Tak obecnie wyglądają remontowane wrota śluzy
Trwają prace rewitalizacyjne na IV i V śluzie Kanału Bydgoskiego. Lśni nowością drewno i odnowione historyczne okucia wrót obu śluz.
Od ostatniej wymiany drewnianych części wrót śluz minęło 30 lat. Nowe ściany będą wykonane z solidnego drewna, modrzewia europejskiego. Powinny wytrzymać kilka kolejnych dekad. Zabytkowe konstrukcje będą także podświetlone.
Prace rozpoczęły się latem od wypompowania wody z komór śluz. Wykonują je specjaliści z firmy Mój Dom z Drewna z Jaziewa koło Augustowa. Pracowali m.in. przy odnawianiu Kanału Augustowskiego. Teraz widać już dobrze efekty ich prac – nowe wrota i odnowione. metalowe okucia i zawiasy.
Koszt prac wyniesie 3,7 mln zł, z czego blisko 3 mln pochodzi z budżetu miasta, a ponad 800 tys. z dofinansowania Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu ochrony zabytków na 2023 rok.
Oświetlenie zabytkowych śluz i rewitalizacja całości Kanału Bydgoskiego
Trzy odnawiane obecnie śluzy: IV (przy ul. Wrocławskiej), V (ul. Czarna Droga) oraz VI (ul. Bronikowskiego). będą podświetlone, co podkreśli ich zabytkowy walor. To część zadania ponadosiedlowego wybranego przez mieszkańców w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Na początku marca miasto podpisało już umowę na przygotowanie całościowej koncepcji rewitalizacji terenów wokół Kanału Bydgoskiego m.in. razem z wytyczeniem spójnego ciągu rowerowego. Tylko w tym roku na inwestycje w tym obszarze miasto zabezpieczyło ponad 10 mln zł. Powstają nowe ścieżki pieszo-rowerowe, plac zabaw, zagospodarowany zostanie skwer S. Malinowskiego, a pomiędzy Okolem i Wilczakiem uruchomione zostaną nowe fontanny. Rewitalizacja Kanału Bydgoskiego została przez mieszkańców wskazana jako jedno z najważniejszych miejskich zadań w czasie konsultacji społecznych.
Odcinek Starego Kanału Bydgoskiego został wyłączony z eksploatacji w 1915 roku. Park przy kanale to jedno z ulubionych miejsc na spędzenie wolnego czasu przez bydgoszczan. Śluzy we wspominanych miejscach powstawały w 1774 roku, gdy powstawał Kanał Bydgoski. Obecna ich forma pochodzi z lat 1807-1810. Stary Kanał Bydgoski – za ul. Wrocławską w kierunku ronda Grunwaldzkiego, został zasypany na przełomie lat 60. i 70 ub. wieku przez rozbudowę ul. Focha.