Projekt nowego ronda Jagiellonów – widok od strony ul. Bernardyńskiej / Mat. ZDMiKP
– Rondo Jagiellonów od samego powstania, od 1974 roku, ma wadę. Nie jest dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami. Chcemy to zmienić – mówi zastępca prezydenta Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz. We wtorek (18 kwietnia) rozpoczynają się konsultacje społeczne w sprawie ostatecznego kształtu inwestycji, która ma kosztować niemal 30 milionów.
O przebudowie ronda Jagiellonów opowiadali podczas konferencji prasowej zastępca prezydenta Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz oraz Marek Stanek, naczelnik wydziału przygotowania inwestycji w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. – Znajdujemy się na rondzie Jagiellonów, które jest jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w mieście. Zostało oddane do użytkowania w 1974 roku. Od samego początku ma wadę, nie jest dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami – mówi wiceprezydent Kozłowicz.
Zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz i naczelnik wydziału w ZDMiKP, Marek Stanek podczas konferencji prasowej / Fot. R.Sawicki/UMB
Nowe rondo Jagiellonów
Projektanci przedstawili koncepcję przebudowy. Oto lista najważniejszych zmian rekomendowanych w projekcie:
- zakłada się wykonanie ośmiu wind, po jednej w każdej ćwiartce skrzyżowania oraz na każdy peron tramwajowy, które zapewnią pełny dostęp do przejścia podziemnego osobom z niepełnosprawnościami. Kabiny mają umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych.
- dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu.
- projektowane są dodatkowe wyjścia w postaci schodów na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania. Ułatwi to w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń na przykład kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa.
- nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji, poza zadaszeniami na peronach tramwajowych, gdzie założono proste rozwiązania.
- przewiduje się remont istniejących schodów oraz samego przejścia podziemnego wraz ze zmianą zagospodarowania jego przestrzeni. Obszar skrzyżowania zostanie uporządkowany architektonicznie oraz uzupełniony o elementy zieleni.
- nowością będzie wyznaczenie pasów dla rowerzystów na ciągu wzdłuż ul. Jagiellońskiej. Poprawi to bezpieczeństwo tej grupy uczestników ruchu. Projektanci po uzgodnieniach i rozmowach z organizacjami społecznymi oraz przedstawicielami miejskich wydziałów już na wstępnym etapie znacznie rozszerzyli zakres opracowania. Umożliwi to na przykład połączenie nowej infrastruktury na rondzie ze zrealizowanymi lub trwającymi zadaniami wokół tego węzła komunikacyjnego, na przykład dowiązanie się do traktu spacerowego w kierunku bulwarów.
Przewiduje się przedłużenie buspasa w osi północ-południe aż do przystanków – od strony ul. 3 Maja i ul. Bernardyńskiej aż do przystanków autobusowych. W opracowanej koncepcji zawiera się także zmiana zagospodarowania przestrzeni pod ziemią. – Nie będzie podziału na dwa ciągi, ale projekt zakłada jedną przestrzeń pod ziemią. Funkcje handlowe zostaną zachowane – stwierdza Kozłowicz.
Windy czy przejścia naziemne dla pieszych
Od kiedy przedstawiono projekt przebudowy rozpoczęła się publiczna dyskusja, co będzie bardziej korzystne dla osób niepełnosprawnych: windy czy naziemne przejścia dla pieszych. – W trakcie opracowania projektów powstało kilka wariantów przebudowy. Analizy przepustowości wskazują, że nie ma możliwości na obecną chwilę wprowadzenia na rondzie Jagiellonów przejść dla pieszych – podkreśla Marek Stanek z ZDMiKP. To kwestia potężnego ruchu w tym miejscu Bydgoszczy, głównie w osi wschód-zachód. – Będzie to ewentualnie możliwe, gdy powstanie trasa W-Z – podkreśla Stanek.
O kwestię przejść dla pieszych i ewentualną awaryjność wind pytano podczas konferencji. – Przejrzymy i zweryfikujemy dane z innych miast na temat awaryjności wind. Zostaną zastosowane najlepsze rozwiązania, jakie są na rynku. Technologia jest tak dopracowania, że awaryjność jest znikoma. Będzie monitoring. Istotny jest także czynnik społeczny, bo tu jest ruch przecież cały czas – mówi zastępca prezydenta.
Niemożliwe okazało się także zbudowanie specjalnych ramp dla osób z niepełnosprawnościami – Tutaj po prostu brak na nie miejsca – odpowiadał Stanek – Nie wpuścimy także rowerzystów na most Bernardyński, bo nie ma takich możliwości. Kluczową barierą jest zbyt mała szerokość ciągów i wysokość barierki – dodaje naczelnik.
Kiedy ruszy przebudowa ronda – jeszcze nie sposób tego określić. – Opracowanie dokumentacji wykonawczej potrwa co najmniej rok. Start przebudowy musi zostać skoordynowany z innymi budowami w mieście. Oczywiście należy się przygotować na ograniczenia w ruchu, także tramwajowym – podkreśla Stanek. Przebudowa ma kosztować 27 mln złotych, a pieniądze miasto chce pozyskać z unijnego programu FENiKS.
Konsultacje społeczne w sprawie nowego ronda Jagiellonów
Od wtorku (18 kwietnia) rozpoczynają się konsultacje społeczne. Będą trwać do 9 maja br. Opinie będzie można wyrazić wówczas za pomocą karty konsultacyjnej, która będzie dostępna na stronie www.bydgoszcz.pl/rondo. W ramach konsultacji odbędzie się również spacer badawczy z udziałem projektanta i pracowników miasta. Będzie to okazja do uzyskania dodatkowych informacji. Pytania można wysyłać na adres: konsultacje@um.bydgoszcz.pl.
Chcesz wiedzieć, co się dzieje w Bydgoszczy – zapisz się na nasz newsletter!
Planowane jest również spotkanie konsultacyjno-informacyjne w trybie on-line. O opinie zostaną poproszone: Rada Osiedla Bocianowo- Stare Miasto- Śródmieście oraz stowarzyszenia reprezentujące pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej, osoby z niepełnosprawnościami oraz seniorów.
– Chcemy poznać opinie mieszkańców, są możliwe pewne modyfikacje przestrzeni. Natomiast nie jest tak, że wszystkie zgłoszone wnioski zostaną uwzględnione. Istnieją raporty, jakie wnioski i ile w różnych sprawach podlegających konsultacji zostało uwzględnionych. Można się z nimi zapoznać – mówi naczelnik wydziału przygotowania inwestycji ZDMiKP.