Zmiany w centrum Bydgoszczy: więcej jednokierunkowych ulic, kontrapasy i kontraruch, większa strefa płatnego parkowania

Spore zmiany czekają kierowców, rowerzystów i pieszych w centrum miasta. Zmiany w strefie płatnego parkowania mają przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

W nowej, poszerzonej strefie płatnego parkowania aż 17 ulic ma mieć ruch jednokierunkowy. Dotyczy to głównie ulic w Śródmieściu, na Bocianowie i na Wilczaku. Drogowcy podkreślają, że rozwiązania jednokierunkowe są nie tylko bezpieczniejsze dla kierowców, zwiększają przepustowość, ale również pozwalają na wyznaczenie większej liczby miejsc parkingowych. Na jakich ulicach ulicach planowane jest wprowadzenie ruchu jednokierunkowego?


ul. Adama Czartoryskiego – odcinek Marszałka Ferdynanda Focha – Św. Trójcy
ul. Mieczysława Karłowicza – odcinek Leona Wyczółkowskiego – Łużycka
ul. Jana Pestalozziego – odcinek Jagiellońska – Skwer Ludwika Zamenhoffa
ul. Karola Kurpińskiego – odcinek Karola Kurpińskiego (łącznik) – Mieczysława Karłowicza
ul. Księdza Piotra Wawrzyniaka – odcinek  Jana Karola Chodkiewicza – Jana Kozietulskiego
ul. Księcia Józefa Poniatowskiego – odcinek Jana Kozietulskiego – Jana Karola Chodkiewicza
ul. Jana Kilińskiego – odcinek Jana Karola Chodkiewicza – Cicha
ul. Plac Tadeusza Kościuszki – odcinek Pomorska – Kaszubska
ul. Jana Zamoyskiego – odcinek 20 Stycznia 1920 roku – Gdańska
ul. Generała Józefa Sowińskiego – odcinek Hetmańska – Bocianowo
ul. Bocianowo – odcinek Generała Józefa Sowińskiego – Pomorska
ul. Kaszubska – odcinek  Hetmańska – Bocianowo
ul. Racławicka – odcinek Bocianowo – Ogrodowa
ul. Zduny – odcinek Pomorska – Henryka Sienkiewicza
ul. Henryka Siemiradzkiego – odcinek  Śląska – Władysława Łokietka
ul. Księdza Jana Długosza – odcinek Władysława Łokietka – Śląska
ul. Maksymiliana Jackowskiego – odcinek Śląska – Władysława Łokietka

Kontrapasy i kontraruch dla rowerzystów

Kontraruch rowerowy to dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego w jezdniach ulic jednokierunkowych. Ruch rowerów w obu kierunkach odbywa się bez wyznaczania pasów ruchu dla rowerów, jeżeli dopuszczalna prędkość jest nie większa niż 30 km/h. Ruch rowerów w kierunku zgodnym z kierunkiem ruchu innych pojazdów odbywa się na zasadach ogólnych, a rowery poruszające się w przeciwnym kierunku jadą „pod prąd”, co nazwane jest „kontraruchem” – wyjaśnia Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy.

Dzięki temu rozwiązaniu rowerzyści mogą wybrać krótsze trasy dojazdu i dojeżdżać bezpieczniej – dopuszczalna prędkość na ulicach objętych kontraruchem nie przekracza 30 kilometrów na godzinę. Bydgoskich ulic z wprowadzonym kontraruchem będzie kilkadziesiąt.

ul. Adama Czartoryskiego
ul. Krzysztofa Gotowskiego
ul. Jana Pestalozziego – odcinek Jagiellońska – Skwer Ludwika Zamenhoffa
ul. Mieczysława Karłowicza – odcinek Łużycka – Leona Wyczółkowskiego
ul. Karola Kurpińskiego – odcinek Mieczysława Karłowicza – Karola Kurpińskiego (łącznik)
ul. Sportowa – odcinek Stanisława Moniuszki – Karola Szymanowskiego
ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka – odcinek Jana Karola Chodkiewicza – Jana Kozietulskiego
ul. Józefa Poniatowskiego – odcinek Jana Karola Chodkiewicza – Jana Kozietulskiego
ul. Jana Kilińskiego – odcinek Jana Karola Chodkiewicza – Jana Kozietulskiego
ul. Unii Lubelskiej – odcinek Dworcowa – Warszawska
ul. Warszawska – odcinek Aleksandra Fredry – Jana i Jędrzeja Śniadeckich
ul. Plac Piastowski – odcinek Generała Józefa Sowińskiego – Jana i Jędrzeja Śniadeckich
ul. Jana i Jędrzeja Śniadeckich – odcinek Warszawska – Pomorska
ul. Zduny
ul. Generała Józefa Sowińskiego – odcinek Bocianowo – Hetmańska
ul. Bocianowo
ul. Racławicka
ul. Plac Tadeusza Kościuszki – odcinek Kaszubska – Pomorska
ul. Szczepana Jankowskiego
ul. Ks. Hugona Kołłątaja
ul. Jana Kasprowicza
ul. Jana Zamoyskiego – odcinek Gdańska – 20 stycznia 1920r.
ul. Mikołaja Kopernika – odcinek Adama Asnyka – Stanisława Staszica
ul. Sielanka – odcinek Księdza Ryszarda Markwarta – Stanisława Wyspiańskiego
ul. Henryka Siemiradzkiego
ul. Jana Długosza
ul. Maksymiliana Jackowskiego – odcinek Śląska – Władysława Łokietka
ul. Pod Blankami
ul. Stary Port – odcinek Franciszka Druckiego-Lubeckiego – Bernardyńska
ul. Kaszubska
ul. Adama Naruszewicza – odcinek Królowej Jadwigi – Aleksandra Karnickiego
Plac Wolności

Ale to nie wszystkie planowane rozwiązania dla rowerzystów – na niektórych ulicach, tam gdzie dopuszczalna prędkość sięga 50 kilometrów na godzinę, powstaną kontrapasy. Te znane są chociażby z ulicy Wiatrakowej czy niedawno wyremontowanej ul. Bełzy.

Kontrapas rowerowy to pas ruchu dla rowerów w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów na drogach jednokierunkowych. Kontrapasy rowerowe stosuje się na drogach o dopuszczalnej prędkości od 30 do 50 km/h. Kontrapas jest zawsze jednokierunkowy, prowadzący ruch rowerów w przeciwnym kierunku niż kierunek zasadniczy na drodze – informuje Tomasz Okoński.

Kontrapasy wprowadzone zostaną na ul. Jana III Sobieskiego (odcinek Gen. Józefa Sowińskiego-Warszawska), ul. Hetmańskiej, Mazowieckiej i Świętojańskiej (na odcinku między ul. Tadeusza Kościuszki i Pomorską). Z kolei pasy rowerowe (o charakterystycznym, czerwonym kolorze) zostaną wyznaczone na al. Mickiewicza, na Powstańców Wielkopolskich i placu Weyssenhoffa.

Nowe strefy ograniczonej prędkości w Bydgoszczy

Całkowicie nowe strefy ograniczonej prędkości (czyli z dopuszczalną maksymalną prędkością do 30 km/h) powstaną w nowych obszarach miasta. Gdzie będziemy poruszać się wolniej?


Obszar pomiędzy ulicami: Graniczna – Władysława Łokietka – Królowej Jadwigi – Grunwaldzka;
Obszar ulic: Jana Sobieskiego – Tadeusza Rejtana;
Obszar ulic: Śniadeckich – Ślusarska;
Obszar pomiędzy ulicami: Pomorska – Jana i Jędrzeja Śniadeckich – Pl. Piastowski – Gen. Józefa Sowińskiego – Mazowiecka;
Obszar pomiędzy ulicami: Gdańska – Jagiellońska – 3 Maja – Zygmunta Krasińskiego;
Obszar ulic: Andrzeja Szwalbego – Karola Libelta – Hugo Kołłątaja;
Obszar pomiędzy ulicami: Markwarta – Al. Ossolińskich – Adama Mickiewicza – Ignacego Jana Paderewskiego – Stanisława Staszica;
Obszar ulic: Sportowa – Fryderyka Chopina – Karola Szymanowskiego;
Obszar ulic: Józefa Wybickiego – Powstańców Śląskich

Tereny te dołączą do już wprowadzonych i rozszerzanych stref z ograniczona prędkością, które obowiązują m. in. na ul. Racławickiej, Ogrodowej, Rycerskiej, Dolina, Chopina czy Karłowicza. Strefą zostanie objęta również ulica Krakowska i Kolberga.

Zmiana granic strefy płatnego parkowania

Zgodnie decyzją Rady Miasta Bydgoszczy z zeszłego roku rozszerzone zostaną granice SPP, w której znajdzie się 4 500 parkingowych. Włączone zostaną do niej m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi. Strefa nadal będzie podzielona na dwie podstrefy, a wprowadzenie zmian parkingowych w centrum, znacznie ułatwi funkcjonujący od ubiegłego roku wielopoziomowy obiekt przy ul. Grudziądzkiej.

Drogowcy ogłosili już przetarg na wprowadzenie zmian w oznakowaniu poziomym i pionowym w SPP. Wykonawca powinien zakończyć ich wprowadzanie w ciągu ok. 4 miesięcy. W kolejce czeka przetarg na zakup i wymianę parkometrów. Najpóźniej do końca roku powstaną strefy o ograniczonej prędkości, ulice z kontraruchem i kontrapasami.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter