Miasto ogłosiło przetarg na remont i przebudowę trzech kładek dla pieszych. Gruntownie zmodernizowane zostaną: most Esperanto, niedaleko hali Łuczniczka, kładka przez Stary Kanał Bydgoski przy Śluzie nr V (na przedłużeniu ul. Czarna Droga) oraz kładka przy ul. Opławiec, po której będzie można przejechać rowerem.
Kładka przez Stary Kanał Bydgoski przy śluzie nr V
Zadanie obejmuje zaprojektowanie i przebudowę wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym. Rozebrane zostaną dotychczasowe balustrady, nawierzchnia i izolacja przęsła. Po przebudowie na płyty nałożone zostaną nowa izolacja i nawierzchnia bitumiczna. Wykonane zostaną też nowe stylowe balustrady. Prace uzgadniane są z Miejskim Konserwatorem Zabytków, bowiem Stary Kanał Bydgoski figuruje w rejestrze zabytek. Co ważne, ruch pieszy zostanie poprowadzony tymczasowym pomostem.
Pierwsza kładka powstała w tym miejscu już w 1774 r. i stanowiła wąskie przejście techniczne dla obsługi drewnianej jeszcze wówczas śluzy. Nowsza, szersza kładka pojawiła się na początku XIX wieku, przy okazji przebudowy śluzy na ceglaną i zaopatrzona była w siedziska dla spacerowiczów. W 1948 r. została zastąpiona konstrukcją na stalowych dźwigarach, które jednak z czasem przekorodowały i ostatecznie obiekt został zastąpiony współczesnym.
Usunięcie schodów z kładki przez Brdę w rejonie ul. Opławiec
Przez kładkę między ulicami Baranowskiego i Opławiec będzie można przejechać wózkiem lub rowerem. Dotychczasowe schody zostaną rozebrane wraz z płytami betonowymi. W kolejnym etapie zostanie nadbudowany nasyp, po którym zostanie poprowadzony nowy chodnik. Wykonane zostaną też zabezpieczenia antykorozyjne.
Kapitalny remont mostu Esperanto
Remont oznacza przebudowę drewnianego pomostu oraz remont konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu. Wykonane zostaną nowe schody i oświetlenie. Dodatkowo schody wyposażone zostaną w prowadnice dla wózków i rowerów oraz zostaną wymalowane specjalną farbą dla osób słabowidzących. Dokonana zostanie też korekta naciągu want w sposób umożliwiający swobodną pracę przęsła. W związku z szerokim zakresem prac kładka będzie zamknięta dla pieszych.
Obiekt powstał w 1979 roku. Ciekawostką jest fakt, że do momentu oddania do użytku w 1970 r. Mostu Pomorskiego, w tym mniej więcej miejscu funkcjonowała przeprawa promowa.