Bydgoskie autobusy dojadą do Brzozy. Kolejne umowy na linie międzygminne w przygotowaniu

Umowa na przedłużenie kursowania linii autobusowej numer 91 / Fot. Szymon Makowski

Nowa Wieś Wielka, Białe Błota i Bydgoszcz porozumiały się i przedłużają kursowanie komunikacji podmiejskiej do Brzozy. Niedługo dołączą inne miejscowości.

– Przedłużamy kolejną linię, kolejne połączenie autobusowe, by nasi mieszkańcy ale i mieszkańcy Białych Błot i Nowej Wsi Wielkiej łatwiej mogli się poruszać, czy to do pracy, do szkół czy na zakupy – mówił na konferencji prasowej poświęconej wydłużeniu linii autobusowej numer 91 Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. – To porozumienie numer 13, ale wierzę, że to szczęśliwa trzynastka. Czekamy na kolejnych partnerów, tym bardziej że na finiszu są rozmowy o połączeniu autobusowym ze Złąwsią Wielką. Będzie to pierwsza gmina leżąca w powiecie toruńskim – podkreślił Rafał Bruski.

Zbigniew Wiśniewski, wójt Nowej Wsi Wielkiej podkreślił wartości dobrosąsiedztwa. Jego zdaniem, poprzez wspólną komunikację to dobrosąsiedztwo się realizuje. – Razem tworzymy Stowarzyszenie Metropolia Bydgoszcz. Granice, także w sensie komunikacyjnym i gospodarczym, zacierają się między gminami. Cieszę się, że doszliśmy do porozumienia z Białymi Błotami i linia numer 91 zostanie wydłużona. To oznacza, że nasz młodzież z Brzozy będzie mogła dotrzeć na bydgoskie Błonie. Zyskają na tym także Białe Błota.

Dla mnie 13-tka zawsze szczęśliwa i mam nadzieję, że i teraz tak będzie. Dobrze, że wychodzimy poza zakresy administracyjne współpracy. Komunikacja publiczna jest ważna dla nas wszystkich – podkreśliła Magdalena Maison, wójt Białych Błot. – To również możliwość dla mieszkańców Białych Błot i Nowej Wsi Wielkiej, aby mogli przemieszczać się pomiędzy gminami, czy to kościoła, czy na place zabaw czy po prostu na zakupy. Liczę, że to początek dobrej współpracy, a porozumień między gminami będzie więcej.

Samorządy wspólnie partycypują w kosztach uruchamiania i utrzymania linii podmiejskich.

Na linię 99 i teraz 91 nasza dotacja wyniesie 2 miliony złotych rocznie. W sensie ekonomicznym komunikacja publiczna się nie opłaca, natomiast korzyść społeczna jest ogromna. Liczymy się z takim wydatkiem, to jest normalne, że do komunikacji się dopłaca. Muszę pochwalić ZDMiKP, że poziom obsługi zapewnia wysoki i te pieniądze są dobrze wydane – powiedział Zbigniew Wiśniewski.

– Zasady rozliczania są określone, to przychody z biletów, które oczywiście nie pokrywają kosztów. To, co zostaje jest dzielone proporcjonalnie na partnerów w zależności od liczby pasażerów. Komunikacja – to patrząc wprost – deficytowa usługa. Ale korzyści dla wszystkich są dużo większe, bo przychodzą z innych źródeł. To podatek CIT, PIT, to niewydawanie środków w obszarze pomocy społecznej, bo jeżeli ktoś nie może znaleźć pracy u siebie, a znajdzie u sąsiada to podwójna korzyść. Widzę, że ta argumentacja trafia do wielu włodarzy gmin, co jeszcze kilkanaście lat temu nie było takie oczywiste. Każda złotówka wydana na transport zbiorowy wróci – nie ma wątpliwości prezydent Bydgoszczy.

Porozumienie Nowej Wsi Wielkiej i Białych Błot nie będzie ostatnim w tym roku. Kolejne pojawią się jeszcze we wrześniu, wraz z rozpoczęciem roku szkolnego, jeszcze inne – w grudniu.

– Trwają rozmowy z władzami Złejwsi Wielkiej na temat połączenia z Fordonem, od grudnia tego roku. To także porozumienie trójstronne, bo linia będzie biegła przez Strzyżawę w gminie Dąbrowa Chełmińska – zapowiedział Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora ZDMiKP ds. transportowych. – Prowadzone są również kolejne rozmowy z Osielskiem i Dobrczem, dotyczące korekcji trasy linii numer 94 i 41 i włączenie kolejnych miejscowości, co ma nastąpić od września. Połączenia zyska Stronno, Karolewo i Augustowo.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter