Bydgoszcz Miasto Muzyki UNESCO. Koncerty na ulicy. Beatlesi na Londynku. Trzy tygodnie muzyki za darmo [PROGRAM]

Adam Kośmieja zagrał już na ul. Gimnazjalnej w jednym z filmów promujących ideę Bydgoszczy Miasta Muzyki UNESCO / Kadr z klipu z Adamem Kośmieją / Bydgoszcz Miasto Muzyki UNESCO/Facebook

Zmierzch. Zamknięta ulica Gimnazjalna. Cisza. Otwarta przestrzeń. Granatowe niebo. Fortepian na środku ulicy. Wokół świetle girlandy, leżaki i zieleń. Tak będzie na pierwszym z cyklu dziewiętnastu koncertów w całym mieście. Rozpoczyna się „Próba dźwięku”. Zaprasza Bydgoszcz Miasto Muzyki UNESCO.

Początek muzycznej podróży przez miasto we wtorek (24 września) na ul. Gimnazjalnej. O godz. 19 zagra Adam Kośmieja – jeden z ciekawszych pianistów swojego pokolenia, który zapełnia sale koncertowe na całym świecie. Motywem przewodnim jego recitalu będzie noc. W programie koncertu znajdą się utwory m.in.: Ludwika van Beethovena, Fryderyka Chopina, Claude’a Debussy’ego, a także Ryūichiego Sakamoto i Maxa Richtera. 

Adam Kośmieja rozpocznie cykl koncertów, na które zaprasza Bydgoszcz Miasto Muzyki UNESCO. 1 października świat celebruje Międzynarodowy Dzień Muzyki. W tym roku w Bydgoszczy będziemy obchodzić to święto w wyjątkowych okolicznościach – bo po raz pierwszy jako Miasto Muzyki UNESCO, którym Bydgoszcz stała się pod koniec zeszłego roku. Jesteśmy jednym z 75 miast na świecie, które może pochwalić się takim tytułem i jednocześnie drugim w Polsce.

W Bydgoszczy Międzynarodowy Dzień Muzyki będzie trwać przez ponad trzy tygodnie. – Startujemy 24 września, a kończymy 17 października. Muzyka rozbrzmiewać będzie przez ten czas w kilkunastu lokalizacjach w naszym mieście. Słychać ją będzie w klubach, instytucjach kultury, na uczelniach wyższych, w galeriach sztuki i szkołach. Posłuchać będzie można jazzu, klasyki, muzyki rozrywkowej, alternatywnej czy eksperymentalnej – informują organizatorzy z Miejskiego Centrum Kultury. „Próba dźwięku” rozbrzmiewać będzie m.in. na Londynku. barce Lemara, klubie Eljazz, pałacu w Ostromecku, Miejskim Centrum Kultury, bibliotece na Starym Rynku, w Operze Nova i placu przed Filharmonią Pomorską.

Uwaga – wszystkie koncerty są bezpłatne – na część z nich należy odebrać bezpłatne wejściówki w MCK.

Bydgoszcz Miasto Muzyki UNESCO. „Próba dźwięku” – program koncertów

24.09 Wtorek – Uliczny Recital o Zmierzchu – Adam Kośmieja. Kawiarnia Landschaft (patio), ul. Gimnazjalna, godz. 19.00

WSTĘP WOLNY – To będzie hipnotyzująca podróż w niecodziennej koncertowej aranżacji Adama Kośmiei — jednego z ciekawszych pianistów swojego pokolenia, który zapełnia sale koncertowe na całym świecie. Zapowiada się więc nastrojowy recital fortepianowy, którego motywem przewodnim będzie noc. W programie koncertu znajdą się utwory m.in.: Ludwika van Beethovena, Fryderyka Chopina, Claude’a Debussy’ego, a także Ryūichiego Sakamoto i Maxa Richtera. 

25.09 Środa – Ciemnia fonograficzna – słuchowisko. Strych Biblioteki Głównej, godz. 19.00

WSTĘP WOLNY – Ciemnia fonograficzna to swoisty teatr dźwięku i słowa zamknięty w ośmiu rozdziałach. To opowieść o pewnej podróży do źródła dźwięku i muzyki. To projekt oparty na autorskim tekście i kompozycjach przygotowanych specjalnie na tę okazję.

26.09 Czwartek – Bydgoskie Studio Eksperymentu – Krzysztof Ostrowski / Mateusz Wysocki / AGF
Mózg, godz. 20.00

WSTĘP WOLNY – Ostatnia odsłona projektu Bydgoskie Studio Eksperymentu, który ma na celu zbudowanie platformy do nowatorskich i bezkompromisowych działań twórczych. Prezentowany materiał jest wynikiem dwudniowych rezydencji artystycznych trójki muzyków zajmujących się różnymi gatunkami. BSE jest częścią większego projektu THE PLATFORM OF THE NEWLY TRANSGRESSIVE SOUNDS.

27.09 Piątek – Bydgoscy Muzycy w Hołdzie Muzyce. Sala koncertowa MCK, godz. 19.30
WSTĘP WOLNY / OBOWIĄZUJĄ BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI DO ODBIORU W KASIE MCK
– . Jubileuszowe, 15. urodziny cyklu koncertów, podczas których bydgoscy muzycy składają hołd przeróżnym legendom. Tym razem, w obliczu tej prawie okrągłej rocznicy, artyści złożą hołd samej muzyce, grając hity od lat 60. do roku 2000. 

28.09 Sobota – The Postman – Beatlesi z Polkowic. Nabrzeże Brdy przy ul. Spichlernej 1 (Barka Lemara), godz. 19.00

WSTĘP WOLNY – Podczas sobotniego koncertu The Postman — Beatlesi z Polkowic przeniosą nas do deszczowego Liverpoolu lat 60. ubiegłego stulecia, byśmy poczuli taneczną moc ducha rock’n’rolla. Wczesnym popołudniem zaś, na Londynku, będzie można złapać dwupoziomowy autobus, na którym orkiestra dęta grać będzie ich aranżacje.

29.09 Niedziela – Svahy. Pałac Nowy w Ostromecku, godz. 16.00
WSTĘP WOLNY
. REZERWACJA MIEJSC: recepcja@palaceostromecko.pl – Svahy to zespół folkowy tworzony przez trzy przyjaciółki z miasta, które pokochały wiejskie Kujawy i Pałuki. Grają na wyjątkowych instrumentach, wyśpiewując historie z życia dawnych mieszkańców wsi. Co ciekawe, ich muzykę można usłyszeć w nowej adaptacji „Znachora”.

1.10 Wtorek – Koncert plenerowy: kwintet dęty B.A.J.K.A. i grupa perkusyjna, plac przed Filharmonią Pomorską, godz. 17.30

WSTĘP WOLNY – Artyści na co dzień związani z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej, w kameralnych składach zaprezentują twórczość wybitnych kompozytorów różnych stylów i epok. Będzie klasycznie, choć nie zabraknie też utworów rozrywkowych.

4.10 Piątek – Impresje koncertoWEM – koncert studentów UKW. Collegium Copernicanum UKW, godz. 17.00

WSTĘP WOLNY – Dwuczęściowy koncert w wykonaniu pracowników i studentów Wydziału Edukacji Muzycznej UKW. Część klasyczna na gitarę i fortepian oraz część jazzowo-rozrywkowa zatytułowana „Czuły barbarzyńca”, czyli męski wyraz wrażliwości i uczuć poprzez piosenki napisane dla kobiet.

5.10 Sobota – My Jazzy Valentine – Los Angeles Trio i Joanna Czajkowska. Eljazz, godz. 20.00

WSTĘP WOLNY – Amerykańskie standardy swingowe i przepiękne, nieco zapomniane, polskie utwory o miłości zagrają dla Was: Bogdan Hołownia – fortepian, Paweł Pańta – kontrabas, Józef Eliasz – perkusja oraz Joanna Czajkowska – śpiew.

6.10 Niedziela – Wij + The Howling Eye. Over The Under Pub, godz. 19.00
WSTĘP WOLNY
– Wij to trio rozsiane na trzy strony polski, łączące ciężkie riffy, w których czujne ucho odnajdzie ślady wielu metalowych i hard rockowych gatunków z lat 70., 80. i 90. ubiegłego stulecia. The Howling Eye łączy bujające bębny, tłusty bas, masywne riffy i gitarowe melodie nie z tej ziemi, tworząc unikatową odmianę psychodelicznego rocka.

8.10 Wtorek – Musica Parlante – inauguracja roku akademickiego 2024/2025. Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, godz. 19.00
WSTĘP WOLNY / OBOWIĄZUJĄ WEJŚCIÓWKI
– Program Musica Parlante odzwierciedla głębokie zmiany, jakie zaszły w epoce oświecenia w połowie XVIII wieku. To czas, w którym absolutyzm baroku ustępował miejsca stylowi sentymentalnemu w kompozycji. C.Ph.E. Bach, G.A. Brescianello i G.Ph. Telemann, których dzieła zostaną zaprezentowane podczas koncertu, okazali się wizjonerskimi kompozytorami. Każdy z nich na swój sposób pomógł ukształtować muzyczny świt nowej ery.
Bezpłatne wejściówki do odbioru od 3.10.2024 w portierni budynku przy ul. Gdańskiej 20. Jedna osoba może otrzymać maksymalnie 2 wejściówki. Liczba wejściówek jest ograniczona

9.10 Środa – Młodzi muzycy miastu – koncert fortepianowy uczniów Szkoły Muzycznej. Państwowy Zespół Szkół Muzycznych, godz. 10.00
WSTĘP WOLNY / OBOWIĄZUJĄ WEJŚCIÓWKI –
Tego październikowego poranka młodzi, utalentowani pianiści bydgoskiej Szkoły Muzycznej zaprezentują Wam dzieła największych kompozytorów różnych epok. Będzie też czas na dyskusję na temat znaczenia muzyki i kultury w naszym życiu. 

11.10 Piątek – Dźwięki spod igły – światowa kolekcja fonograficzna Ewy i Adama Mańczaków, koncert Marynata Gypsy Trio i Emilii Czekały. Muzeum Okręgowe, ul. Gdańska 4, godz. 18.00

WSTĘP WOLNY – Wystawę zbiorów Ewy i Adama Mańczaków otworzy koncert Marynata Gypsy Trio z Emilią Czekałą. W programie zespołu znajdziemy się standardy jazzowe oraz znane polskie piosenki utrzymane w stylistyce gypsy.

14.10 Poniedziałek Bisz/Kosa – premiera płyty „Lata”

Dzień inspirowany premierą najnowszej płyty najsilniejszej i najdłużej działającej bydgoskiej ekipy hip hopowej. Podzieliliśmy go na trzy wydarzenia.

  • Słuchowisko w ciemnościach LIVE z muzyką Michała Szlempo. Hotel Bohema, godz. 17.30
    WSTĘP WOLNY
    – Fragmenty dziennika pt. „Chłopak, który żył w swojej głowie” czytane przez Bisza z towarzyszeniem muzyki na żywo w wykonaniu Michała Szlempo. 
  • Bookspresso – spotkanie z autorami albumu. Kawiarnia Zakładka, GODZ. 18.30
    WSTĘP WOLNY
    – Spotkanie pt. „Bookspresso” z autorami płyty, podczas którego posłuchać będzie można m.in. o kulisach powstawania nowego materiału. Spotkanie poprowadzi Ania Spychaj. 
  • Koncert premierowy Bisz/Kosa liveband. Sala koncertowa MCK, godz.. 20.00
    WSTĘP WOLNY / OBOWIĄZUJĄ BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI DO ODBIORU W KASIE MCK
    Koncertowa premiera albumu „Lata” z udziałem wokalistki i gitarzystki Moniki Fortuniak, perkusisty Marcela Witkowskiego oraz klawiszowca Michała Szlempo. 

15.10 Wtorek – Rodzinne Jazzowe Granie – Jazz BigBand ’75. Pałac Młodzieży, godz. 18.00
WSTĘP WOLNY
– Jazz Big Band ’75 pod kierownictwem dr. Piotra Dąbrowskiego to orkiestra działająca przy Pracowni Artystycznej bydgoskiego Pałacu Młodzieży. Do wspólnej zabawy w rytmach muzyki filmowej, bajkowej i ilustracyjnej zaproszą pałacowi animatorzy oraz zespoły taneczne BRAX, Amulecik, Sigma i DMT.

16.10 Środa – Otwarta Próba dla publiczności: „Służąca panią” – opera komiczna autorstwa Gennaro Antonio Federico. Opera Nova, godz. 19.00
WSTĘP WOLNY / OBOWIĄZUJĄ WEJŚCIÓWKI –
To jedyna okazja, żeby przyjrzeć się pracy reżysera z artystami, posłuchać sugestii i uwag (tak, będą pewnie przerwy!), obejrzeć powstającą scenografię i techniczne aspekty pracy nad operowym spektaklem. Co więcej – ze względu na konstrukcję przedstawienia, publiczność także weźmie udział w niektórych jego fragmentach.

17.10 Czwartek – „Gra Kuba Ziołek” – koncert w ramach podwójnego wernisażu wystaw: Moniki Korony i Natalii Wegner. Galeria Wspólna, godz. 19.00
WSTĘP WOLNY 
– Bydgoski muzyk Jakub Ziołek zaprezentuje dźwiękowe pejzaże, w których znajdzie się miejsce dla dźwięków starych, zepsutych i rozstrojonych instrumentów strunowych oraz zimnych plam i dronów syntezatorowych, próbując zagospodarować paradoksalną przestrzeń między tym, co swojskie i obce.

Udostępnij: Facebook Twitter