Ekspresówki wokół Bydgoszczy. Drogą S5 do Olsztyna i czeskiej Pragi. Przygotowania do budowy S10 na finiszu

20 lat temu w regionie mieliśmy 20 kilometrów dróg ekspresowych, w okolicy Bydgoszczy – żadnego. Bydgoski oddział GDDKiA pokazał, jak drogi szybkiego ruchu zmieniały się u nas od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej.

20 lat temu nie mieliśmy w okolicach Bydgoszczy nawet kilometra drogi ekspresowej. Niewiele ponad 20 kilometrów zbudowano w całym regionie. O tym, jak wygląda ekspresówka mogliśmy przekonać się na 12-kilometrowej obwodnicy Świecia. To ten odcinek, wraz z jednojezdniowym fragmentem obecnej autostrady A1 stanowiącym fragment obwodnicy Torunia zamykał listę dróg ekspresowych w Kujawsko-Pomorskiem. Dopiero w budowie był kolejny odcinek toruńskiej obwodnicy stanowiący obecnie fragment S10 długości ponad 12-kilometrów. Budowa koncesyjnego odcinka autostrady A1 Swarożyn – Nowe Marzy raczkowała.

Raport o naszych drogach

Drogowcy z GDDKiA w Bydgoszczy przedstawili raport o inwestycjach drogowych realizowanych z pomocą funduszy UE w regionie. Tylko na budowę drogi S5, którą można przejechać całe województwo od granicy z Wielkopolską do węzła A1 w Nowych Marzach, pozyskaliśmy ponad 1,7 miliarda złotych.

– Droga ekspresowa S5 w woj. kujawsko-pomorskim ma łącznie 128 kilometrów długości. Przed obecnie przyśpieszającą budową S10 do niedawna była największym (zaraz po A1) wyzwaniem dla drogowców w województwie. Po zakończeniu robót na ostatnim z siedmiu odcinków, co nastąpiło pod koniec 2022 roku, kierowcy zyskali szlak łączący Bydgoszcz, Poznań i Wrocław – podkreślają drogowcy z GDDKiA. – Łączny koszt inwestycji to ok. 4,3 mld zł, z czego wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2014-2020 wyniosło prawie 1,8 mld zł.  Z tego:

  • S5 odcinki 1-4: łączny koszt realizacji 2,8 mld zł, dofinansowanie 1,08 mld zł 
  • S5 odcinki 5-7: łączny koszt realizacji 1,5 mld zł, dofinansowanie 709 mln zł 

Według danych z Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21 najbardziej obciążonym odcinkiem S5 w naszym regionie jest fragmant od węzła Bydgoszcz Miedzyń do węzła Bydgoszcz Błonie, gdzie natężenie ruchu to ponad 23 tys. pojazdów na dobę. Wcześniej cały ruch samochodowy przetaczał się przez nasze miasto. Jednak to odcinek autostrady A1 z Ciechocinka do węzła Włocławek Zachód jest drogą o największym natężeniu ruchu w całym województwie kujawsko-pomorskim i wynosi tam około 30 tys. pojazdów na dobę.

S5 i S3 prosto do stolicy Czech

GDDKiA przygotowuje się do budowy dalszego odcinka trasy S5, która prowadzić będzie od autostrady A1 niedaleko Grudziądza do miejscowości Wirwajdy pod Ostródą. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2029-2032. Docelowo poprzez budowę wszystkich etapów drogi S5 powstanie strategiczne połączenie Olsztyna, Grudziądza, Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. S5 razem z drogą ekspresową S3 oraz czeską drogą nr 10 utworzy szybkie połączenie z Pragą.

S10 – ostatni wniosek o ZRID u wojewody

Jak informuje GDDKiA w naszym regionie w realizacji są cztery odcinki S10 Bydgoszcz – Toruń, a w przygotowaniu znajdują się dwa pozostałe: odc. Wyrzysk – Bydgoszcz, który uzyskał już decyzję środowiskową, a w lutym podpisano umowę na rozpoznanie i badanie podłoża z elementami Koncepcji programowej oraz odc. A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (częściowo w woj. mazowieckim), gdzie trwają prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ). Trwają też prace przygotowawcze nad poszerzeniem o dodatkowy pas ruchu autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg. Przypomnijmy, kilka dni temu Wojewody Kujawsko-Pomorskiego trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ostatniego odcinka S10 w regionie – 12-kilometrowej drogi ekspresowej S10 na odcinku Toruń Zachód – Toruń Południe. Uzyskanie tej decyzji umożliwi rozpoczęcie budowy.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter