Okładka książki „Bydgoskie autobusy” Stanisława Sitarka i Dariusza Falkowskiego / Fot. Nadesłane
Najpierw była monografia „Bydgoskie tramwaje”, a teraz ukazały się „Bydgoskie autobusy” – druga z publikacji poświęconych miejskiej komunikacji w Bydgoszczy. Stanisław Sitarek i Dariusz Falkowski opisują dzieje publicznych autobusów od zarania aż po współczesność.
To w sumie 360 stron i 458 zdjęć ukazujących dzieje autobusów w Bydgoszczy. „Bydgoskie autobusy” są drugą, po „Bydgoskich tramwajach”, obszerną monografią, w której przedstawiono dzieje komunikacji miejskiej w naszym mieście.
Obejmuje opis od początków jej istnienia aż po czasy współczesne. – W końcowej części monografii znajdą państwo uzupełnienie dotyczące danych technicznych poszczególnych pojazdów, schematów sieci autobusowej i tabel. Monografia została także poszerzona o prezentację biletów komunikacji miejskiej w Bydgoszczy na przestrzeni lat powojennych, które zmieniały swoje nominały i wygląd na przestrzeni wielu dziesiątków lat – informują autorzy.
Wielką wartością książki jest jest duża ilość niepublikowanych dotąd fotografii, które poza autobusami w dużej mierze przedstawiają zmieniająca się przez lata Bydgoszcz ze swoimi mieszkańcami, pięknymi gmachami i kamienicami. W książce o autobusach mówią m.in. ludzie związani z komunikacją miejską. Są cytaty z lokalnych gazet, czy też fragmenty artykułów fachowej literatury.
Zasadniczo tematyka pracy objęła linie autobusowe zarządzane przez władze miasta, w tym również linie podmiejskie do pobliskich miejscowości. Wspomniane zostały również komercyjne linie prywatne, których intensywny rozwój miał miejsce w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Pamiętają je dobrze np. mieszkańcy Fordonu.
Opisano cztery „kroki milowe” bydgoskiej komunikacji autobusowej – gdy wprowadzenie do ruchu nowszego typu taboru poprawiło w dużym stopniu komfort podróżowania pasażerów, co miało miejsce w latach 1950 (pierwsze fabrycznie nowe Mavagi – autobusy produkowane przez węgierską firmę), 1966 (pojemne Jelcze „ogórki”), 1981 (niezawodne i duże Ikarusy) i 1997 (początek wprowadzania nowoczesnego taboru marki Volvo). W miarę dostępności źródeł wypisane i scharakteryzowane zostały wszystkie eksploatowane typu taboru, lata produkcji i czas pobytu na bydgoskich ulicach, ich ilość oraz największe zalety i problemy eksploatacyjne.
– Książka została przygotowana dla wszystkich sympatyków komunikacji miejskiej jak i dla tych którzy chcą poznać dzieje, historię i ewolucję bydgoskich autobusów. Może też być pomocna dla studentów studiujących na kierunkach inżynierii drogowej, komunikacji, transportu i tych którzy chcą sobie odświeżyć pamięć, jak komunikacja autobusowa funkcjonowała kiedyś – podkreślają autorzy.