Remont ul. Grodzkiej to priorytet na Starym Mieście / Fot. B.Witkowski/UMB
Bydgoszcz po raz pierwszy mogła skorzystać ze wsparcia Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Lokalnych. Miasto złożyło wniosek i dostało 30 milionów złotych. Dołoży drugie tyle i będzie można rozpocząć remonty ulic m.in. na Starym Mieście.
Latem ub. roku Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej złożył wniosek o 30 mln złotych dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Lokalnych. Te pieniądze to połowa kosztów remontu dwudziestu ulic w Bydgoszczy. RFDL to dawniejszy Fundusz Dróg Samorządowych. Działa od ponad siedmiu lat, ale wcześniej z programów na gminne drogi w miastach wojewódzkich do Bydgoszczy nie trafiła ani złotówka – tak skonstruowano jego regulamin, że wykluczał duże miasta.
– Z centralnym dofinansowaniem będziemy mogli zlecić przebudowę pakietu dróg osiedlowych, ponieważ po rządowych cięciach w finansowaniu samorządów straciliśmy możliwość rozpoczynania nowych dużych inwestycji wyłącznie w oparciu o środki miasta – podkreśla prezydent Bydgoszczy – Dużym wyzwaniem jest zabezpieczenie własnych środków w budżecie, czyli drugich 30 mln zł. Niestety wiele innych bydgoskich wniosków składanych w innych programach związanych z rozbudową infrastruktury drogowej rząd przekreślił, na przykład szczególnie ważny dla rozwoju gospodarczego plan modernizacji dróg po dawnych państwowych zakładach chemicznych – dodał.
60 mln złotych – 30 mln z RFDL oraz kolejne 30 mln z miejskiego budżetu ma wystarczyć na remont 20 planowanych do przebudowy ulic. Na wszystkie ZDMiKP posiada gotowość do realizacji budowy. Taki był jeden z wymogów regulaminu RFDL. Przypomnijmy, że miejskie inwestycje pozwoliły np. w ostatnich latach utwardzić ponad 120 ulic o łącznej długości ponad 35 kilometrów.
Lista ulic do przebudowy
Na liście ulic do przebudowy w ramach obecnej inwestycji wspartej z rządowego funduszu są:
1. ul. Grodzka
2. ul. Przy Zamczysku
3. ul. Pod Blankami
4. ul. Jana Kazimierza
5. ul. Przyrzecze
6. ul. Malczewskiego
7. ul. Zaułek
8. ul. Iławska (odcinek prostopadły do ul. Fordońskiej)
9. ul. Janowiecka
10. ul. Kętrzyńska
11. ul. Ciechocińska
12. ul. Żeromskiego
13. ul. Charzykowska (od Bruskiej do Wiejskiej)
14. ul. Szamarzewskiego (od Piaski do Błotnej)
15. ul. Baranowskiego (od Smukalskiej do Baranowskiego 71)
16. ul. Piaski (odcinek od Szamarzewskiego – do Piaski 8)
17. ul. Kotowicza
18. ul. Kromera
19. ul. Pogodna
20. ul. Syrokomli
Poza ulicami na Starym Mieście znalazły się na liście ulice ułatwiające dojazd do ważnych obiektów użyteczności publicznej (Iławska, Kromera). Ostatnią najliczniejszą grupę stanowią drogi bez twardej nawierzchni. Według informacji przekazanych latem przez zastępcę dyrektora ZDMiKP, Macieja Gusta, na Starym Mieście priorytetem jest Grodzka w okolicy Rybiego Rynku.
Do całego województwa kujawsko-pomorskiego trafi w sumie 146,2 mln zł, w tym po 30 mln dla Bydgoszczy i Torunia.