Spotkanie w Bradze i prezentacja bydgoskiego projektu / Fot. nadesłane
Miasta Kreatywne z całego świata za skuteczniejszym zintegrowaniem kultury ze zrównoważonym rozwojem obszarów miejskich. – To niezwykle istotne, że miasta z całego świata skupiają się na dyskusjach wokół roli, jaką pełni kultura w rozwoju obszarów miejskich – mówi Iwona Waszkiewicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy.
2 lipca 2024 r. podczas XVI Dorocznej Konferencji Sieci Miast Kreatywnych UNESCO w Portugalii, prezydenci miast zrzeszonych w Sieci zatwierdzili Manifest z Bragi. Wśród nich jest Bydgoszcz, która od jesieni 2023 roku jest członkiem Sieci w dziedzinie muzyki.
Manifest z Bragi to kluczowy dokument, który podkreśla zaangażowanie na szczeblu lokalnym we wdrażaniu Deklaracji MONDIACULT 2022 i umacnia wspólną wizję integracji kultury jako samodzielnego celu w programie zrównoważonego rozwoju po roku 2030.
W Bradze spotkali się przedstawiciele ponad 250 miast kreatywnych z całego świata. Ważnym wydarzeniem było Forum Prezydentów Miast, podczas którego omawiano strategie mające na celu lepsze zintegrowanie kultury ze zrównoważonym rozwojem obszarów miejskich. Dyskusje zakończyły się przyjęciem Manifestu z Bragi, w którym zaleca się uznanie kultury za samodzielny cel w ramach zrównoważonego rozwoju po roku 2030.
– To niezwykle istotne, że miasta z całego świata skupiają się na dyskusjach wokół roli, jaką pełni kultura w rozwoju obszarów miejskich – mówi Iwona Waszkiewicz, zastępca prezydenta Miasta Bydgoszczy. – Nawiązaliśmy wiele międzynarodowych kontaktów i wspólnie omawialiśmy prowadzenie innowacyjnych polityk kulturalnych. Ważne jest także to, że Bydgoszcz pokazała się na arenie międzynarodowej z jak najlepszej strony. Zostaliśmy dostrzeżeni jako miasto kreatywne, które pomimo krótkiej obecności w Sieci ma bardzo dużo do zaoferowania i realizuje ambitne projekty związane z celami UNESCO.
Podczas konferencji w Bradze miasta kreatywne miały okazję do spotkań i warsztatów projektowych w swoich podsieciach. Podczas obrad Miast Muzyki z całego świata (w Portugalii obecnych było niemal 50 muzycznych miast), Bydgoszcz zaprezentowała się w kontekście prowadzonych oraz planowanych projektów, potencjału rozwoju współpracy międzynarodowej oraz rozwoju sektora kreatywnego. – Pokazaliśmy także spot naszego miasta oraz zaprezentowaliśmy dorobek kulturalny (szczególnie muzyczny, a także najważniejsze wydarzenia i festiwale oraz istniejącą oraz powstającą infrastrukturę kulturalną w Bydgoszczy – mówią uczestnicy.
Zapisz się na newsletter „Bydgoszcz Informuje”!