Jedna z wizualizacji zawartej w koncepcji zagospodarowania Kanału Bydgoskiego / Mat. UMB
Opublikowano pierwszą wersję miejskiej koncepcji zagospodarowania Kanału Bydgoskiego. W pobliżu ronda Grunwaldzkiego może np. stanąć barka. Tereny nad kanałem mają być jeszcze bardziej przyjazne dla mieszkańców. Priorytetem jest zachowanie historycznej roślinności. Każdy bydgoszczanin będzie mógł wyrazić opinię, bo w sprawie koncepcji zagospodarowania kanału zostaną przeprowadzone konsultacje społeczne.
Opracowania obszernej, pierwszej koncepcji zagospodarowania Starego oraz miejskiej części Nowego Kanału Bydgoskiego domagali się społecznicy i miłośnicy tej naszej historycznej spuścizny. Inwestycji jest już wiele w tej okolicy. Koncepcja ma być spójną ramą na przyszłość.
– Tych rzeczy [nad kanałem – przyp. red.] dzieje się wiele, a dobrze, żeby działy się według określonego planu. Kanał to taka „perełka”, że w sensie finansowym, to taka studnia bez dnia. Zawsze byłoby coś do zrobienia […] Podstawowymi celami koncepcji jest np. wskazanie: gdzie powinna być najbardziej naturalna strefa, w jakich miejscach powinny powstawać zadania z BBO, gdzie powinni łowić wędkarze itd. – powiedział na konferencji w Muzeum Kanału Bydgoskiego Michał Sztybel, zastępca prezydenta Bydgoszczy.
Stworzona, wstępna koncepcja zagospodarowania dotyczy kanału i jego okolicy od ronda Grunwaldzkiego aż do wschodniej granicy miasta. Ten obszar został podzielony na poszczególne części:
- Skwer – Zielona Brama Kanału
- Bulwar Sebastiana Malinowskiego
- Park nad Starym Kanałem Bydgoskim
- Stadion Gwiazdy Bydgoszcz
- Sportowy Park Społeczny
- Park nad Nowym Kanałem Bydgoskim
- Promenada Południowa
- Promenada Północna
- Skwer przy Śluzie
W dokumencie mowa m. in. o takich kwestiach jak: dosadzenie konkretnych gatunków drzew i krzewów w danych miejscach, utworzenie spójnych ścieżek i chodników oraz elementów małej architektury, np. lampy, ławeczki i kosze na śmieci.
– Obszar, który mamy w opracowaniu jest bardzo rozległy, bo zaczyna się na rondzie Grunwaldzkim, a kończy na VIII śluzie, gdzie mamy zróżnicowane przestrzenie urbanistyczne. Od Śródmieścia mocno zurbanizowanego, ale na szczęścia wyposażonego w tą przestrzeń parkową, do miejsc z bardzo intensywną zabudową jednorodzinną – powiedział mgr inż. arch. Janusz Pulikowski, projektant i twórca koncepcji.
Statek przy rondzie Grunwaldzkim
Inżynier przedstawił jeden z pomysłów na wzbogacenie początkowego odcinka kanału – W pobliżu ronda Grunwaldzkiego chcemy postawić wyremontowaną barkę, wyposażoną w planszę pokazującą stan obecny oraz czasy, gdy kanał był czynny i gospodarczo użytkowany.
– Kiedyś kanał służył jako element gospodarczy, przemysłowy. Dzisiaj staramy się określać jego nową funkcję. Rewitalizujemy go w określony sposób, który musi być zdecydowanie spójny z pewnymi koncepcjami i sposób, który nie będzie wykluczał wzajemnie jego funkcji […] Ta koncepcja ma skanalizować energię społeczników, która wytworzyła się wokół Kanału Bydgoskiego – przekazał Tomasz Izajasz, kustosz Muzeum Kanału Bydgoskiego.
Na ten moment koncepcja nie zakłada przywrócenia dawnej, zasypanej w latach 70-tych XX wieku części Kanału Bydgoskiego, płynącego wzdłuż dzisiejszej ulicy Focha. Chociaż jej nie wyklucza.
Wśród wielu wytycznych koncepcji istotne jest m.in. priorytetowe traktowanie drzew i wartościowej zieleni (nowe elementy nie powinny powodować wycinki i uszkodzenia drzew). Planuje się także wprowadzenie iluminacji podkreślających ceglane ściany śluz.
Czas na opinie rad osiedli, a później mieszkańców
To nie jest ostateczna wersja koncepcji, ponieważ jest ona w trakcie konsultacji na poziomie Rad Osiedli. Każdy z mieszkańców otrzyma również możliwość konsultacji indywidualnej na przełomie marca i kwietnia 2024 roku.
W mijającym roku w otoczeniu Kanału Bydgoskiego zostało zrealizowanych kilkanaście dużych inwestycji. Ich wartość szacowana jest na 10 mln zł. Trwają przygotowania do kolejnych zadań. Ważną rolę w procesie rewitalizacji tej części Bydgoszczy pełni Muzeum Kanału Bydgoskiego. – Zależy nam, by otoczenie Kanału stało się nie tylko ładnym miejscem, ale równie ważne jest, by toczyło się tu życie – mówi kustosz Muzeum Kanału Bydgoskiego Tomasz Izajasz.
Coraz więcej mieszkańców, jak i turystów docenia walory parku, bulwarów i innych zielonych miejsc nad Starym Kanałem Bydgoskim. Wykonano sporo prac w upiększeniu tego miejsca. W tym roku wymieniono drewniane elementy w śluzowych wrotach czy zakończono budowę ścieżek pieszo-rowerowych wzdłuż brzegów Kanału Bydgoskiego pomiędzy Osową Górą i Flisami, a także po stronie Miedzynia. Na bulwarach pojawiły się dodatkowe nasadzenia, ławki nawiązujące wyglądem swoich detali do charakterystycznych elementów śluz. Większość inwestycji nad kanałem zrealizowano w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Trwa rozpatrywanie wniosku o wpisanie kanału na listę zabytków. W 2024 roku Bydgoszcz będzie organizatorem największej na świecie konferencji poświęconej śródlądowym drogom wodnym – World Canals Conference.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!