tych inwestycji? – pytam.

– Wszystko po to, by sprostać nowym wyzwaniom i oczekiwaniom zagranicznych partnerów. Chcemy rywalizować na rynku skandynawskim, w państwach bałtyckich. Produkujemy nasze pojazdy dla wielu krajów europejskich – tłumaczy dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji bydgoskiej Pesy.

Pesa realizuje w tej chwili zamówienia dla Intercity. W Bydgoszczy produkowane są nowe, dwunapędowe lokomotywy Gama 3.0, a umowa obejmuje produkcję pojazdów wraz z ich utrzymaniem. W  zakładzie w Mińsku Mazowieckim modernizowane są wagony pasażerskie IC. Łączna wartość tych umów to prawie 1 mld zł brutto.

Bydgoska firma, poza znanymi już swymi produktami pracuje nad pojazdami o napędzie wodorowym i pociągami dużych prędkości.  Pesa oraz szwedzkie firmy Väte Rail oraz Hankavik podpisały list intencyjny w sprawie wdrożenia do eksploatacji w Szwecji manewrowych lokomotyw wodorowych. Eksploatacja pierwszych ma się rozpocząć na przełomie 2027/28.

Jak informuje portal rynek-kolejowy.pl produkuje już dwa prototypy jednostek dla czeskiej spółki RegioJet (3- oraz 4-członowy), które osiągną 200 km/h. W lutym przyszłego roku rozpocznie się proces ich homologacji, a w grudniu 2026 r. pojazdy wejdą do służby na linii między Pragą a Brnem.

Zapisz się na nasz newsletter!

Udostępnij: Facebook Twitter