Parkingi Park and Ride są gotowe. Wiemy, kiedy zacznie działać cały system w Bydgoszczy

Parking na osiedlu Przylesie w Fordonie jest piątym i ostatnim w systemie parkingowym typu „zaparkuj swoje auto i dalej jedź za darmo miejskim autobusem i tramwajem”. Czeka już tylko na uruchomienie.

Fordoński element tego systemu znajduje się przy skrzyżowaniu ulic Korfantego i Akademickiej. Wjazd został usytuowany od strony ul. Korfantego, na wprost skrzyżowania z ul. Prejsa. Będzie na nim miejsce dla 160 samochodów. Obecnie trwają jeszcze prace związane z odbiorem tej inwestycji.

W ramach projektu powstało pięć nowych parkingów przy:

  • węźle zachodnim – 75 miejsc (prace zakończone)
  • pętli Przylesie – 160 miejsc (trwają odbiory)
  • pętli Las Gdański – 120 miejsc (zakończone)
  • rondzie Kujawskim – 140 miejsc (zakończone)
  • ul. Grudziądzkiej (obiekt wielopoziomowy 570 miejsc – połowa dla strefy płatnego parkowania, zadanie zakończone)

W sumie kierowcy mają więc do dyspozycji 1065 miejsc.

System Park&Ride – jak ma działać

Jak informują drogowcy, celem całego systemu P+R w Bydgoszczy jest m.in. ograniczenie i uporządkowanie parkowania w rewitalizowanym centrum Bydgoszczy, skłonienie mieszkańców miasta i osoby dojeżdżające spoza Bydgoszczy do skorzystania z komunikacji miejskiej. Przypomnijmy: po pobraniu biletu parkingowego w systemie Park and Ride przejazd komunikacją miejska będzie darmowy.

Sposób funkcjonowania bydgoskiego systemu P+R określili radni. Powtórzmy – przejazd komunikacją publiczną będzie bezpłatny, trzeba zapłacić za parkowanie. Ostateczna opłata uzależniona zostanie od dwóch czynników: liczby pasażerów oraz czasu postoju. Maksymalna opłata za dzienne parkowanie pojazdu wyniesie od 12 zł (w przypadku jednego lub dwóch pasażerów) do 25,5 zł (w przypadku pięciu pasażerów). Wyjątek stanowić będzie parking na ulicy Grudziądzkiej gdzie obowiązywać będą wyższe stawki (od 36,5 do 38 zł za cały dzień w zależności od liczby pasażerów). Bilet parkingowy wydawany będzie przy wjeździe na parking. Przy wyjeździe z parkingu konieczne będzie rozliczenie postoju, by szlaban podniósł się do góry.

Park & Ride
Parking przy rondzie Kujawskim Fot. B.Witkowski / UMB

Podobny system działa już w wielu polskich miastach. W ponad dwa razy większym Wrocławiu jest 2,5 tys. miejsc. Stał się tak popularny, że w przypadku niektórych parkingów, tam, gdzie występuje deficyt miejsc postojowych w obszarze sąsiednich ulic, niezbędne było wprowadzenie zasady kontrolowanego dostępu do parkingu, polegającej na wpuszczaniu na parking wyłącznie stałych użytkowników wrocławskiej komunikacji zbiorowej. Zamontowano szlabany, które otwierają się automatycznie, jeśli kierowca wykaże się posiadaniem ważnego biletu okresowego komunikacji zbiorowej lub prawem do bezpłatnych przejazdów. Szczecin ma pięć parkingów P + R i są coraz bardziej popularne. To efekt doświadczenia tamtejszych kierowców, którzy przekonali się, że korki w centrum są tak duże, iż wygodniej jest zostawić auto, aby szybciej przejechać miasto tramwajem.

Kiedy zacznie działać Park&Ride

Część wielopoziomowego parkingu przy ul. Grudziądzkiej, obok Urzędu Miasta, funkcjonująca jednak na zasadach strefy płatnego parkowania, została już udostępniona kierowcom. Cały system P+R zacznie działać jesienią.

Miejsca postojowe w tym systemie są aktualnie włączane do systemu informatycznego sterującego całą siecią. Wykonawca ustawi jeszcze elektroniczne tablice informujące o dostępnych miejscach i naprowadzające kierowców. Powstaje też specjalna aplikacja przeznaczona dla użytkowników systemu. Całość systemu będzie monitorowana na bieżąco w Centrum Nadzoru, które zostało już  przygotowywane w budynku Urzędu Miasta przy ul. Grudziądzkiej.

Bydgoska koncepcja powstała w 2018 roku i zawierała 15 proponowanych lokalizacji. Aby ustalić, gdzie parkingi będą najbardziej potrzebne, przeprowadzono badania i ankiety. Analizowano preferencje kierowców parkujących w Strefie Płatnego Parkowania, odległość parkingu od granicy miasta, warunki ruchu na danej trasie, dostępność środków transportu publicznego, łączny czas przejazdu od granicy miasta, odległość parkingu od najbliższego przystanku, aspekt ochrony środowiska przyrodniczego, koszt budowy i utrzymania inwestycji

Wartość całego przedsięwzięcia to 45 mln zł. Europejskie wsparcie to prawie 37 mln zł.

Udostępnij: Facebook Twitter