Elektryczny skład, który ma jeździć w Rumunii / Wizualizacja Pesa Bydgoszcz
Bydgoska Pesa wygrała przetarg w Rumunii – to umowa na ponad miliard złotych. Firma na szansę na kontrakty za prawie 4 miliardy.
Spółka z Bydgoszczy wystartowała w Rumunii w dwóch postępowaniach. Pierwsze dotyczy zakupu 20 pojazdów EMU Inter-Regio /REIR/ z 15-letnim utrzymaniem oraz opcjami dostawy dodatkowych dziewięciu sztuk i kolejne 15 lat utrzymania.
Natomiast drugi przetarg jest jeszcze większy. Chodzi o dostawę w trzech transzach 62 pojazdów EMU Regio /RE-R/ z utrzymaniem na 15 lat i opcją utrzymania na kolejne 15 lat. Jak przekazuje Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji przetargiem zainteresowane były Pesa, Siemens i Alstom, ostatecznie oferty złożyły Pesa i Alstom.
– W obydwu postepowaniach oferta Pesa okazała się najlepsza, a w czwartek, 14 września, Komisja Przetargowa oficjalnie ogłosiła rozstrzygnięcie postępowania na dostawę pojazdów Inter-Regio – informuje Grześkowiak.
Co Pesa dostarczy rumuńskim kolejom
Zaoferowane przez firmę pojazdy to trójczłonowe, elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1. i 2. klasie, które będą zasilane z sieci trakcyjnej AC 25kV i wyposażone w rumuński system bezpieczeństwa PZB 90.
– Pojazdy, które dostarczymy Kolejom Rumunskim będą rozwinięciem elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Pesa 655-3 dostarczanych do prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. Otrzymają oznaczenia 655-6 i 655-5 – powiedział Jan Bończyk, szef sprzedaży rynków zagranicznych PESA
– Ten przetarg to nie tylko dostawa pojazdów, ale również inwestycje na lokalnym, rumuńskim rynku. Zakładamy, że by zapewnić utrzymanie ponad 90 pojazdów Pesa utworzy w trzech regionach dedykowane centra serwisowe, a w tej kwestii chcemy również współpracować z lokalnymi partnerami – dodała Hanna Wiśniewska-Sibru, przedstawicielka Pesa w Rumunii.
Wartość umowy w rozstrzygniętym ostatecznie postępowaniu przekracza 1 miliard złotych. Pesa czeka na oficjalne potwierdzenie zwycięstwa w drugim. W w sumie może otrzymać zamówienia na dostawę 91 pojazdów z utrzymaniem na 15 lat, a łączna wartość tych kontraktów wyniesie około 4 mld zł. To po ostatnich umowach na rynku czeskim największe zamówienia bydgoskiej firmy.
– Zamówienia na dostawy pojazdów dla Rumunii, a wcześniej Czech są dla nas ważne również w kontekście wzmacniania pozycji Pesa na rynkach krajów Trójmorza. Pracujemy również nad pojazdami HS i chcemy je dostarczać przewoźnikom, którzy będą obsługiwać połączenia w ramach Via Baltica i dalej na południe Europy. Między innymi dlatego aktywnie uczestniczyliśmy w zeszłotygodniowym Forum Biznesowym Trójmorza w Bukareszcie – podkreśla Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz.
Podpisanie umów w obydwu postępowaniach nastąpi jeszcze w tym roku, a pierwsze pojazdy powinny być dostarczone do Rumunii za dwa lata. Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012 – 2023 na rynek rumuński tramwaje. W sumie jeździ ich już 37, w Cluj, Iasi i Craiova. Spółka w ramach strategii Pesa 2030+ konsekwentnie rozwija swoją obecność na rynkach zagranicznych. W tej chwili produkuje tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach oraz kolei w Ghanie, a w ostatnich latach eksport to ponad połowa produkcji Pesa w ostatnich latach.