Bulwary nad Brdą – nowy etap. Rozpoczęły się prace między Krakowską a mostem Pomorskim – zamknięte przejście [ZDJĘCIA]

Zmieni się bulwar od ul. Krakowskiej – stoją już znaki, że przejście zostało zamknięte / Fot. B. Witkowski/UMB

Między ul. Krakowską przy dworcu PKS a mostem Pomorskim rozpoczęła się przebudowa bulwaru nad Brdą. Docelowo nowe ścieżki powstaną aż do mostu Kazimierza Wielkiego. To 2,5 km nowego bulwaru. Zmieni się również Wyspa św. Barbary.

Rozpoczęte prace dotyczą odcinka bulwaru po północnej stronie, między wejściem przy ul. Krakowskiej aż do okolic przystani przy hotelu „Słoneczny Młyn” i moście Pomorskim. Od poniedziałku (23 czerwca) przejścia na ten odcinek od ul. Jagiellońskiej i mostu Esperanto są już zamknięte dla pieszych i rowerzystów. Na miejscu pracują geodeci. Rozpoczęto prace rozbiórkowe betonowych umocnień nabrzeża, wykorzystując do tego ciężki sprzęt.

Firma Strabag wybuduje tam drogę asfaltową dla rowerów i nowe odcinki ścieżek pieszo-rowerowych, zwiększając dostępność do bulwaru od strony ul. Jagiellońskiej, zamontuje nowoczesne oświetlenie, postawi nowe ławki, kosze na śmieci i stojaki na rowery. Na wybranych fragmentach powstaną miejsca do cumowania łodzi, tarasy widokowe oraz schody terenowe.

Ponadto wykonane będą konstrukcje nowych umocnień, w tym podniesienie nawierzchni bulwaru o ok. 1 m, aby ograniczyć zalewanie, do którego często dochodziło w tym miejscu podczas fal wezbraniowych.

Zielona wyspa z figurą św. Barbary

W ramach tej samej umowy zostanie także zrewitalizowana Wyspa św. Barbary leżąca na wysokości katedry i kurii biskupiej. Obecnie rosną na niej trzy drzewa. A zaplanowano tam dosadzenie m.in. ośmiu nowych – olszy, jesiona i wierzby oraz dużych krzewów tj. bzu czarnego, trzmieliny, derenia i leszczyny. Planuje się założenie bujnie kwitnącej łąki z chabrami, krwawnikami, przytuliami, złocieniami oraz trawami, tak by znów stała się zieloną enklawą w sercu miasta. Na wyspie stanie rzeźba lub instalacja artystyczna nawiązująca do św. Barbary, patronki szyprów i sterników bydgoskich. Będzie widoczna z mostu Staromiejskiego i bulwarów. Zaplanowane jest także wizualne i dźwiękowe podkreślenie lokalizacji 18. południka, który przecina wyspę. Ta sama linia przechodzi przez płytę Starego Rynku.

Wykonawca ma 30 miesięcy na zakończenie wszystkich prac. Czas ten zaczął liczyć się od stycznia 2024 roku, kiedy podpisano umowę na wykonanie projektu i robót. Umowa ma wartość 35 mln zł.

Nowe bulwary aż do mostu Kazimierza Wielkiego

Wracamy jeszcze do bulwarów. W kwietniu tego roku podpisano umowę na przebudowę odcinka między ul. Żabią do mostu Kazimierza Wielkiego. W tym miejscu także będą nowe umocnienia nabrzeża wraz z montażem nowoczesnego oświetlenia. Na tym odcinku wykorzystana będzie w maksymalnym stopniu istniejąca zieleń oraz planowane jest zastosowanie naturalnych materiałów do umocnienia brzegów. W miejscu, gdzie jest dzisiaj leśna, nadrzeczna ścieżka, wybudowane będą nowe mineralne drogi dla pieszych i rowerzystów. Przy ul. Żabiej i Kazimierza Wielkiego powstaną asfaltowe ścieżki łączące bulwar z ul. Fordońską.

Ze ten odcinek odpowiedzialna jest firma Aarsleff. Koszt prac wynosi 18,6 mln zł. Inwestycja realizowana jest trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Trwa etap projektowy. Prace w tym miejscu mają zakończyć się w 2027 roku.

Sześć kilometrów spaceru nad Brdą

Do tego czasu powstanie kolejne 2,5 km bulwarów z nową infrastrukturą, bo tyle wynosi dystans między ul. Krakowską a Kazimierza Wielkiego. Remonty wspomnianych odcinków sprawią, że będziemy mieli ok. 6 km miejskich bulwarów nad Brdą. Na ten moment wyremontowane nabrzeże ciągnie się od mostów kolejowych przy ul. Unii Lubelskiej. Dwa lata temu zakończono przebudowę bulwaru między mostem Bernardyńskim a ul. Uroczą.

Zapisz się do newslettera „Bydgoszcz Informuje”!

Udostępnij: Facebook Twitter