Dzięki bydgoskim grantom oświatowym, uczniowie 10 szkół i przedszkoli integracyjnych mogą rozwijać swoje umiejętności na zajęciach pozalekcyjnych. W czasie gali w Pałacu Młodzieży pokazali efekty swojej pracy.
Uroczysta gala odbyła się w środę, 7 grudnia. Wydarzenie było okazją do podsumowania zajęć pozalekcyjnych oraz działań edukacyjno-integracyjnych w obszarze pracy z uczniami i wychowankami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Młodzi artyści razem ze swoimi nauczycielami przygotowali na tę okazję pokazy taneczne, muzyczne oraz wokalne.
W wydarzeniu uczestniczyli również dyrektorzy placówek oświatowych oraz Maria Wasiak, zastępca prezydenta Bydgoszczy.
– Występ otwierający był tak wzruszający i przekonywujący, co do sensowności takich działań, że myślę ze nikogo nie trzeba już żadnymi dodatkowymi słowy co do tego przekonywać. Chciałam zauważyć, jak duże i pozytywne znaczenie ma na takie maluchy muzyka klasyczna. Myślę, że to jest dobry trop w inspirowaniu artystycznym, edukacyjnym i estetycznym młodego pokolenia. Chciałam serdecznie podziękować wszystkim nauczycielom zaangażowanym w te działania. I jak zwykle prosić o więcej i zadeklarować w imieniu prezydenta miasta stałe wsparcie dla tych działań. Gratuluję – mówiła Maria Wasiak.
Zebrani na gali goście mieli okazję obejrzeć m.in. układ muzyczno-ruchowy z instrumentami do utworu Richarda Claydermana „Ballada dla Adelain”, Laurę Woźniak w piosence „Ja to mam szczęście” oraz uczniów ZS nr 19 wykonujących utwór „Nie bój się chcieć”. Tłem dla występów młodych artystów były filmy dokumentujące ich działania na zajęciach pozalekcyjnych. Dzieci uczęszczają na zajęcia z programowania i robotyki, jak również na różnego rodzaju zajęcia artystyczne i plastyczne. W szkołach odbywają się także terapie sensoryczne. O swoich wrażeniach z zajęć z robotyki opowiedzieli uczniowie SP nr 12, którzy z dumą prezentowali skonstruowane przez siebie roboty – Mamy dwa roboty. Ten był stworzony zgodnie z instrukcją, drugi to nasza improwizacja. Zaczęliśmy chodzić na zajęcia w zeszłym miesiącu i już to potrafimy. Jesteśmy w 7 klasie. Nasze zajęcia są na pewno bardzo ciekawe, pobudzające wyobraźnię. Chyba każde dziecko lubi budować z klocków Lego, a my je mamy tutaj udostępnione dla siebie. Mamy instrukcję i budujemy – opowiada Bartek, fan robotyki.
To nie pierwsze moje zetknięcie z tematem integracji, chyba każdy w naszym społeczeństwie w jakimś sensie się styka z tym problemem. Każdy pomysł na integrację jest bezcenny. Ja zawsze mówię, że muzyka w bardzo dobry sposób oddziałuje na dzieci, mówię o muzyce klasycznej i wartościowej, która dzieci zastanawia. Widać, że ona je inspiruje i budzi coś. Umiejętność zarządzania tymi stymulatorami to wielka umiejętność nauczycieli. Nie wiadomo, co do danego dziecka lepiej trafi, dlatego cieszy mnie, że zakres zajęć jest tak szeroki. Piękne jest kiedy widzimy, jak dzieci dzięki tym zajęciom się integrują. W czasie występów nie sposób odróżnić dziecka całkiem zdrowego, od tego wymagającego większej uwagi. Myślę, że w ogóle w społeczeństwie polskim jest teraz większa uwaga przywiązywana właśnie na równe traktowanie i integrację. Duży wpływ na to mają oczywiście działania samorządów, jednak ważna jest wrażliwość społeczna – podsumowała spotkanie Maria Wasiak
Dyrektorzy odebrali Oskary Integracji
W 2022 roku w działania integracyjne włączyło się 10 szkół i przedszkoli z Bydgoszczy:
- Przedszkole nr 61
- Szkoła Podstawowa nr 12
- Szkoła Podstawowa nr 56
- Szkoła Podstawowa nr 65
- Szkoła Podstawowa nr 67
- Zespół Szkół nr 8
- Zespół Szkół nr 19
- Zespół Szkół nr 29
- Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2
- XIII Liceum Ogólnokształcące
Za swój wkład w rozwój zajęć integrujących uczniów zdrowych z tymi wymagającymi szczególnej uwagi, dyrektorzy szkół i przedszkoli otrzymali Integracyjne Oskary Roku 2022.
Statuetki odebrali:
- Beata Grabowska
- Ewa Przygoda
- Beata Mendry
- Renata Zyglewska
- Małgorzata Kryś
- Katarzyna Borkowska
- Małgorzata Rogowska
- Eugeniusz Sobieraj
- Jarosław Jagodziński
Śledź życie Bydgoszczy – zapisz się do naszego newslettera!