Finał tegorocznych Animocji i nagrody dla zwycięzców

Miejskie Centrum Kultury / Fot. B. Witkowski /

W sali kinowo-widowiskowej Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy ogłoszono zwycięzców konkursów odbywających się w ramach 14. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych ANIMOCJE.

GRAND PRIX i 10.000 zł – Nina Gantz za film Wander to wonder

Na apokaliptyczne czasy – apokaliptyczny film. Z czarnym humorem uchyla zasłonę zainscenizowanej rzeczywistości, by ukazać prawdziwych ludzi – w całej ich żałosnej, ale i pięknej naturze.

Nagroda Filmowa Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za Najlepszy Film Polski i 10.000 zł – Maks Rzontkowski za film Jak być męczennikiem.

Jak anioł stróż, ten film poklepuje nas po plecach i mówi, że w porządku jest nie być moralnie czystym. I że nie trzeba lubić ciasta marchewkowego.

Najlepszy Film Muzyczny i 3.000 zł – Samuel Patthey za film Voiceless.

Pulsujący język wizualny filmu wywołuje organiczny lęk przed rodzicielstwem – być może nawet przed ciążą – ucieleśniony w nieoczywisty sposób przez młodą męską postać. To odzwierciedlenie głębszego niepokoju związanego z dawaniem życia w kruchym świecie. Za intymny obraz współczesnej wrażliwości.

Specjalne wyróżnienie i 3.000 zł – Koji Yamamura za film Extremely short

Film, który ukazuje jednocześnie to co w środku i to co na zewnątrz, jest emocjonalny i metanarracyjny, objaśniający i teatralny. Wspaniale bawi się konwencją eksperymentalnej animacji, łącząc film z warstwą tekstualną. Pomysłowy, a przy tym bardzo piękny.

Specjalne wyróżnienie i 3.000 zł – Jadwiga Kowalska za film The car that came back from the sea.

Za uchwycenie ducha młodości przemierzającej kraj w stanie upadku, gdzie rozklekotany samochód staje się metaforą narodu stojącego na krawędzi.

Specjalne wyróżnienie i 3.000 zł – Fanny Sorgo, Eva Pedroza za film Tako Tsubo.

Film, który splata surrealizm, emocjonalną głębię i czarny humor, by ukazać cichy dryf współczesnego społeczeństwa, gdzie znieczulenie czy odcięcie od bólu staje się coraz częściej prostym, rutynowym rozwiązaniem. Rysunkowa animacja ukazuje kruchą równowagę między oderwaniem a introspekcją, subtelnie mówi o emocjonalnym ciężarze współczesnego życia.

Nagroda Zespołu Edukatorów Filmowych za Najlepszy Film dla Dzieci i Młodzieży i 3.000 zł – Marcin Podolec za film Ziemniaki.

Osobista i bardzo uniwersalna opowieść o różnych modelach rodzicielstwa. O uczeniu się na błędach poprzednich pokoleń i wyciąganiu wniosków z własnych doświadczeń. Film zwraca uwagę płynną, potoczystą narracją. Obrazy wyłaniają się tu ze świata wspomnień, natrętne myśli prześladują widza na równi z bohaterem, a rozedrgana, komiksowa forma przepięknie wypełnia się kolorami. Jest to krytyczny, ale też czuły i subtelny portret dwóch modeli ojcostwa. Pierwszy, popychając dziecko ku doskonałości, nakłada na nie presję sukcesu, która kładzie się cieniem na całym jego życiu. Drugi, wyrozumiały i uważny, wspiera dziecko w popełnianiu błędów i normalizuje przeciętność.

Specjalne Wyróżnienie od Zespołu Edukatorów Filmowych – Loïc Espuche za film YuckI.

Mistrzowska animacja, łącząca znakomite pomysły z wciągającą opowieścią o niezwykle wartościowym przesłaniu.

Sportretowane w filmie dzieci to ludzie z krwi i kości – ich ekranowe poczynania do złudzenia przypominają zachowania prawdziwych maluchów. Ta uderzająca wiarygodność obejmuje również filmowy camping – senny, rozleniwiony, upalny, przypominający prawdziwe letniska, które odwiedzał każdy z nas. Film w bezpretensjonalny sposób ukazuje początek okresu dojrzewania. Zachęca do akceptacji ciała i jego potrzeb. Odrzucenia uprzedzeń i krzywdzących konwenansów, które płynnie przechodzą ze świata dorosłych do świata dzieci. Pomysłowo operując brokatowym, różowym światłem zrównuje wszystkich ludzi, normalizując nasze podejście do cielesnej bliskości.

Nagroda Specjalna Junior Jury i 2.000 zł – Maks Rzontkowski za film Jak być męczennikiem.

Za humorystyczne podejście do problemu skrajnego braku asertywności, którego korzenie sięgają aż po lata dziecięce, niepowtarzalną szatę graficzną nacechowaną nostalgią do początków grafiki 3D i charakterystyczne archetypy postaci.

Specjalne Wyróżnienie od Junior Jury – Sofiia Chuikovska, Loïck Du Plessis D’argentré, Lina Han, Simin He, Jiaxin Huang, Maud Le Bras, Bingqing Shu za film The Shyness of Trees.

Za klarowne przekazanie wzruszającej historii przy użyciu niewielkiej ilości słów, niesamowite opracowanie wizualne i postacie, w których emocje można wniknąć od pierwszego wejrzenia.

Nagroda Publiczności – Maks Rzontkowski za film Jak być męczennikiem.

Nagroda Publiczności dla Najlepszego Filmu dla Dzieci i Młodzieży –

Augusto Zanovello za film Lola i pianino hałasów.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter