Trzy kładki nad Brdą i Starym Kanałem do remontu. Miasto ogłosiło przetarg

Miasto ogłosiło przetarg na remont i przebudowę trzech kładek dla pieszych. Gruntownie zmodernizowane zostaną: most Esperanto, niedaleko hali Łuczniczka, kładka przez Stary Kanał Bydgoski przy Śluzie nr V (na przedłużeniu ul. Czarna Droga) oraz kładka przy ul. Opławiec, po której będzie można przejechać rowerem.

Kładka przez Stary Kanał Bydgoski przy śluzie nr V

Zadanie obejmuje zaprojektowanie i przebudowę wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym. Rozebrane zostaną dotychczasowe balustrady, nawierzchnia i izolacja przęsła. Po przebudowie na płyty nałożone zostaną nowa izolacja i nawierzchnia bitumiczna. Wykonane zostaną też nowe stylowe balustrady. Prace uzgadniane są z Miejskim Konserwatorem Zabytków, bowiem Stary Kanał Bydgoski figuruje w rejestrze zabytek. Co ważne, ruch pieszy zostanie poprowadzony tymczasowym pomostem.

Fot. ZDMiKP

Pierwsza kładka powstała w tym miejscu już w 1774 r. i stanowiła wąskie przejście techniczne dla obsługi drewnianej jeszcze wówczas śluzy. Nowsza, szersza kładka pojawiła się na początku XIX wieku, przy okazji przebudowy śluzy na ceglaną i zaopatrzona była w siedziska dla spacerowiczów. W 1948 r. została zastąpiona konstrukcją na stalowych dźwigarach, które jednak z czasem przekorodowały i ostatecznie obiekt został zastąpiony współczesnym.

Usunięcie schodów z kładki przez Brdę w rejonie ul. Opławiec

Fot. ZDMiKP

Przez kładkę między ulicami Baranowskiego i Opławiec będzie można przejechać wózkiem lub rowerem. Dotychczasowe schody zostaną rozebrane wraz z płytami betonowymi. W kolejnym etapie zostanie nadbudowany nasyp, po którym zostanie poprowadzony nowy chodnik. Wykonane zostaną też zabezpieczenia antykorozyjne.

Kapitalny remont mostu Esperanto

Fot. ZDMiKP

Remont oznacza przebudowę drewnianego pomostu oraz remont konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu. Wykonane zostaną nowe schody i oświetlenie. Dodatkowo schody wyposażone zostaną w prowadnice dla wózków i rowerów oraz zostaną wymalowane specjalną farbą dla osób słabowidzących. Dokonana zostanie też korekta naciągu want w sposób umożliwiający swobodną pracę przęsła. W związku z szerokim zakresem prac kładka będzie zamknięta dla pieszych.

Obiekt powstał w 1979 roku. Ciekawostką jest fakt, że do momentu oddania do użytku w 1970 r. Mostu Pomorskiego, w tym mniej więcej miejscu funkcjonowała przeprawa promowa.

Udostępnij: Facebook Twitter