Nic tak nie irytuje mieszkańców jak źle zaparkowane auta – pokazuje to aplikacja Dbamy o Bydgoszcz

Ponad 50 zgłoszeń dziennie przekazują bydgoszczanie za pośrednictwem aplikacji Dbamy o Bydgoszcz. Najczęściej skarżą się na nieprawidłowo zaparkowane samochody.

Od momentu uruchomienia testów aplikacji (było to w październiku 2019) w systemie Dbamy o Bydgoszcz było niemal 47 tysięcy zgłoszeń (stan na 9 marca 2023 roku. Tylko w 2022 roku obsłużono 19 763 zgłoszenia, co daje 1 639 zgłoszeń miesięcznie i średnio 55 zgłoszeń dziennie.

Choć zgłoszenie zdarzenia zajmuje zaledwie kilka minut, to za jego realizację i rozwiązanie problemu odpowiada obecnie 21 instytucji i wykonawców. Tylko w 2022 roku do współpracy zaproszono Wydział Mienia i Geodezji, Wydział Edukacji i Sportu oraz jednostki zewnętrzne – Bydgoskie Centrum Sportu w Bydgoszczy, Bydgoskie Obiekty Sportowe, Tramwaj Fordon, Leśny Park Kultury i Wypoczynku ,,Myślęcinek”, Centrum Nauki i Kultury Młyny Rothera czy Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Dzięki temu zgłoszona sprawa trafia od razu do jednostki, która może ją rozwiązać.

Statystyka najczęstszych zgłoszeń za 2022 rok wygląda następująco:

  • nieprawidłowo zaparkowany pojazd – 6 891
  • uszkodzona jezdnia, pobocze, chodnik, droga rowerowa – 2 323
  • teren zanieczyszczony – 1 450
  • uszkodzone oświetlenie uliczne, latarnia – 1 164
  • utrzymanie zieleni – 1 150

Najwięcej zgłoszeń w Dbamy o Bydgoszcz trafia do Straży Miejskiej

Dane te oznaczają, że najwięcej pracy ze zgłoszeniami ma bydgoska Straż Miejska, bo to ona obsługuje sprawy dotyczące nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów, porzuconych hulajnóg czy nieodśnieżonych chodników. Rzadziej trafiają się informacje o uszkodzonych ławkach, powywracanych koszach na śmieci, zniszczonych sprzętach na placach zabaw. Sporadycznie w zgłoszeniach znaleźć można informacje o zapachu spalenizny, bałaganie we wiatach śmietnikowych czy potrąconych zwierzętach leżących przy drogach. Sporo interwencji trafia również do ZDMiKP, a także do Wydziału Gospodarki Komunalnej bydgoskiego ratusza. Jak w zeszłym roku, w wydaniu statystycznym wyglądała skuteczność załatwiania spraw zgłaszanych do Dbamy o Bydgoszcz?

100 procent zgłoszeń dotarło do wykonawców z czego 83 procent zgłoszeń wykonawcom udało się zrealizować, a 2,4 procent zgłoszeń zostało przekazanych do instytucji, które nie współpracują z DoB – np. Enea, Orange, PGNiG czy PKP.

Warto zauważyć, że „apka” DoB już dawno przestała być narzędziem służącym wyłącznie zgłaszaniu problemów w przestrzeni miejskiej. Na przykład od lutego 2022 roku uruchomiono system do internetowej rezerwacji wizyt w UM Bydgoszczy. W ramach udostępnionych e-usług mieszkańcy umówili się na wizytę ponad 43.500 razy. Kalendarz swoich e-usług udostępniły poniższe wydziały: Wydział Uprawnień Komunikacyjnych, Wydział Mienia i Geodezji, Urząd Stanu Cywilnego, Wydział Spraw Obywatelskich, Biuro Zarządzania Gospodarką Odpadami Komunalnymi, Wydział Świadczeń Rodzinnych, Wydział Zieleni i Gospodarki Komunalnej, Wydział Zintegrowanego Rozwoju i Środowiska.

Warto zaufać mieszkańcom Bydgoszczy

Platforma Dbamy o Bydgoszcz, to coś więcej niż przydatne oprogramowanie dla samorządów. Za jego powstaniem kryje się przekonanie, że każdy mieszkaniec powinien mieć wpływ na wygląd i funkcjonowanie swojego otoczenia. (…) Nowym podejściem było udostępnienie mieszkańcom narzędzia do prostego i mobilnego, a więc zgodnego ze współczesnymi oczekiwaniami, komunikowania swoich potrzeb lub problemów zauważonych w otoczeniu. Wdrożenie takiego rozwiązania obniża koszty naprawy dróg, oświetlenia i innych elementów infrastruktury miejskiej oraz procesów gospodarowania odpadami. Samorządy otrzymują także wiele wskazówek na kolejne lata co do kierunków rozwoju i dysponowania budżetem – jakie obszary poprawić, czego potrzebują mieszkańcy, co jest dla nich ważne. Aplikacja wpływa również na satysfakcję z życia w danej miejscowości, m.in. poprzez świadomość, że urząd współdziała z mieszkańcami – odpowiada na zgłoszenia i realizuje je. Zdarza się, że z wprowadzeniem takich systemów wiążą się obawy, czy ludzie będą z niego odpowiedzialnie korzystać. Czas pokazał, że warto zaufać mieszkańcom, bo chętnie podejmują aktywność obywatelską i przejawiają troskę o wspólną przestrzeń – uważa Jarosław Wasilewski, dyrektor Departamentu IT w BIT S.A, firmie odpowiedzialnej za wdrażanie DoB.

– System Dbamy o Bydgoszcz umożliwił nam szybką komunikację z mieszkańcami i poznanie bieżących problemów, które dostrzegają w mieście. Dzięki temu podległe mi służby mogą jeszcze sprawniej je rozwiązywać. Nad całością czuwa dwóch koordynatorów powołanego przeze mnie Zespołu Obsługi Systemu Dbamy o Bydgoszcz i z czasem dostrzegam, że mieszkańcy coraz chętniej korzystają z tej formy kontaktu ze służbami miasta. Do współpracy zaprosiliśmy inne spółki miejskie, takie jak Miejskie Wodociągi i Kanalizacja oraz Administracja Domów Miejskich. Rozważamy również współpracę z kolejnymi instytucjami – mówił Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter