21 września 1956 roku odbyło się pierwsze przedstawienie Studia Operowego, co dało początek bydgoskiej scenie operowej. Z okazji 66-lecia tego wydarzenia Opera Nova zaprasza melomanów do wspólnego objęcia swej siedziby.
Kiedy prawie rok wcześniej, 30 grudnia 1955 roku zarząd Towarzystwa Muzycznego w Bydgoszczy, które w 2022 roku obchodzi swoje 100-lecie podjął decyzję o powołaniu Studia Operowego od razu rozpoczęto także przygotowanie inauguracyjnego wieczoru. W programie przewidziano dwie jednoaktowe opery Stanisława Moniuszki: Flis i Verbum nobile oraz jakieś, nieokreślone jeszcze, polskie widowisko baletowe. Na początku 1956 roku Towarzystwo Muzyczne powołało na kierownika Studia Operowego dyrygenta Zdzisława Wendyńskiego. Roman Mackiewicz został kierownikiem artystycznym. Kierownictwo wokalne objęła Felicja Krysiewicz, która niedługo potem objęła pełne rządy nad studiem. Chór przygotował Antoni Rybka, a balet – Anna Rooterowa.
Operowa premiera Bydgoszczy
Pierwszy spektakl Studio Operowe przygotowywało przez kilka miesięcy. Obok jednoaktówek Moniuszki wybrano jako część baletową „Wesele krakowskie w Ojcowie” Karola Kurpińskiego.
Widzowie zobaczyli przedstawienie na scenie Państwowego Teatru Ziemi Pomorskiej, obecnie Teatru Polskiego.
– W rocznicę tego wydarzenia – w środę, 21 września br. o godz. 17.30 – pragniemy zaprosić melomanów, sympatyków i… przechodzących ulicą Focha w Bydgoszczy do objęcia Opery „czułym uściskiem”! A właściwie do jej opasania z zachowaniem stosownej odległości od murów. W ten sposób chcielibyśmy upamiętnić i zwrócić uwagę na 66. sezon operowy, 2022/2023 – wyjaśnia Ewa Chałat z biura prasowego Opery Nova.
Opera Nova zaprasza wszystkich chętnych do stworzenia wielkiego kręgu i happeningowego „uścisku”. Będą upominki – co 66. osoba ze wszystkich uczestników może wylosować voucher na spektakle z bieżącego repertuaru Opery Nova.
28. Bydgoski Festiwal Operowy w Operze Nova
Trzy tygodnie po happeningu, rozpocznie się 28. edycja Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Po dwuletniej przerwie, wymuszonej przez pandemię, odbędzie się wyjątkowo jesienią: od 8 do 22 października. Program BFO jest już znany. Zgodnie z tradycją zainauguruje go premiera Opery Nova, tym razem dzieło Charlesa Gounoda „Faust”. W 66-letniej historii bydgoskiej sceny muzycznej wystawiona zostanie dopiero po raz drugi. Kierownictwo muzyczne sprawuje Piotr Wajrak , reżyseruje Paweł Szkotak, który mówi – Wojenne tło, występujące oryginalnie w libretcie bez konkretnych czasowych odniesień, stanowi wyrazisty kontekst dla podejmowanych wyborów przez bohaterów, a także budzi nieoczywiste, ale czytelne skojarzenia z wojną, która toczy się dzisiaj w Ukrainie.
Spektakle „Fausta: zaplanowane są na 8 i 9 października.
Pojawią się trzy zespoły zagraniczne. Lwowski Narodowy Teatr Opery i Baletu przedstawi jeden z najbardziej znanych baletów: „Giselle” Adolphe Adama. Operę „Don Carlo” Giuseppe Verdiego widzowie zobaczą w inscenizacji Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu z Wilna w nagrodzonej mistrzowskiej reżyserii Güntera Krämera. Festiwal zamknie opera słowackiego kompozytora Josefa B. Forstera „Eva”, z którą ponownie odwiedzi Bydgoszcz Państwowa Opera z Bańskiej Bystrzycy (Słowacja).
Z polskich tegorocznych produkcji pokazana będzie „Aida” Verdiego, okrzyknięta wydarzeniem artystycznym realizacja Opery Bałtyckiej. Organizatorzy 28. BFO powracają do niezrealizowanych planów sprzed trzech lat i chcą pokazać przedstawienia, których premiery miały wówczas miejsce: świetny spektakl szczecińskiej Opery na Zamku „Proces” – operę współczesną Philipa Glassa wg Franza Kafki oraz – kontrastową w nastroju – operę komiczną Józefa M.K. Poniatowskiego „Don Desiderio” w wykonaniu Opery Śląskiej w Bytomiu.
Bilety w sprzedaży będą od 22 sierpnia w kasie Opery Nova oraz online.