Tak prezentuje się koszulka Rowerowej Stolicy Polski na tegoroczną edycję / Fot. UMB
Obecnie w Bydgoszczy mamy już 137,5 km kilometrów dróg rowerowych i 20 km kontrapasów. W przygotowaniu jest aktualnie budowa 40 km dróg rowerowych. Te informacje przekazał podczas konferencji prasowej Maciej Gust, zastępca dyrektora ZDMiKP
We wtorek, 30 stycznia, odbyła się konferencja na temat inwestycji rowerowych w naszych mieście. Przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej poinformowali m. in. o planowanych budowach nowych dróg rowerowych oraz stojaków. Zaprezentowano również oficjalną koszulkę rywalizacji o Puchar Rowerowej Stolicy 2024.
Na tę chwilę w Bydgoszczy mamy już 137,5 km kilometrów dróg rowerowych i 20 km kontrapasów. – W przygotowaniu jest aktualnie budowa 40 km dróg rowerowych. Są one realizowane na podstawie standardów rowerowych wypracowanych ze społecznością rowerową z naszego miasta – przekazuje Maciej Gust, zastępca dyrektora ds. inwestycji w ZDMiKP. W ubiegłym roku powstało 10 km. Wybudowano między innymi nowe trasy wzdłuż ul. Smukalskiej, Jeździeckiej, bulwarów nad Brdą, nad Wisłą w Starym Fordonie oraz kontrapasy w Śródmieściu.
Z mostu Kazimierza Wielkiego do centrum i Solca Kujawskiego
Wczesną wiosną zakończone zostaną też prace wykończeniowe przy nowych mostach Kazimierza Wielkiego. To istotne, bo zostały one powiązane z budową dróg rowerowych przy pobliskich ulicach.
Z kolei trwa postępowanie przetargowe na budowę drogi rowerowej przy ul. Curie-Skłodowskiej i Łęczyckiej. W planach jest też jej powstanie przy ul. Toruńskiej – od ul. Kazimierza Wielkiego do ul. Równej. Prace powinny rozpocząć się na wiosnę przyszłego roku. Będą one połączone z przebudową torowiska od zajezdni tramwajowej do pętli Stomil. W ofercie przetargowej na wykonanie tej inwestycji znajduje się również opcja z rozbudową torowiska z infrastrukturą rowerową do ronda Toruńskiego. Z pieniędzy rządowych zrealizowana zostanie także zostanie droga rowerowa na wysokości Toruńskiej 320-360 (osiedla Zimne Wody, Łęgnowo).
Z mostów Kazimierza Wielkiego powstało też połączenie w kierunku bulwarów nad Brdą, które będą również wkrótce rewitalizowane. Przy moście powstanie zejście na bulwar. Droga ma powstać między ul. Krakowską i Żabią. Inwestycja realizowana jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Oznacza to, że w pierwszej kolejności wykonawca skupi się na dokumentacji i pozwoleniach. Z gotowej trasy o długości 1,6 km skorzystamy w połowie 2026 roku. W tym roku planowane jest też zlecenie robót na kolejnym odcinku bulwarów od ul. Żabiej do mostu Kazimierza Wielkiego (około 1,2 km).
Wielka Pętla Fordonu
Ruszyła budowa kolejnych odcinków Wielkiej Pętli Fordonu. To od dawna wyczekiwana inwestycja przez wielu mieszkańców, którzy wybierali ją w głosowaniach w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim. 20-kilometrowa trasa, złożona z kilku odcinków, ma posiadać wydzieloną część dla rowerzystów oraz drugą dla pieszych, biegaczy, spacerowiczów. Jej północna część będzie przebiegać u podnóża fordońskiego zbocza, tzw. „górek” od osiedla Eskulapa do Tatrzańskiego, poprzez ulice Wierchową i Geodetów, gdzie właśnie zaczęły się prace. Później droga połączy się z wałem wiślanym otaczającym od wschodu Fordon. W Starym Fordonie trasa przebiegnie wzdłuż ul. Promenada, ten odcinek powstał w zeszłym roku. Dalej trasa pobiegnie w kierunku Brdyujścia, przekroczy ul. Fordońską w okolicach ul. Kaliskiego i przez planowany park akademicki, na zapleczu kampusu Politechniki Bydgoskiej, dotrze do skrzyżowania ul. Akademickiej i Rejewskiego. Tam połączy się z istniejącą już drogą rowerową wzdłuż ul. Matki Teresy z Kalkuty prowadzącą na osiedle Eskulapa.
Dzięki współpracy ZDMiKP ze Starostwem Powiatowym dobudowany zostanie brakujący odcinek wzdłuż drogi wojewódzkiej 244, biegnący w granicach miasta, od ul. Biwakowej w kierunku mostu na Brdzie. To część nowej drogi rowerowej łączącej Bydgoszcz z Bożenkowem.
500 nowych stojaków dla rowerów
7 lutego rozpoczną się konsultacje społeczne, których celem będzie wybranie optymalnych lokalizacji dla 500 metalowych stojaków, przy których można bezpiecznie zaparkować i pozostawić rower. Mieszkańcy zaproponują miejsca, a następnie członkowie Zespołu ds. Polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy przedstawią rekomendację do ich umiejscowienia. – Jesteśmy również otwarci na zmianę lokalizacji dotychczasowych stojaków, które nie są zbyt często wykorzystywane – powiedziała Dorota Boroń, naczelnik Wydziału Inżynierii Ruchu z ZDMiKP.
Bydgoszcz. Rowerowa Stolica Polski
Nowe drogi pozwolą mieszkańcom Bydgoszczy na dogodniejszy udział w kolejnych edycjach rywalizacji o puchar Rowerowej Stolicy Polski. Już 50 samorządów dołączyło do tegorocznej edycji rowerowej akcji. Kolejne są już w trakcie podpisywania umów. Rywalizacja w Rowerowej Stolicy Polski rozpocznie się 1 czerwca br. W ubiegłorocznej, piątej edycji akcji uczestniczyły 152 miasta i gminy, a 63 tysiące rowerzystów w ciągu miesiąca przejechało łącznie 12,5 mln kilometrów. Wcześniej, 21 marca wystartuje trening RSP. Na konferencji przedstawiono oficjalną koszulkę RSP 2024, którą w drodze głosowania wybrali internauci.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!