Bydgoszcz planuje wytyczyć strefy parkowania dla elektrycznych hulajnóg. Ma być bezpiecznie i porządnie

Drogowcy informują, że coraz mniej jest sygnałów o hulajnogach elektrycznych porzuconych na środku chodnika i zgłoszeń, że trzeba je odholować. Trwają rozmowy z ich operatorami w sprawie wyznaczenia w centrum miasta specjalnych stref, w których będzie można oddać i zaparkować hulajnogę.

Elektryczna hulajnoga leżąca lub stojąca na środku chodnika to niestety dość częsty do tej pory widok na ulicach miast, także w Bydgoszczy. To przeszkoda, która może stanowić duże niebezpieczeństwo, szczególnie dla osób niewidomych lub niedowidzących, ale także starszych.

Są przepisy na hulajnogi

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przypomina, że od ub. roku obowiązują nowe przepisy o ruchu drogowym, w których określono zasady poruszania się oraz parkowania hulajnóg elektrycznych.
Określono również obowiązki wobec kierujących takimi pojazdami. Nowe przepisy miały przede wszystkim wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa użytkowników oraz uporządkować parkowanie hulajnóg w mieście. – Strażnicy miejscy konsekwentnie konfiskowali źle zaparkowane pojazdy i nakładali mandaty dla użytkowników. Dzięki temu na terenie Bydgoszczy odpowiednie służby, mogły skutecznie nakładać mandaty za źle zaparkowany pojazd. Przez ostatnie miesiące dużo się zmieniło na lepsze – podkreślają drogowcy.

– W ubiegłym roku rozpoczęliśmy też współpracę z operatorami, którzy wynajmują mieszkańcom hulajnogi elektryczne na terenie naszego miasta. Przyniosło to oczekiwane rezultaty.
Z każdym miesiącem zgłoszeń o odholowaniu hulajnóg jest mniej a z naszych obserwacji wynika, że kierowcy nie parkują już tych popularnych pojazdów na środku chodnika – dodają.

Strefy parkowania dla hulajnóg

ZDMiKP prowadzi rozmowy z operatorami elektrycznych hulajnóg w sprawie wyznaczenia w centrum Bydgoszczy specjalnych stref, w których będzie można oddać i zaparkować hulajnogę.
Strefy zostaną wyznaczone w aplikacji i tylko w tych strefach użytkownik będzie mógł pozostawić pojazd. – Nie planujemy malować dodatkowego oznakowania poziomego. Obecnie analizujemy miejsca wskazane przez operatorów – przekazują drogowcy.

Zgodnie z przepisami hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni. Musi być ustawiona równolegle do krawędzi chodnika a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.

Hulajnogi – gdzie można jeździć

Zgodnie z nowymi przepisami kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km na godzinę. W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km na godz. Wówczas też może jechać tylko z prędkością do 20 km na godz.
Hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Należy również pamiętać, że dzieci do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej. Zmiany w przepisach zakazują również przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.

Udostępnij: Facebook Twitter