Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania. Nowe ulice jednokierunkowe. Ułatwienia dla pieszych i rowerzystów

Ulica Pomorska w Bydgoszczy / Fot. B.Witkowski

Strefa Płatnego Parkowania zostanie powiększona o ulice m.in. na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi. Będzie możliwość opłaty za postój kartą. A poza tym: wprowadzenie kolejnych stref ruchu z ograniczeniem do 30 km na godzinę, siedemnaście ulic z ruchem jednokierunkowym, kontraruch i kontrapasy dla rowerzystów. To cały katalog poważnych zmian, które wprowadza Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

ZDMiKP przygotowuje się pełną parą do wprowadzania wielu zmian na bydgoskich ulicach. Drogowcy podpisali umowę z wykonawcą, który w ramach rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania, wprowadzi zmiany w oznakowaniu. Prace te zajmą około 4 miesięcy.

Jakie są cele zmian na ulicach

Po pierwsze, jak wyjaśniają drogowcy: rozszerzenie strefy ma przede wszystkim ograniczać ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy. Poza tym zmiany mają doprowadzić do uspokojenia ruchu i ograniczenia prędkości na konkretnych ulicach, a na ulicach objętych zmianami w miarę możliwości, parkowanie zostanie w części lub w całości przeniesione na jezdnię. Dodatkowo – w wielu punktach wyznaczone będą dodatkowe miejscach postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Celem zmian jest także poprawa bezpieczeństwa dla rowerzystów i stworzenie dla nich kolejnych tras.

Strefa płatnego parkowania wkrótce zmieni swoje granice. Do nowej strefy SPP włączone zostaną m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi. Niebawem ogłoszony zostanie jeszcze przetarg na zakup i wymianę parkometrów. Nowe urządzenia pozwolą na płacenie kartą oraz wydadzą bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu. To pozwoli w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta parkujące w strefie mają opłacony postój.

– Przeanalizowaliśmy też obszar SPP pod kątem uspokojenia ruchu i ograniczenia prędkości na konkretnych ulicach – informują drogowcy i podkreślają – Zasady porządkujące ruch na terenie miasta, zostały uzgodnione z Plastykiem Miejskim, Radami Osiedli, Radą Estetyki Miasta oraz Zespołem do spraw polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy.

Strefy ograniczonej prędkości

W strefy ograniczonej prędkości obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę. – Stosuje się w strefach o dużym natężeniu ruchu pojazdów i pieszych. Na bydgoskich ulicach pojawią się jednak nie tylko znaki ograniczające prędkość ale też skrzyżowania równorzędne, zmiany kierunków ruchu i miejscowe przewężenia – przekazuje ZDMiKP.

Lista projektowanych stref ograniczonej prędkości:
1. Obszar pomiędzy ulicami: Graniczna – Władysława Łokietka – Królowej Jadwigi – Grunwaldzka;
2. Obszar ulic: Jana Sobieskiego – Tadeusza Rejtana;
3. Obszar ulic: Śniadeckich – Ślusarska;
4. Obszar pomiędzy ulicami: Pomorska – Jana i Jędrzeja Śniadeckich – Pl. Piastowski – Gen. Józefa Sowińskiego – Mazowiecka;
5. Obszar pomiędzy ulicami: Gdańska – Jagiellońska – 3 Maja – Zygmunta Krasińskiego;
6. Obszar ulic: Andrzeja Szwalbego – Karola Libelta – Hugo Kołłątaja;
7. Obszar pomiędzy ulicami: Markwarta – Al. Ossolińskich – Adama Mickiewicza – Ignacego Jana Paderewskiego – Stanisława Staszica;
8. Obszar ulic: Sportowa – Fryderyka Chopina – Karola Szymanowskiego;
9. Obszar ulic: Józefa Wybickiego – Powstańców Śląskich;

Pojedyncze ulice objęte strefą:

1. ul. Krakowska
2. ul. Oskara Kolberga

Poszerzenie istniejących stref ograniczonej prędkości:
1. Poszerzenie strefy na ul. Racławickiej – Ogrodowej – Rycerskiej. Zostanie objęty cały obszar pomiędzy ulicami: Zygmunta Augusta – Pomorska – Gen. Józefa Sowińskiego – Hetmańska
2. Poszerzenie strefy na ul. Fryderyka Chopina – Mieczysława Karłowicza. Zostanie objęty cały obszar pomiędzy ulicami Jagiellońska – Jana Pestalozziego – Marii Skłodowskiej -Curie – Fryderyka Chopina
3. Poszerzenie strefy na ul. Dolina o ul. Miedza

Nowe ulice jednokierunkowe w Bydgoszczy

Przed zmianami drogowcy przeprowadzili też analizę w zakresie wprowadzenia dróg jednokierunkowych oraz kontraruchu rowerowego. Takie rozwiązania zostaną wprowadzone m.in. na ulicach Bocianowo, Czartoryskiego i Zduny. Ruch jednokierunkowy ZDMiKP planuje wprowadzić w obrębie poszerzonej Strefy Płatnego Parkowania na 17 ulicach, głównie w Śródmieściu, na Bielawach oraz Bocianowie.

Lista projektowanych ulic jednokierunkowych:

ul. Adama Czartoryskiego – odcinek Marszałka Ferdynanda Focha – Św. Trójcy
ul. Mieczysława Karłowicza – odcinek Leona Wyczółkowskiego – Łużycka
ul. Jana Pestalozziego – odcinek Jagiellońska – Skwer Ludwika Zamenhoffa
ul. Karola Kurpińskiego – odcinek Karola Kurpińskiego (łącznik) – Mieczysława Karłowicza
ul. Księdza Piotra Wawrzyniaka – odcinek  Jana Karola Chodkiewicza – Jana Kozietulskiego
ul. Księcia Józefa Poniatowskiego – odcinek Jana Kozietulskiego – Jana Karola Chodkiewicza
ul. Jana Kilińskiego – odcinek Jana Karola Chodkiewicza – Cicha
ul. Plac Tadeusza Kościuszki – odcinek Pomorska – Kaszubska
ul. Jana Zamoyskiego – odcinek 20 Stycznia 1920 roku – Gdańska
10 ul. Generała Józefa Sowińskiego – odcinek Hetmańska – Bocianowo
11 ul. Bocianowo – odcinek Generała Józefa Sowińskiego – Pomorska
12 ul. Kaszubska – odcinek  Hetmańska – Bocianowo
13 ul. Racławicka – odcinek Bocianowo – Ogrodowa
14 ul. Zduny – odcinek Pomorska – Henryka Sienkiewicza
15 ul. Henryka Siemiradzkiego – odcinek  Śląska – Władysława Łokietka
16 ul. Księdza Jana Długosza – odcinek Władysława Łokietka – Śląska
17 ul. Maksymiliana Jackowskiego – odcinek Śląska – Władysława Łokietka

Na ulicach objętych zmianami w miarę możliwości, parkowanie zostanie w części lub w całości przeniesione na jezdnię. W wielu punktach wyznaczone będą dodatkowe miejscach postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Zmiany poprawią nie tylko bezpieczeństwo ale umożliwią stworzenie też kolejnych tras dla rowerzystów.

Zmiany dla rowerzystów: kontrapasy i kontraruch

Przypomnijmy, że kontraruch rowerowy oznacza dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego w jezdniach ulic jednokierunkowych. Ruch rowerów w obu kierunkach odbywa się bez wyznaczania pasów ruchu dla rowerów, jeżeli dopuszczalna prędkość jest nie większa niż 30 km/h. Ruch rowerów w kierunku zgodnym z kierunkiem ruchu innych pojazdów odbywa się na zasadach ogólnych, a rowery poruszające się w przeciwnym kierunku jadą „pod prąd”. Pozwala to m.in. na korzystanie z krótszych tras przejazdu,
sprzyja poprawie bezpieczeństwa, bo zarówno kierujący rowerami, jak i kierujący innymi pojazdami, przy ograniczonej przestrzeni są bardziej ostrożni, jadą z ograniczoną prędkością.

Ulice z kontraruchem w SPP:
1. ul. Adama Czartoryskiego
2. ul. Krzysztofa Gotowskiego
3. ul. Jana Pestalozziego – odcinek Jagiellońska – Skwer Ludwika Zamenhoffa
4. ul. Mieczysława Karłowicza – odcinek Łużycka – Leona Wyczółkowskiego
5. ul. Karola Kurpińskiego – odcinek Mieczysława Karłowicza – Karola Kurpińskiego (łącznik)
6. ul. Sportowa – odcinek Stanisława Moniuszki – Karola Szymanowskiego
7. ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka – odcinek Jana Karola Chodkiewicza – Jana Kozietulskiego
8. ul. Józefa Poniatowskiego – odcinek Jana Karola Chodkiewicza – Jana Kozietulskiego
9. ul. Jana Kilińskiego – odcinek Jana Karola Chodkiewicza – Jana Kozietulskiego
10. ul. Unii Lubelskiej – odcinek Dworcowa – Warszawska
11. ul. Warszawska – odcinek Aleksandra Fredry – Jana i Jędrzeja Śniadeckich
12. ul. Plac Piastowski – odcinek Generała Józefa Sowińskiego – Jana i Jędrzeja Śniadeckich
13. ul. Jana i Jędrzeja Śniadeckich – odcinek Warszawska – Pomorska
14. ul. Zduny
15. ul. Generała Józefa Sowińskiego – odcinek Bocianowo – Hetmańska
16. ul. Bocianowo
17. ul. Racławicka
18. ul. Plac Tadeusza Kościuszki – odcinek Kaszubska – Pomorska
19. ul. Szczepana Jankowskiego
20. ul. Ks. Hugona Kołłątaja
21. ul. Jana Kasprowicza
22. ul. Jana Zamoyskiego – odcinek Gdańska – 20 stycznia 1920r.
23. ul. Mikołaja Kopernika – odcinek Adama Asnyka – Stanisława Staszica
24. ul. Sielanka – odcinek Księdza Ryszarda Markwarta – Stanisława Wyspiańskiego
25. ul. Henryka Siemiradzkiego
26. ul. Jana Długosza
27. ul. Maksymiliana Jackowskiego – odcinek Śląska – Władysława Łokietka
28. ul. Pod Blankami
29. ul. Stary Port – odcinek Franciszka Druckiego-Lubeckiego – Bernardyńska
30. ul. Kaszubska
31. ul. Adama Naruszewicza – odcinek Królowej Jadwigi – Aleksandra Karnickiego
32. Plac Wolności

Udostępnij: Facebook Twitter