Rozpoczęła się rewitalizacja kolejnego odcinka bulwarów nad Brdą. Na razie, za mostem Bernardyńskim, widać koparki, które rozbijają betonowe płyty nabrzeża. Za pół roku powstanie trakt dla pieszych i rowerzystów.
Nie przejdziemy już nad Brdą bulwarem między mostem Bernardyńskim a ul. Uroczą – między szpitalem zakaźnym i budynkiem. Taśmy zakazujące wstępu znajdują się tuż przy kręconych schodach przy moście. Na ten odcinek bulwaru wjechały buldożery, które rozbijają stare betonowe płyty zabezpieczające nabrzeże. Zniknie także nawierzchnia asfaltowa bulwaru. Gruz i pozostałe elementy pozostałe po rozbiórce wywożą ciężarówki.
Rewitalizacja bulwarów. Chodnik, ścieżka dla rowerów
W ciągu pół roku firma Kormost ma całkowicie przebudować ten 270-metrowy odcinek. Na północnym brzegi rzeki powstanie nowe umocnienie, dzięki czemu będzie można poszerzyć bulwar. Zbudowana zostanie pionowa, stalowa ściana z żelbetowym oczepem, czyli specjalną belkę. Pionowa ściana da możliwość zwiększenia szerokości, tak by wygospodarować dodatkową przestrzeń na chodnik i drogę rowerową. Wzmocni także zabezpieczenie przeciwpowodziowe.
Pod samym mostem Bernardyńskim powstanie zmodernizowana ścieżka dla pieszych i rowerzystów. Dalej mamy dawną przystań wioślarską z charakterystycznym gmachem, którą wybudowano tuż przed wybuchem I wojny światowej dla niemieckiego klubu wioślarskiego Frithjof. Tam znajduje się kładka. Powstanie całkowicie nowa, szersza, o długości niemal 13 metrów.
Droga rowerowa pomiędzy kładką a ul. Uroczą, tuż przy siedzibie dawnego klubu Trip, zostanie oddzielona od bulwaru pasem zieleni. Powstanie też, na wysokości szpitala, miejsce do cumowania małych łodzi oraz parking dla rowerów, taras widokowy. Na bulwarze staną oczywiście nowe ławki i kosze. Koszt inwestycji to ponad 8 mln zł, w tym dofinansowanie środkami unijnymi z Regionalnego Programu Operacyjnego w kwocie ponad 4,7 mln zł.
Przebudowa nabrzeża to priorytet
Tuż za mostem Bernardyńskim prace już trwają. Na początku czerwca miasto ogłosiło przetarg na przebudowę kolejnych odcinków bulwaru, tym razem od ul. Krakowskiej w kierunku mostu Kazimierza Wielkiego – prawie 1,7 kilometra. Na tę inwestycję otrzymano 30 mln zł w pierwszej edycji Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład”. W czasie konsultacji dotyczących najważniejszych zadań inwestycyjnych mieszkańcy Bydgoszczy wskazali kolejne etapy rewitalizację bulwarów jako jeden z priorytetów.
Prace zostaną podzielone na kilka etapów. Ich zakres będzie bardzo szeroki, począwszy od urządzenia zieleni, przebudowy nabrzeża, montażu lamp, położenia nowej nawierzchni dla pieszych oraz rowerzystów aż po dobudowę nowych chodników od strony ul. Jagiellońskiej oraz stworzenie miejsc do cumowania łodzi i tarasy widokowe. W ramach tej inwestycji odnowiona zostanie także wyspa św. Barbary, naprzeciwko siedziby biskupa i katedry. Tam będzie możliwość dopłynięcia kajakiem lub łodzią i odpoczynku.
Całość realizowana będzie w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Ten sam wykonawca w pierwszej kolejności opracuje projekt, zdobędzie niezbędne pozwolenia, a następnie z marszu zacznie prace budowlane. Realizacja, po podpisaniu umowy, zajmie około 30 miesięcy.