Tak wygląda obecna zajezdnia / Fot. B.Witkowski/UMB
– To strategiczna inwestycja dla rozwoju miasta – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Postawiliśmy na tramwaje, które są kosztownym, ale bardzo sprawnym i ekologicznym środkiem transportu.
Przedmiotem inwestycji jest przebudowa i rozbudowa zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej, na którą składa się modernizacja obiektów i infrastruktury technicznej związanej z funkcjonowaniem zajezdni. Zmiany będą gruntowne, zaczną się od przebudowy uzbrojenia terenu (wraz z siecią wodociągową, ciepłowniczą, energetyczna i trakcyjną). Zajezdnia będzie miała inny układ torowy tak, by mogły z niej korzystać nowoczesne tramwaje z bydgoskiej PESY. Wybudowana zostanie również ekologiczna myjnia dla tramwajów, dyspozytornia i budynek tokarki podtorowej. Ten ostatni jest szczególnie istotny dla bydgoszczan – to właśnie tam będzie odbywać się, w pełni automatycznie, proces reprofilacji obręczy obręczy kół tramwajowych. A ten ma bezpośredni wpływ na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.
Zależy nam nie tylko na nowych torowiskach, które docierają na kolejne osiedla. Równocześnie naszym celem jest całkowita wymiana taboru. Oprócz 10 zamówionych w ubiegłym roku „niskopodłogowców”, zamawialiśmy z początkiem tego roku kolejne 11 sztuk. Negocjujemy też pakiet obejmujący 19 następnych pojazdów. Wykorzystamy na ten cel pozyskane fundusze europejskie. Do obsługi tej nowoczesnej floty niezbędna jest też odpowiednia zajezdnia tramwajowa. Dlatego nie mogliśmy już dłużej czekać z jej modernizacją. To inwestycja w przyszłość transportu publicznego w Bydgoszczy – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Istniejąca zajezdnia przy ul. Toruńskiej 278 została oddana do użytku w 1959 roku. Jest już częściowo wyeksploatowana i niedostosowana do obsługi nowoczesnego taboru tramwajowego. Plan zakłada, że w czasie prac budowlanych zajezdnia dalej będzie funkcjonować, a przejezdność głównych tras komunikacyjnych będzie zapewniona. W tym celu wykonywanie robót budowlanych na obiektach oraz robót na torowiskach tramwajowych zostało podzielone na podzadania, w pierwszej kolejności przebudowana zostanie infrastruktura techniczna.
110 milionów złotych na nową zajezdnię
Szacowana wartość inwestycji to około 110 milionów złotych. Bydgoszcz otrzymała dofinansowanie w kwocie 65 mln zł ze środków centralnych w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. Po rządowych cięciach w finansowaniu samorządów Bydgoszcz straciła możliwość rozpoczynania tak dużych inwestycji w oparciu o własne środki. Wcześniej, na zlecenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, została przygotowana dokumentacyjnie wraz z decyzją administracyjną o pozwoleniu na budowę. Obecne ogłoszony został przetarg na realizację prac budowlanych. Wstępnie zakłada się, że zajmą one po podpisaniu umowy około 26 miesięcy.
Nowoczesne tramwaje w Bydgoszczy
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje. Obsługują one między innymi nowe torowiska do Fordonu, dworca kolejowego oraz wzdłuż ul. Kujawskiej. Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu. Trwa budowa nowego mostu tramwajowego łączącego ulice Fordońską i Toruńską. Unijne środki na lata 2021-27 wykorzystamy m.in. na budowę nowej linii m.in. na Szwederowo. Trwają przygotowania do podpisania umowy na dokumentację projektową. Fundusze europejskie chcemy wykorzystać także na modernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej od Kazimierza Wielkiego do zajezdni tramwajowej oraz modernizację pętli w Lesie Gdańskim.
Potencjalni wykonawcy mają dwa miesiące na przygotowanie i złożenie oferty, otwarcie kopert w przetargu nastąpi 8 maja.
Najciekawsze informacje z miasta – zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!