Na stadionie Polonii zostaną przeprowadzone inwestycje niezbędne do jazdy w najwyższej klasie rozgrywkowej / Fot. Abramczyk Polonia
Miasto ogłosiło dwa przetargi związane z modernizacją stadionu Polonii – na wymianę oświetlenia i przebudowę odwodnienia toru. W projekcie budżetu miasta na rok 2025 na przebudowę obiektu przy ul. Sportowej 2 przeznaczono ok. 10,5 miliona złotych.
Pieniądze te zostaną przeznaczone na kontynuację i zakończenie robót związanych z odwodnieniem liniowym toru oraz kontynuację i zakończenie robót dotyczących oświetlenia stadionu, które są niezbędne do uzyskania licencji na jazdę w PGE Ekstralidze. Dotychczas bydgoski klub otrzymywał licencję warunkową na starty w Metalkas 2. Ekstralidze (I liga). Tak jest i obecnie. Obecny system kanalizacyjny i oświetlenie na Polonii jest niewystarczające. Teraz jupitery generują światło o natężeniu około 600-700 luksów, a potrzebne jest 2000. Widać to podczas zajęć na boisku piłkarskim, gdzie środek jest bardzo znikomo oświetlony.
Nowe lampy i odwodnienie
Na modernizację światła na stadionie składa się rozebranie 6 starych wież oświetleniowych z 1995 roku. Obok powstaną nowe, które będą ustawione na nowych fundamentach. Wraz z masztami wykonawca zainstaluje oprawy oświetleniowe na szczycie oraz okablowanie. Maszty będą miały trochę ponad 35 metrów wysokości, o około 9 metrów więcej od tych obecnie znajdujących się na stadionie. Średnie natężenie oświetlenia wyniesie 2000 lx dla toru żużlowego, a 1200 lx dla boiska. 1/5 oprawy będzie korzystała z innego źródła prądu, aby w razie awarii uniknąć całkowitego zaciemnienia stadionu. Otwarcie ofert nastąpi 16 grudnia. Te prace będę kosztować kilka milionów złotych.
Kolejnym wymogiem władz ligi stawianym przed klubem jest przebudowa odwodnienia liniowego. Musi ono być przystosowane do aktualnych warunków. Bydgoszczanie, tak jak inne kluby w Polsce, w przypadku przewidywanych opadów deszczu przed meczem, zakładają na tor plandekę. Z nich woda powinna swobodnie spływać do koryt odwadniających. Obecnie w krawężniku toru żużlowego jest 15 małych otworów, które nie są w stanie przyjmować dużej ilość wody, gdy występują bardziej nasilone opady deszczu. Inwestycja zakłada montaż nowych koryt odwadniających w zabudowie, po całym wewnętrznym obwodzie toru żużlowego, z zachowaniem promieni łuków, wykonaniem skrzynek odpływowych oraz nowej instalacji kanalizacji deszczowej. Na tę inwestycję miasto chce przekazać 1,5 mln złotych. Niedawno ogłoszono oferty potencjalnych wykonawców. Zgłosiło się 13 podmiotów. Ich propozycję opiewają na kwoty od 777 tys. do 3 mln złotych. O wyborze wykonawcy miasto powiadomi 20 grudnia.
Kiedy będą nowe trybuny?
Pieniądze w budżecie miasta przekazane na modernizację Polonii zostaną przeznaczone także na aktualizację dokumentacji przebudowy trybuny południowej (na pierwszym łuku), bowiem trzeba na nowo uzyskać pozwolenie na rozbudowę trybun, co ma nastąpić w przyszłym roku. Władze klubu bardzo liczą, że konkretne planowanie przebudowy w miejskim budżecie uda się rozpocząć jeszcze w 2025 roku, w przypadku awansu zespołu do PGE Ekstraligi.
Przypomnijmy, że po nowej trybunie wschodniej, przebudowywany ma być pierwszy łuk (trybuna południowa). Ma na nim znaleźć się miejsce dla 2,5 tys. kibiców oraz zaplecze biurowe, sanitarno-gastronomiczne i muzeum Polonii, na co bardzo czekają fani.
Parking wielopoziomowy przy Polonii
Jednym z kroków przybliżających remont stadionu ze 100-letnią historią jest zlecone przez miasto wykonanie oceny efektywności realizacji parkingu wielopoziomowego, który miałby też być częścią przebudowy stadionu na terenie za drugim łukiem, od strony al. Powstańców Wielkopolskich (vis a vis komendy policji). W dokumentacji projektowej przedstawiono dwa warianty. Pierwszy z nich zakłada budowę sześciokondygnacyjnej konstrukcji na około 1050 miejsc parkingowych (jedno piętro podziemne i pięć naziemnych + dach), wysokość zabudowania około 15 metrów, z powierzchnią zabudowy 3,7 tys. mkw. Druga możliwość uwzględnia budowę konstrukcji pięciokondygnacyjnej na około 1340 miejsc (jedno piętro podziemnie i cztery naziemne + dach), z wysokością 12 metrów i powierzchnią 5,9 tys. mkw. Przedsiębiorcy mogli składać oferty do 4 grudnia. O propozycjach powinniśmy dowiedzieć się wkrótce.
Jednak kolejne kroki w sprawie rozbudowy są na razie uzależnione od budżetu miasta na następne lata, bowiem na ten moment nie widać szansy na zewnętrzne finansowanie. Sławomir Nitras, minister sportu przekazał, że nie jest to strategiczna inwestycja dla rządu, gdyż żużel nie jest sportem olimpijskim, więc przebudowa jest zadaniem dla samorządów. Deklaracje ze strony Urzędu Marszałkowskiego też do tej pory nie padły.
Zapisz się do newslettera „Bydgoszcz Informuje”!