Bydgoskie Dni Projektowe odbywają się w Młynach Rothera / Fot. R. Sawicki/UMB
Przez cztery dni, od 10 do 13 października, w Młynach Rothera, miłośnicy pięknych przedmiotów, ich projektowania i twórczego podejścia do życia będą mogli uczestniczyć w trzeciej edycji Bydgoskich Dni Projektowych.
W programie Bydgoskich Dni Projektowych jest ponad 50 wydarzeń. Są wśród nich spacery, pokaz filmu, angażujące warsztaty, spotkania z inspirującymi gośćmi, atrakcje w strefie dla dzieci, wystawy czy przegląd portfolio.
BDP – dzień po dniu
Bydgoskie Dni Projektowe rozpoczniemy od spaceru. Razem z Moniką Czapiewską wybierzemy się w czwartek w podróż ulicami bydgoskiego Śródmieścia, by poszukać szyldowe perełki skryte wśród miejskiej architektury. Każdy uczestnik spaceru otrzyma „Szyldownik”, czyli elementarz prawidłowego projektowania szyldów. Tego samego dnia miłośnicy projektowania, a także kinomani mogą wybrać się na projekcję filmową pt. “Helvetica” (reż. G. Hustwit). To dokument o typografii i o tym, jak litery wpływają na nasze otoczenie i postrzeganie świata.
Piątek to dzień, kiedy wydarzenia festiwalowe nabierają tempa. Tego dnia odbędą się m.in. warsztaty z Natalią Wielebską pt. “Plan na miasto – warsztat działań w przestrzeni publicznej”. Podczas spotkania dowiemy się, co trzeba mieć na uwadze chcąc tworzyć miejskie przestrzenie. Spotkamy się także z Borysem Kosmynką na wydarzeniu pt. “Opowieść o polskich krojach pisma. Historia Typoteki”, a także przyjrzymy się klasyce polskiej sztuki użytkowej, czyli neonom z okresu PRL-u na spotkaniu pt. “Świet(l)ny design w Bydgoszczy, czyli neonowa historia miasta”. W piątek, 11 października obejrzymy również festiwalowe wystawy – trzy z nich związane są z projektem TYPE TEXT którego kuratorką jest dr hab. Agnieszka Ziemiszewska, a który realizowany jest przy wsparciu Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Będziemy także mogli wziąć udział w oprowadzaniu kuratorskim po wystawie TYPE TEXT ROOTS oraz Typoteka – indeks polskich krojów pisma.
Festiwalowy weekend zapowiada się niezwykle intensywnie. W sobotę, 12 października oprócz czasowych wystaw, prezentowanych w Młynach, będziemy mogli również wybrać się do pobliskiej Introligatorni, na ulicę Długą, gdzie czekać na nas będzie pokaz zabytkowych czcionek drukarskich.
Ten dzień pełen jest różnorodnych spotkań ze znanymi nazwiskami ze świata projektowania, to m.in. Anna Wieluńska, która wprowadzi nas w świat dobrych praktyk projektowania typografii. Spojrzymy także na kroje pism, które funkcjonują w przestrzeni miejskiej i zastanowimy się, jak zmieniają nasze miasto – to na warsztatach połączonych ze spacerem z Mateuszem Machalskim i Bogną Świątkowską zFundacji Bęc Zmiana. Wspólnie z Januszem Górskim przyjrzymy się także literniczym i typograficznym okładkom polskich książek. Wśród spotkań znajduje się także takie, dotyczące komunikacji wizualnej w przestrzeni miasta, na którym poznamy metodologię i projekty Stowarzyszenia Miastodwa.
Lista aktywności dla dzieci również jest imponująca. W strefie Abecadło zanurzymy się w świat książkowych opowieści, podczas spotkania “Abecadło z pieca spadło… Czytanie na dywanie”, rozsiądziemy się wygodnie i przy kubku ciepłego kakao wsłuchamy się w czytane przez Jakuba Jodłowskiego bajki. Wśród warsztatów dla najmłodszych znalazły się też m.in. warsztaty archeologiczne pt. “Czasem na glinie, czasem na pergaminie”, na których poznamy historię pisma od najdawniejszych czasów po nowoczesne zautomatyzowane drukarki. Na warsztatach pt. “Czy mogę dotknąć słowa?” dowiemy się, że słowa mają moc i mogą nas „dotykać”. Na warsztatach “Roluj!” stworzymy projektory DIY (Do It Yourself). Wykonamy rysunki, które podświetlone, będziemy wyświetlać na ścianie niczym w kinie. Wybierzemy się też na poszukiwanie znaków, zagramy w mini grę terenową pod dachem i dowiemy się, jakie znaczenia niosą za sobą odnalezione znaki. Podczas spotkania pt. “Od herbu do logo”, dzieci dowiedzą się, że godło, herb to znaki identyfikacyjne. Przeniesiemy się również do czasów, gdy pradawne ludy zostawiały po sobie opowieści w postaci naskalnych rysunków i przekonamy się, że podczas warsztatów malowania na kamykach również można się świetnie bawić.
Z kolei dorosłym polecamy w niedzielę spotkanie i warsztat haftu ręcznego pt. “Kto się boi liter?” z Moniką Drożyńską. Gościni to artystka sztuk wizualnych, hafciarka, doktor sztuki, aktywistka, prekursorka technik hafciarskich w sztuce współczesnej i tkaniny w przestrzeni publicznej.
Festiwalowe spotkania i wystawy są bezpłatne. Na pozostałe wydarzenia obowiązują zapisy lub bilety.
Pełen program dostępny jest na stronie https://bydgoskiedniprojektowe.pl/
Znaki – hasło BDP
Tegoroczna edycja BDP poświęcona jest znakom – to ich hasło przewodnie To one, wszelkie znaki i litery służą nam do komunikacji. Zapisują się w nich konteksty społeczne i kulturowe. Znaki stają się kluczem do zrozumienia naszej współczesnej kultury. W czasie bydgoskiego festiwalu będzie okazja do refleksji nad efektywnością komunikacji wizualnej.
W czasie BDP padną odpowiedzi na pytania: Pod jakimi postaciami znaki towarzyszą nam w codziennym życiu? Jak graficzne ślady stają się nośnikami znaczeń? Czy i w jaki sposób typografia może kształtować to, jak odbieramy rzeczywistość? Jakie są kulturowe i symboliczne wartości, które niosą ze sobą znaki i litery? Jak typografia wpływa na nasze rozumienie świata i kształtuje nasze myślenie?
– Festiwal inspiruje do refleksji nad codziennymi elementami wizualnej rzeczywistości, jest platformą do wymiany doświadczeń, poszukiwania nowych, twórczych rozwiązań, nawiązywania kontaktów między profesjonalistami z branży – informują organizatorzy z Młynów Rothera. Ważną częścią BDP są spotkania i warsztaty z cenionymi projektantami z branży. Na festiwalu w Bydgoszczy pojawi się m.in. Mateusz Machalski, wielokrotnie nagradzany polski projektant graficzny, autor systemów identyfikacji wizualnej oraz licznych krojów pisma. Wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. O swej pracy opowie także Marian Misiak, projektant grafiki użytkowej. Związany z Londyńskim Researchstudio Neville’a Brody’ego, współautor książki o historii polskiej typografii „Paneuropa, Kometa, Hel”. Pracując dla instytucji kultury, zaprojektował m.in. nową identyfikację wizualną dla Muzeum Narodowego we Wrocławiu, współtworzył identyfikację Centrum Sztuki Współczesnej – Ujazdowski, od wielu lat współpracuje z Muzeum Architektury we Wrocławiu. Zajmuje się projektowaniem krojów pism i badaniem kultury wizualnej.
Podczas BDP spotkamy się także z Moniką Drożyńską, prekursorką technik hafciarskich w sztuce współczesnej i tkaniny w przestrzeni publicznej. Współpracowała z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, Mumok w Wiedniu, Ludwig Museum w Budapeszcie, Bozar w Brukseli. Autorka haftowanych plakatów Teatru Dramatycznego w sezonie 2023/24. Jej prace znajdują się w kolekcji Bunkra Sztuki, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, Muzeum Narodowego w Kijowie, Lentos w Austrii.