Ostatni tydzień czerwca był szczególnie pracowity na budowie przeprawy tramwajowej nad Brdą. Wykonawca rozpoczął proces nasuwania stalowych elementów na filary.
W lipcu zeszłego roku miasto podpisało umowę z firmą Trakcja. S. A., której kluczowym elementem jest budowa przeprawy drogowej i tramwajowej między ul. Toruńską a Fordońską. Roboty zaplanowano na dwa lata. Połowa czasu za nami. Co udało się zrobić?
Konstrukcja na filarach
W czerwcu poczyniono postępy widoczne już gołym okiem. Ważnym momentem w budowie przeprawy przez Brdę było nasunięcie konstrukcji tramwajowego mostu na pośrednie filary. Jego łączna długość to 255 metrów. To o dwa metry więcej, niż budowana obok przeprawa samochodowa. Za około miesiąc rozpocznie się ustawianie konstrukcji od strony Bartodziejów.
Postępują również prace wzdłuż ul. Perłowej i ul. Fordońskiej. Na odcinku od ul. K. Szajnochy do Łęczyckiej wykonawca pracuje przy betonowaniu koryta pod nową jezdnię i torowisko. Dodatkowo montowana jest kanalizacja deszczowa. Wzdłuż Fordońskiej widzimy już słupy trakcyjne pod nowe torowisko.
Prace nad nową przeprawą są obecnie największą drogową inwestycją w Bydgoszczy. Całe zadanie kosztować będzie ponad 153 mln złotych. Część budżetu pokryją środki unijne. Koniec prac przewidywany jest na rok 2023. Wtedy też mija termin rozliczenia wszystkich unijnych projektów.
Połączy Fordon z Górnym Tarasem
Dwie nowe przeprawy nad Brdą mają odmienić komunikację samochodową i transport publiczny. Most tramwajowy połączy mieszkańców Fordonu z dzielnicami Górnego Tarasu – Kapuściskami i Wyżynami. Dotychczas „siódemka” jadąca z Fordonu na Kapuściska musiała nadrabiać drogi. Wiodła ona naokoło, przez zatłoczone rondo Fordońskie i Toruńskie. Wjazd na Kapuściska możliwy był jedynie przez torowisko przy ul. Perłowej. Nowa przeprawa pozwala wprowadzić istotne zmiany na liniach komunikacyjnych. Podróżujący w oba kierunki zaoszczędzą nawet kilkanaście minut. Prace remontowe objęły również wyeksploatowane torowisko przy ul. Perłowej, oraz torowisko i jezdnię przy ul. Fordońskiej.
Miasto stawia na tramwaje. Budowana przeprawa tramwajowa do Fordonu i otwarte torowisko na ul. Kujawskiej to dopiero początek. Najdłuższa z zaplanowanych tras to dwutorowa linia o długości 3,4 km. Ma połączyć rondo Kujawskie z rondem Grunwaldzkim wzdłuż ulic Solskiego, Piękną, Szubińską i Kruszwicką.