Tramwaj na Szwederowie powstanie 2 lata po ogłoszeniu wykonawcy / Mat. UMB
Miasto poinformowało o uzyskaniu zgody (ZRID) dla budowy nowej trasy tramwajowej na Szwederowie. To będzie pierwsze w Bydgoszczy zielone torowisko. Oprócz położenia nowych szyn, zmieni się wiele w infrastrukturze wzdłuż ul. Solskiego.
O planach rozbudowy sieci tramwajowej słyszymy od lat. W czwartek (13 lutego) miasto przekazało informację o bardzo ważnym kroku w realizacji tej inwestycji. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej otrzymał na ten projekt zgodę na realizację inwestycji drogowej. Oznacza to, że magistrat może przygotować przetarg na wykonawcę.
Od ronda Kujawskiego aż do ul. Kossaka
Powstanie nowa linia tramwajowa od ronda Kujawskiego wzdłuż ul. Solskiego aż za ul. ks. Skorupki – to pierwszy etap tramwajowej inwestycji.
Solskiego stanie się ulicą dwujezdniową z chodnikami i drogami rowerowymi po obu stronach. Przy ul. Bielickiej, po stronie północnej powstanie pętla tramwajowo – autobusowa. Dzisiaj są w tym miejscu garaże, ale niedługo będą tam dojeżdżać tramwaje. Część ulic dochodzących do ul. Solskiego zostanie rozbudowana lub przebudowana w celu upłynnienia ruchu tramwajowego i samochodowego. Za ul. ks. Skorupki planowane torowisko się na razie zakończy. Na razie, bo w drugim etapie inwestycji trasa tramwajowa zostanie poprowadzona wzdłuż ul. Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego. Nowa sieć będzie miała ok. 2 km.
Przy rondzie Kujawskim powstaną dwa nowe przystanki. Dodatkowo w okolicy ul. Lenartowicza znajdzie się nowe przejście dla pieszych, w pobliżu dzisiejszego dzikiego szlaku, z którego często nielegalnie korzystają klienci centrum handlowego. Nowe „zebry” będą także na wysokości ul. Konopnej.

Ekologiczny tramwaj na Szwederowo
Tramwaj na Szwederowo pojedzie po pierwszym tzw. „zielonym torowisku” w naszym mieście. Przy szynach będzie rosła trwa. Bujna roślinność ma także obrosnąć wiaty przystanków. Cała infrastruktura została zaprojektowana w taki sposób, by zmniejszać hałas, drgania i temperaturę w czasie upałów. W ramach tej inwestycji, m. in. przy ul. Konopnej, Bielickiej i Kossaka powstaną kieszonkowe parki. Przy pętli znajdzie się także zadaszony parking rowerowy. Inwestycja uwzględnia również budowę nowej podstacji dla zasilania sieci trakcyjnej. – Obiekt zostanie wkomponowany w obszar pętli autobusowo-tramwajowej pomiędzy ul. Bielicką i S. Leszczyńskiego i będzie również zawierał część przeznaczoną dla obsługi transportu publicznego tzw. dyżurkę – dodają.
Prace projektowe realizowała firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Decyzja ZRID pozwoli jeszcze w tym roku ogłosić przetarg, który wyłonieni wykonawcę robót budowlanych. Na realizację inwestycji miasto otrzymało fundusze europejskie (ponad 63 mln zł). Prace budowlane zajmą około 2 lat. Nie będą one w żaden sposób wpływać na funkcjonowanie istniejącej sieci tramwajowej. Dla autobusów powstaną tymczasowe buspasy.
Zapisz się do newslettera „Bydgoszcz Informuje”!