Aurora – Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy
Jury piątej edycji Aurory – Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy wyłoniło pięć finałowych tekstów. Zostały napisane przez autorki i autorów z Białorusi, Chorwacji, Polski, Serbii i Ukrainy.
W poniedziałek (30 czerwca) jury Aurory – Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy (Goran Injac, Anna Jazgarska, Agnieszka Lubomira Piotrowska) po przeczytaniu 238 tekstów w językach polskim, angielskim, ukraińskim i rosyjskim, których autorzy pochodzili z Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Czech, Estonii, Gruzji, Kazachstanu, Litwy, Polski, Macedonii, Mołdawii, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Rosji (rezydenci za granicą), Węgier i Ukrainy wybrało jednogłośnie finałową piątkę.
Oto finaliści:
- Tatiana Bojko (Białoruś) „Wyraj”
- Danilo Brakočević (Serbia) „Community Wrathlines”
- Michał Kmiecik (Polska) „Paprykarz szczeciński”
- Ivona Marciuš (Chorwacja) „Sour blood”
- Natalia Torżewska (Ukraina) „Bądź facetem!”
Jury komunikuje, że „w finałowych tekstach doceniło odwagę w podejmowaniu ważnych społecznie i politycznie tematów, takich jak wojna, protesty społeczne czy represje reżimowe. Wyróżnieni autorzy nie wahają się radykalnie komentować rzeczywistości i formułować konkretnych wskazań, zachowując przy tym walory metaforyczne i poetyckie. Ich twórczość pozostaje blisko codziennego doświadczenia, skupiając się na kwestiach pomijanych w debacie medialnej, a jednocześnie wyróżnia się dojrzałym warsztatem.”
Jury postanowiło także rekomendować do wystawienia teatrom w Polsce i zagranicą następujące teksty:
- Małgorzata Margarita Bieńkowska (Polska) – Nawiedzony Toster Pani Watterson
- Natálie Bočková (Czechy) – Becoming Robinson
- Zuzanna Bojda (Polska) – Pozujcie tak, jakbyście zawsze były szczęśliwe
- Leonid Braverman (Rosja) (rezydencja Polska) – Four positions
- Michał Buszewicz (Polska) – Dom niespokojnej starości
- Andrzej Błażewicz-Mikita Iłinczyk (Polska) – Pigmalion
- Lenka Čepková (Słowacja) – Fine, thanks
- Davit Gabunia (Gruzja) – How I Fell in Love with O Daughter
- Mariusz Gołosz (Polska) – Drogi Dzienniczku. Twoja Faustyna
- Jolanta Janiczak (Polska) – Czuję wstyd żyjąc w takim świecie
- Luda Charchenko (Ukraina) – Війна фрау Козак
- Ruslan Chilimonczyk (Białoruś) – Ну, здравствуй, Эмилия!
- Kristina Marija Kulinič (Litwa) – GOODWEATHER
- Mira Mańka (Polska) – Niewiarygodna historia Małej S.
- Olga Maciupa (Polska) – Paraskewa
- Marcin Miętus (Polska) – Zawód fryzjer
- Oleg Michajłow (Ukraina) – КАЗКА ПРО СТРАХ
- Mina Milošević (Serbia) – LYSISTRATA
- Selma Parisi (Bośnia i Hercegowina) – YOU ARE NOT ALONE
- Nina Plavanjac (Serbia) – The Aquarium
- Barbora Rokytova (Czechy) – I can’t keep up with you
- Alina Sarnacka (Ukraina) – Баланс пʼєса
- Jarek Skurzyński (Polska) – Plantacja. Dramat zniszczenia w trzech częściach
- Olena Stepanenko (Ukraina) – KORTES 2.0
- Renata Talan (Białoruś) – Лимб / Limbo
- Anna Wakulik (Polska) – Biedermannowie
Aurora – Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy to przedsięwzięcie, które co roku łączy osoby zajmujące się dramatopisarstwem w krajach Europy Centralnej i Wschodniej Bałkanów i Kaukazu. Bydgoszcz staje się unikalnym miejscem na teatralnej mapie regionu, w którym spotykają się twórcy i twórczynie o różnych doświadczeniach, budując wielogłosową narrację o łączącym nas doświadczeniu historycznym, tożsamości i wyzwaniach, ale i o dzielących nas różnicach.
Partnerem tegorocznej edycji Aurory jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, które przyzna dodatkowe nagrody dla finalistów i finalistek.
Finałowe teksty zostaną zaprezentowane w formie szkiców scenicznych podczas drugiego tygodnia Festiwalu Prapremier, który w tym roku odbędzie się w dniach od 7 do 21 listopada. W ramach XXIV edycji Festiwalu Prapremier zaplanowane są pokazy spektakli z Polski, jak i zagranicy oraz wydarzenia towarzyszące. Hasłem tegorocznej edycji Festiwalu jest: WSZYSTKO CO LUDZKIE. – Chcemy przyjrzeć się człowieczeństwu we wszystkich jego wymiarach: naszym lękom, ambicjom, nadziejom i niepokojom, naszej codziennej pracy i wyzwaniom, przed którymi stoimy jako ludzkość. Temu, gdzie w dobie wielkich kryzysów i wyzwań, przemian technologicznych i klimatycznych znajdujemy się dzisiaj. Interesuje nas to, na ile samo „człowieczeństwo” pozostaje aktualną kategorią opisu naszej kondycji w świetle zmieniającego się postrzegania świata. Z jednej strony refleksja z zakresu trans- i posthumanizmu uczy nas zacierać granicę pomiędzy nami a światem materii ożywionej i nieożywionej, między człowiekiem, światem zwierząt i sztuczną inteligencją – tłumaczą organizatorzy.