Wisła w Fordonie i most Fordoński / Fot. B.Witkowski / UMB
Samorząd województwa mógłby przejąć most Fordoński. To przez niego miałaby przebiegać linia tramwajowa łącząca Bydgoszcz z Toruniem.
– Z punktu widzenia realizacji potrzeb rozwojowych województwa wariantem optymalnym jest budowa nowego mostu. Wariant ten stwarza możliwość wykorzystania istniejącego mostu dla ulokowania linii tramwajowej, ale także jego wykorzystanie jako przeprawy dla transportu autobusowego, rowerowego, a w sytuacjach awaryjnych – rezerwowej przeprawy dla ruchu wszelkich pojazdów samochodowych. Most ten wciąż pełnił będzie rolę także mostu kolejowego dla linii kolejowej nr 209 – poinformował marszałek województwa Piotr Całbecki.
Fakt jest taki, że most w Fordonie wymaga kosztownego, generalnego remontu – na teraz nie wiadomo jednak nawet, ile trzeba przeznaczyć na to pieniędzy. To zadanie spoczywa na GDDKiA. Drogowcy na razie ratują przeprawę doraźnymi pracami remontowymi, które dotyczą jedynie nawierzchni. Na kluczowe decyzje w sprawie budowy lub przebudowy mostu czekają nie tylko mieszkańcy Bydgoszczy, ale również podbydgoskich gmin. Jedną z propozycji jest budowa dużego ronda w Strzyżawie tak, aby pojazdy poruszające się drogą wojewódzką od strony Dąbrowy Chełmińskiej mogły płynnie włączyć się do ruchu na drodze krajowej.
Marszałek zadeklarował, że po wybudowaniu nowego mostu na Wiśle może przejąć istniejący most i wykorzystać go do prowadzenia regionalnego transportu publicznego (tramwajowego, choć niewykluczone, że również zeroemisyjnego, autobusowego). Obiecał również wsparcie dla realizacji nowej przeprawy zastrzegając, że zakres tego wsparcia będzie możliwy do określenia po wyborze przez drogowców wariantu przebiegu drogi nr 80. Głównie chodzi o to, czy wybrany zostanie wariant budowy przeprawy w nowym miejscu czy przez wykorzystanie obecnego mostu.
Nowy most powinien być wykonany w przekroju GP2/2 (czyli w skrócie – dwa pasy w każdą stronę), a po jego oddaniu do użytku nastąpić musi równocześnie zmiana przebiegu i wprowadzenie na ten obiekt Drogi Krajowej nr 80. Kolejnym krokiem powinien być remont generalny starego mostu. Po jego wyremontowaniu Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego rozważy przejęcie tego obiektu.
Według planów na tej przeprawie pozostanie tor kolejowy oraz płyta jezdna, na której odbywać się będzie ruch pieszo-rowerowa z możliwością wydzielenia torowiska dla tramwaju.
– Wariant ten (budowy nowego mostu – red.), który bardzo popieram, odpowiada na bardzo ważne potrzeby społeczno-gospodarcze województwa, rozwiązując jeden z jego najważniejszych problemów transportowych – mianowicie zapewnienie płynności ruchu w relacji łączącej obydwa miasta stołeczne województwa. O randze tej inwestycji świadczy fakt, że jest imiennie wskazana w strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego – pisze marszałek.
O stanowisko marszałka województwa oraz stanowiska innych stron w sprawie nowego mostu w Fordonie wystąpił w swojej interpelacji radny Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego Jarosław Wenderlich. Cytaty zawarte w materiale pochodzą z odpowiedzi na tę interpelację.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!