Nowy skład elektryczny już dotarł do Rumunii / Mat. Pesa
Elektryczna Pesa 655-5 została dostarczona do Rumunii. Bydgoska firma ma umowę na dostawę ponad 90 takich pojazdów do tego kraju. Eksport to w ostatnich latach ponad połowa produkcji spółki.
Pierwszy pojazd PESA 655-5 został zaprezentowany w Oradea. To elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany dla Kolei Rumuńskich. Po prezentacji rozpocznie pierwsze testy homologacyjne na torze doświadczalnym w Făurei.
PESA podpisała z rumuńską Agencją Reformy Kolei umowy na dostawy dwóch rodzajów elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z utrzymaniem na 15 lat. Pierwsza, z grudnia 2023, dotyczyła dostawy 20 pojazdów klasy Inter-Regio z opcją na dodatkowe 9 sztuk (potwierdzoną w kwietniu 2025), a pozostałe trzy umowy, ze stycznia 2024, to zamówienie na 62 pojazdy dla kolei regionalnych dla 3 regionów: Bukareszt, Cluj i Suczawa.
To właśnie pojazd, przeznaczony dla kolei regionalnych, został zaprezentowany jako pierwszy podczas konferencji w Oradei. – Cieszę się, że pierwszy z 62 pojazdów dotarł już do nas. Te pojazdy to zupełnie inna jakość, komfort i bezpieczeństwo podróży. Jestem przekonany, że dziś rozpoczynamy długoterminową współpracę z Pesa, a także szerzej to dobry znak dla współpracy Polski i Rumunii na arenie europejskiej – powiedział Mihai Barbu, prezes rumuńskiej Agencji Rozwoju Kolei. – Realizacja tego kontraktu to dla nas wyzwanie, przede wszystkim na krótki czas realizacji, tym większa satysfakcja, że pierwszy pojazd dotarł do Rumunii zgodnie z planem. Zaraz po prezentacji przejeżdżamy na tor doświadczalny w Făurei gdzie rozpoczną się testy homologacyjne – dodał Maciej Maciejewski, wiceprezes Pesa ds. sprzedaży.
Pesa 655-5 dla Kolei Rumuńskich to trójczłonowy elektryczny zespół trakcyjny przeznaczony do pasażerskich przewozów regionalnych. Może przewieźć 238 pasażerów na miejscach siedzących i rozwija prędkość do 160 km/h. – Pojazd charakteryzuje się nowoczesną, lekką konstrukcją skorupową zapewniającą bezpieczeństwo podróżnych i dużą wytrzymałość pudła pojazdu. Każdy z trzech członów został podparty na oddzielnych wózkach, a rozwiązanie to wcześniej doskonale sprawdziło się w pojazdach dostarczonych do prywatnego przewoźnika Regio Jet w Czechach. Dzięki wdrożonej w Pesa nowoczesnej technologii konstrukcja i ramy wózków są spawane laserowo na zrobotyzowanych stanowiskach, co przekłada się na wysoką jakość, precyzję wykonania i powtarzalność elementów – podkreśla bydgoska Pesa.
Zgodnie z umową Pesa będzie odpowiedzialna za utrzymanie wszystkich dostarczonych dla Kolei Rumuńskich pojazdów przez minimum 15 lat. Właśnie dlatego Pesa uruchomiła swoje swoje biuro w Bukareszcie odpowiedzialne za realizację kontraktu na miejscu i utworzenie centrów serwisowych.
–Do tej pory Pesa była znana w Rumunii jako producent tramwajów. Teraz czynimy kolejny krok rozpoczynając dostawy pojazdów pasażerskich. Chcemy dalej rozwijać naszą obecność tutaj i dlatego już prowadzimy rozmowy z lokalnymi partnerami, którzy będą z nami współpracować przy uruchomieniu centrów serwisowych w Bukareszcie, Cluj i Suczawie – powiedziała Hanna Wiśniewska Sibru, szefowa Biura Pesa w Rumunii
Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012 – 2023 na rynek rumuński tramwaje. W sumie jeździ ich już 37, w Cluj, Iasi i Craiova. Spółka w minionym roku dostarczyła tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach oraz kolei w Ghanie, a eksport to w ostatnich latach ponad połowa produkcji Pesa.
Zapisz się na nasz newsletter!