Wernisaż wystawy „BDG projekt w Młynach Rothera. Fot. Roman Laudański
Wystawa „BDG projekt” jest prezentacją dziewięciu propozycji projektów nowego logo i graficznych koncepcji wizerunkowych miasta Bydgoszczy autorstwa studentów Wzornictwa Wydziału Sztuk Projektowych Politechniki Bydgoskiej.
W niedawnej rozmowie opublikowanej na łamach „Bydgoszcz Informuje” Mateusz Zmyślony, pisarz, dziennikarz, współtwórca i dyrektor kreatywny w Open Eyes Economy zachwycał się Bydgoszczą. Dodał wtedy, że miasto powinno popracować nad nowym logo. Okazało się, że z takim tematem zmierzyli się studenci katedry wzornictwa Politechniki Bydgoskiej.
– Był to projekt studentów wzornictwa – opowiada dr Szymon Saliński, kurator projektu z Katedry Komunikacji Wizualnej Politechniki Bydgoskiej. – Już wcześniej realizowałem z tą grupą najróżniejsze projekty dotyczące logo, czyli identyfikacji wizualnej dla firm i instytucji. Tym razem zmierzyli się z projektem, który ich dotyczy. Dlaczego ich? Ponieważ są to studenci z Bydgoszczy, część mieszka tu od lat, a inni przyjechali do Bydgoszczy na studia. Reprezentowali spojrzenia na miasto z różnych perspektyw. W ten projekt studenci zaangażowali swoje emocje i przywiązanie do miasta. Swoimi pomysłami mieli wyrazić, czym jest dla nich Bydgoszcz.
Jak w skrótowym znaku graficznym wyrazić całe miasto? Dr Saliński tłumaczy, że to najtrudniejsza część projektu to odnalezienie znaku graficznego, który w prosty i niezbyt rozbudowany sposób wyrazi konkretną ideę, symbolikę lub wartość, za którą stoi Bydgoszcz.
Studenci najpierw szukali skojarzeń i inspiracji związanych z Bydgoszczą – konkretnych zabytków, punktów miasta. Symboli i inspiracji, które staną się bazą do stworzenia pełnej identyfikacji.
– Nasz projekt nie ma na celu krytyki aktualnego znaku – zapewnia dr Szymon Saliński. – Nie chcemy również, by którykolwiek ze znaków był forsowany później jako nowe logo Bydgoszczy. Nie taki był cel projektu. Projekty studentów są bardzo ciekawe, dlatego postanowiliśmy pokazać je w Młynach Rothera jak najszerszej grupie odbiorców w dyskusji na temat wizerunku i tożsamości wizualnej Bydgoszczy.
Projekty bazują na różnorodnych źródłach inspiracji, wykorzystują wiele dróg kreatywnych, opierają się m. in. na literze B, słowie Bydgoszcz czy nawiązaniach do Łuczniczki, spichrzy lub herbu miasta.
W każdym z przypadków w skrócie przestawiony jest zakres procesu projektowego, koncepcja i konstrukcja znaku logo oraz przykłady wizualizacji materiałów promocyjnych i marketingowych.
Wystawa w Młynach Rothera potrwa do 11 maja 2023 r.
Zapisz się na newsletter „Bydgoszcz Informuje”!