Od przyszłego roku benzyna silnikowa E10 o 95 oktanach zastąpi na stacjach paliw benzynę E5 o liczbie oktanowej 95 – zapowiedziało Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Nowe paliwo może szkodzić starszym samochodom. Jak sprawdzić, czy twoje auto jest przystosowane do E10?
Czym się różni benzyna E10 95-oktanów od tej dotychczas sprzedawanej Pb95 E5. To kwestia zawartości biokomponentów. E5 zawierała 5 proc. bioetanolu, a nowe paliwo ma go dwa razy więcej. E10 zastąpi sukcesywnie E5 na polskich stacjach benzynowych od 1 stycznia 2024.
Zmiana nie wymaga dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa.
Uwaga – właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego średni wiek samochodu osobowego w 2020 roku wynosił w Polsce 14,3 roku.
E10 – gdzie sprawdzić
Ministerstwo Klimatu sporządziło specjalną wyszukiwarkę, gdzie można to zrobić. Wyszukiwarka jest dostępna TUTAJ. Trzeba wpisać markę pojazdu, model i rok produkcji oraz potwierdzić, że auto korzysta z benzyny, a nie oleju napędowego.
Nie wszystkiego jednak się można dowiedzieć w wyszukiwarce. W UE obowiązek umieszczania we wnętrzu klapy wlewu paliwa informacji o dopuszczalnej zawartości biokomponentów w paliwie wszedł w życie dopiero od października 2018 r. W autach wyprodukowanych wcześniej może nie być takiej informacji, bo koncerny samochodowe nie musiały jej umieszczać. Nabywcy aut używanych często nie dostają też ich instrukcji obsługi. Czasem mają też auta marek, które nie mają przedstawicielstw w Polsce lub ich producenci nie istnieją.
Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) publikuje także podstawową listę aut, które nie są dostosowane do benzyny E10. Ostatni raz zaktualizowano ją pod koniec 2021 r. Generalnie znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowania do stosowania benzyn silnikowych E10.
A co w przypadku, gdy posiada się auto nieprzystosowane do benzyny E10? Wtedy niestety trzeba tankować droższą benzynę 98 oktanów, która nadal jest produkowana w standardzie E5.
Jak odróżnić na stacjach E10 od E5? Pojawią się obowiązkowe oznakowania pistoletów wydawczych i dystrybutorów określające rodzaj wydawanego paliwa.
Gdzie się używa E10?
Polska będzie 18. krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10. Paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii. Wcześniej sprzedaż takiego paliwa zaczęła się w USA i Australii.
Zastosowanie bioetanolu w benzynie E10 nie jest samo w sobie rewolucyjne – bioetanol jest już obecny w ogólnodostępnych benzynach silnikowych 95 i 98. Szacuje się, że zwiększenie zawartości bioetanolu w benzynie jedynie w niewielkim stopniu wpłynie na wzrost zużycia paliwa (rzędu 1 do 2%), co jest trudne do wyodrębnienia z innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak np. styl jazdy czy ciśnienie w oponach.