Rafał Bruski gościł w III LO w Bydgoszczy / Fot. R. Sawicki/UMB
Czy lepiej kupić 50 nowych tramwajów, czy też zamiast tego wyremontować obecne linie tramwajowe lub te pieniądze przekazać dla pracowników MZK? – pytał jeden z uczniów III LO prezydenta Rafała Bruskiego. Prezydent Bydgoszczy spotkał się z licealistkami i licealistkami w czasie kolejnej lekcji obywatelskiej.
To kolejne takie spotkanie z uczniami szkół średnich. Poprzednie odbyło się w I LO. O co w nich chodzi? O przedstawienie i promocję wśród młodych ludzi postaw obywatelskich i samorządności. Prezydent Rafał Bruski najpierw opowiedział o zarządzaniu miastem. – Po latach zaniedbań w edukacji o samorządzie, wraz z prezydentami innych miast, staramy się to nadrobić […] Można powiedzieć, że w samorządzie zrobimy wszystko co chcemy, trzeba tylko spełnić trzy czynniki. Mieć ludzi, czas i pieniądze oraz dobrze to poukładać. Niektórych rzeczy czasem brakuje, są to zwykle pieniądze – powiedział do uczniów podczas środowego (13 marca) spotkania.
III LO przy ul. Nowogrodzkiej jest mocno związane z Kanałem Bydgoskim, nie tylko poprzez bliskość, ale i zaangażowanie uczniów w Muzeum Kanału Bydgoskiego. – Największy rozwój gospodarczy naszego miasta przypadł na czas budowy kanału dzięki transportowi rzecznemu i żegludze śródlądowej – odniósł się prezydent, mówiąc o przemysłowej historii Bydgoszczy.
Uczniowie pytają. Remonty dróg i komunikacja miejska
Uczniowie zadawali także pytania. Jeden z nich zapytał o kwestię zakupu 50 nowych tramwajów. Czy nie lepiej zamiast tego wyremontować obecne linie tramwajowe lub te środki przekazać na pracowników MZK?
– To już kwestia wyboru. Mogę mieć nowe tramwaje na obecnych liniach albo stare tramwaje na nowych liniach. Nikt nam tego nie narzucał. W planach jest remont linii tramwajowych, które tego wymagają, czyli odcinka na ul. Toruńskiej i Hutniczej. Tam na Łęgnowie przedsiębiorstwa będą tworzyć kilka tysięcy nowych miejsc pracy, m. in. magazyny Zalando. Aby nowe tramwaje mogły dobrze się poruszać, konieczna jest też przebudowa pętli w Myślęcinku. W kontekście wynagrodzeń dla pracowników, i strajku, powinniśmy mówić o modelu biznesowym. Część linii autobusowych w naszym mieście obsługiwanych jest przez prywatnego przewoźnika, a część przez miejskiego. Zarządzając miastem, najważniejsze jest, żeby pieniądze wydawać funkcjonalnie, tzn. jeśli ktoś za realizację danej usługi, w taki sam sposób, proponuje mi mniejszą cenę, to dlaczego mam płacić drożej za wozokilometry dla MZK? To tak, jakby ktoś proponowałby mi chleb w cenie 6 zł, a gdzieś indziej mógłbym kupić taki sam za 5 zł. To miejska spółka musi wykazać się konkurencyjnością – odpowiedział prezydent.
Czy jest ktoś kto zarządza budowami w mieście? – pytała jedna z uczennic
– Jest taka osoba jak inżynier miasta. On czuwa nad planowaniem inwestycji. Rzeczywiście, kiedyś to był duży problem. Zdarzało się, że Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zrobił chodnik, a chwilę później trzeba było tam kopać. Miejskie spółki współpracują ze sobą. Jednak problemy mogą wystąpić ze spółkami energetycznymi, które wykonują remonty bez wcześniejszego powiadamiania miasta. Na szczęście ten problem już nie jest tak poważny i większość rozkopów jest zaplanowanych z wyprzedzeniem – odniósł się Bruski.
Poruszano też kwestię cen biletów komunikacji publicznej. – Dlaczego uczniowie, nawet dojeżdżający z innych gmin mają zniżki, a studenci nie? – zapytano.
– Do biletów międzygminnych dorzucają się samorządy z innych gmin, jest to rodzaj współpracy z naszym miastem. Stosowanie większych ulg dla studentów wiązałoby się ze stratą kolejnych pieniędzy w budżecie miasta, przypuśćmy, nawet 10 mln. Musiałbym wtedy znaleźć pieniądze gdzie indziej, komuś zabrać. Proszę wskazać mi, który z radnych zdecydowałby się na przegłosowanie zabrania pieniędzy, np. klubom sportowym? – odpowiedział prezydent.
Interesująca lekcja obywatelskiej postawy
Na spotkanie przybyli uczniowie klas 1- 3 humanistyczno-prawniczych. – Wybraliśmy te klasy, ponieważ to ci uczniowie mogą w przyszłości pracować na stanowiskach administracyjnych. Wierzymy, że to spotkanie przybliży im sposób funkcjonowania miasta – powiedziała Agnieszka Nowak, dyrektorka III LO.
– Dowiedziałem się wielu rzeczy, które mnie interesowały. Cieszę się, że poruszano temat komunikacji miejskiej, budżetu obywatelskiego i finansów – powiedział po spotkaniu Norbert Szeliga z klasy 2F.
Stanisław Zelek z klasy 2B dodał – Spotkanie było dla mnie interesującą lekcją obywatelskiej postawy. Uważam je za bardzo ciekawe. Prezydent merytorycznie odpowiadał na pytania. Nie będą oceniał tych odpowiedzi, czy się zgadzam czy nie, ale samo w sobie spotkanie oceniam bardzo pozytywnie.
Po spotkaniu prezydentowi wręczono planszę, na której uczniowie narysowali rzeczy kojarzące się z Bydgoszczą.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!