Elektryczny pociąg z Pesy już w Rumunii. Pierwszy już rozpoczął testy [ZDJĘCIA]

Nowy skład elektryczny już dotarł do Rumunii / Mat. Pesa

Elektryczna Pesa 655-5 została dostarczona do Rumunii. Bydgoska firma ma umowę na dostawę ponad 90 takich pojazdów do tego kraju. Eksport to w ostatnich latach ponad połowa produkcji spółki.

Pierwszy pojazd PESA 655-5 został zaprezentowany w Oradea. To elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany dla Kolei Rumuńskich. Po prezentacji rozpocznie pierwsze testy homologacyjne na torze doświadczalnym w Făurei.

PESA podpisała z rumuńską Agencją Reformy Kolei umowy na dostawy dwóch rodzajów elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z utrzymaniem na 15 lat. Pierwsza, z grudnia 2023, dotyczyła dostawy 20 pojazdów klasy Inter-Regio z opcją na dodatkowe 9 sztuk (potwierdzoną w kwietniu 2025), a pozostałe trzy umowy, ze stycznia 2024, to zamówienie na 62 pojazdy dla kolei regionalnych dla 3 regionów: Bukareszt, Cluj i Suczawa.

To właśnie pojazd, przeznaczony dla kolei regionalnych, został zaprezentowany jako pierwszy podczas konferencji w Oradei. – Cieszę się, że pierwszy z 62 pojazdów dotarł już do nas. Te pojazdy to zupełnie inna jakość, komfort i bezpieczeństwo podróży. Jestem przekonany, że dziś rozpoczynamy długoterminową współpracę z Pesa, a także szerzej to dobry znak dla współpracy Polski i Rumunii na arenie europejskiej – powiedział Mihai Barbu, prezes rumuńskiej Agencji Rozwoju Kolei. Realizacja tego kontraktu to dla nas wyzwanie, przede wszystkim na krótki czas realizacji, tym większa satysfakcja, że pierwszy pojazd dotarł do Rumunii zgodnie z planem. Zaraz po prezentacji przejeżdżamy na tor doświadczalny w Făurei gdzie rozpoczną się testy homologacyjne – dodał Maciej Maciejewski, wiceprezes Pesa ds. sprzedaży.

Pesa 655-5 dla Kolei Rumuńskich to trójczłonowy elektryczny zespół trakcyjny przeznaczony do pasażerskich przewozów regionalnych. Może przewieźć 238 pasażerów na miejscach siedzących i rozwija prędkość do 160 km/h. – Pojazd charakteryzuje się nowoczesną, lekką konstrukcją skorupową zapewniającą bezpieczeństwo podróżnych i dużą wytrzymałość pudła pojazdu. Każdy z trzech członów został podparty na oddzielnych wózkach, a rozwiązanie to wcześniej doskonale sprawdziło się w pojazdach dostarczonych do prywatnego przewoźnika Regio Jet w Czechach. Dzięki wdrożonej w Pesa nowoczesnej technologii konstrukcja i ramy wózków są spawane laserowo na zrobotyzowanych stanowiskach, co przekłada się na wysoką jakość, precyzję wykonania i powtarzalność elementów – podkreśla bydgoska Pesa.

Zgodnie z umową Pesa będzie odpowiedzialna za utrzymanie wszystkich dostarczonych dla Kolei Rumuńskich pojazdów przez minimum 15 lat. Właśnie dlatego Pesa uruchomiła swoje swoje biuro w Bukareszcie odpowiedzialne za realizację kontraktu na miejscu i utworzenie centrów serwisowych.

Do tej pory Pesa była znana w Rumunii jako producent tramwajów. Teraz czynimy kolejny krok rozpoczynając dostawy pojazdów pasażerskich. Chcemy dalej rozwijać naszą obecność tutaj i dlatego już prowadzimy rozmowy z lokalnymi partnerami, którzy będą z nami współpracować przy uruchomieniu centrów serwisowych w Bukareszcie, Cluj i Suczawie – powiedziała Hanna Wiśniewska Sibru, szefowa Biura Pesa w Rumunii

Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012 – 2023 na rynek rumuński tramwaje. W sumie jeździ ich już 37, w Cluj, Iasi i Craiova. Spółka w minionym roku dostarczyła tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach oraz kolei w Ghanie, a eksport to w ostatnich latach ponad połowa produkcji Pesa.

Zapisz się na nasz newsletter!

Udostępnij: Facebook Twitter