Podwójny obraz mistrza Leona Wyczółkowskiego w Galerii Sztuki Nowoczesnej MOB

Prezentacja obrazu Leona Wyczółkowskiego / Fot. MOB

Od środy 27 marca w Galerii Sztuki Nowoczesnej przy ul. Mennica można oglądać nietypowy, bo podwójny obraz Leona Wyczółkowskiego pt. „Święta Teresa” i „Niebo Gwieździste”. Właśnie przeszedł prace konserwatorskie.

Obrazem zajęli się muzealni konserwatorzy, którzy przywrócili dziełu blask. Ten jest tak znaczący, że zdecydowano się na przedłużenie otwarcia jubileuszowej, zorganizowanej na 100-lecie Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, wystawy „Teraźniejszość czasu przyszłego”.

– Wykonanie nowej konstrukcji ramy było konieczne ze względu na zabezpieczenie obu stron obrazu tak, aby nie miały kontaktu z tzw. „pleckami”, czyli elementem oprawy dzieła sztuki znajdującym się na jego odwrocie. W przypadku obiektu wykonanego w technice pastelu „plecki” mogłyby w dłuższej perspektywie poprzez dociskanie spowodować uszkodzenie oryginału. Uznaliśmy też, że oprawa jest niezbędna ze względów czysto ekspozycyjnych – chcieliśmy umożliwić zwiedzającym oglądanie pracy w pełnym wymiarze, uznając obie strony obrazu za interesujące – tłumaczy Magdalena Gapińska, starszy asystent konserwatorski w Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy.

Wystawa w Galerii Sztuki Nowoczesnej (ul. Mennica 8) miała być otwarta dla publiczności do końca marca, jednak w związku z prezentacją odnowionego dzieła Leona Wyczółkowskiego zdecydowano, że zostanie przedłużono do 30 czerwca. Oznacza to, że wystawę, jak i nowe eksponaty, będzie można zobaczyć choćby w ramach „Nocy muzeów” – 18 maja – wtedy to na Wyspę Młyńską i do bydgoskich muzeów ściągają prawdziwe tłumy.

Dlaczego mowa o nowych eksponatach? Bo zaprezentowany zostanie również obraz „Podwórko” Bronisława Bartla, który trafił do bydgoskiego muzeum pod koniec zeszłego roku.

– Obraz zakupiło Stowarzyszenie ProLeonia, a środki na ten cel pozyskano z publicznej zbiórki. Bydgoskie muzeum posiada kilka prac tego artysty, jednak namalowane w 1912 roku „Podwórko” to dzieło wyjątkowe. Pochodzi bowiem z niereprezentowanego w zbiorach MOB wczesnego okresu działalności Bartla, który malarstwa uczył się w Krakowie pod okiem Juliana Fałata, Teodora Axentowicza i Ferdynanda Ruszczyca – informuje MOB.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter