MZK Bydgoszcz szuka oszczędności, modernizuje zajezdnię i stawia na elektromobilność

W 2026 roku wszystkie bydgoskie tramwaje to będą nowoczesne niskopodłogowce / Fot. B. Witkowski/UMB

Wybrana w przetargu firma postara się na nowo ułożyć sieć połączeń autobusowych i tramwajowych w naszym mieście. Prezes MZK Piotr Bojar mówił radnym o przyszłości miejskiej spółki.

Piotr Bojar pojawił się na środowej (30 października) sesji na życzenie radnych którzy mieli szereg pytań dotyczących sytuacji w przewozowej spółce. Czego dowiedzieli się od prezesa?

– Struktura zatrudnienia w MZK wygląda tak, że trzon załogi stanowią w około 60 procentach kierowcy i motorniczowie, 30 procent załogi to zaplecze techniczne, które dba o gotowość i bezpieczeństwo przewozów, pozostałe 10 procent do administracja – mówił na sesji Piotr Bojar.

MZK dysponuje obecnie 139 autobusami i 121 tramwajami. Docelowo, w roku 2026 wszystkie tramwaje w naszym mieście mają być już nowoczesne, niskopodłogowe, a stare „Konstale” przejść do rezerwy i na zasłużoną emeryturę. Zmiany dotyczą również taboru autobusowego, niedawno rozstrzygnięto postępowanie na dostawę 12 nowych autobusów przegubowych.

Oszczędności i inwestycje w MZK

Prezes wiele miejsca poświęcił finansom i działaniom oszczędnościowym w firmie. Podkreślił, że spółka planuje zakup oprogramowania do planowania służb i brygad, co pozwoli w sposób bardziej racjonalny ustawiać zadania i kontrolować absencje.

– Największy trzon wydatków to wynagrodzenia i ich pochodne, takie jak ubezpieczenia społeczne. Jedna czwarta kosztów to zużycie materiałów i energii. Nie mamy wpływu na cenę energię, mamy wpływ na poziom zużycia zużycia  i podejmujemy działania, by ciepło i prąd racjonalizować. Podjęliśmy się wymiany wysokoenergetycznych urządzeń, zmieniliśmy oświetlenie na ledowe, co przynosi pewne efekty w postaci obniżenia zużycia energii – mówił Piotr Bojar.

MZK modernizuje również zajezdnię tramwajową na ul. Toruńskiej. Zadanie podzielone jest na dwa etapy, obecnie realizowany jest etap pierwszy, który dotyczy głównie infrastruktury wokół hali napraw. – Modernizujemy rozjazdy, system zarządzania zajezdnią, budujemy obiekty socjalno-administracyjne, nową myjnię dla tramwajów i tokarkę podtorowa. Jej posiadanie pozwoli na racjonalne toczenie obręczy kół stalowych co odczują mieszkańcy – tramwaje będą jeździć ciszej – wyjaśniał prezes MZK.

Spółka dopina również rozmowy z NFOŚiGW dotyczące inwestycji w elektromobilność. Przypomnijmy, do Bydgoszczy trafić ma 11 „elektryków”, w tym 7 przegubowych – wraz z zapleczem w postaci ładowarek i magazynów energii. Farma fotowoltaiczna zasilająca autobusy powstanie przy ul. Inowrocławskiej. Nie będzie ustawiona, jak wcześniej planowano, na gruncie na terenie zajezdni, panele zostaną ustawione na wiatach parkingowych dla autobusów.

Audyt w MZK

Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski zapowiedział podczas sesji, że jeszcze w tym roku odbędzie się przetarg na optymalizację sieci połączeń. Zewnętrzna firma z doświadczeniem ma spojrzeć m.in. na potoki ruchu pasażerskiego i zaproponować ewentualne zmiany i dopasowania w rozkładach. Będzie musiała operować na obecnych wozokilometrach, które ma „w posiadaniu” MZK, ale również zaproponować zmiany w sytuacji, gdyby spółka rozszerzała ofertę i otrzymała tych wozokilometrów o 10, 20 czy 30 procent więcej.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter