Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 55 podczas Festiwalu Kultur na Wyspie Młyńskiej / Fot. B.Witkowski/UMB
W poniedziałek, 5 czerwca, uczniowie bydgoskich szkół nie grzali szkolnych ławek. Wzięli udział w czwartej edycji Festiwalu Kultur, flagowej imprezie edukacyjnego projektu Szkoła Otwarta i Tolerancyjna.
W słoneczne, poniedziałkowe przedpołudnie Wyspę Młyńską opanowało morze kolorowych postaci. Uczniowie bydgoskich podstawówek i szkół ponadpodstawowych z zaangażowaniem prezentowali kultury dość sobie bliskie i te z odległych krańców świata. Dziewczynki w indyjskich sari rozdawały owoce tuż obok z chłopców w tradycyjnych chińskich strojach i stożkowych kapeluszach. Nieco dalej na trawie odpoczywali Indianie w wigwamach, a dostojne białe postaci w chlamidach prezentowały antyczną kulturę grecką.
– Dziś zebrało się tutaj 30 szkół, każda prezentuje inną kulturę. Jest stoisko z kulturą południowej Polski, jest też kultura inuicka. Mamy tutaj degustacje, quizy i wiele ciekawostek o danej kulturze. Odbędzie się głosowanie, w którym uczniowie i nasi goście zdecydują, która szkoła najlepiej się zaprezentowała. Poza tym na naszej scenie odbędzie się Endorfina Show. Wybrane osoby zaprezentują swoje talenty – taniec, śpiew – opowiadają uczennice IV Liceum Ogólnokształcącego. Cieszył je festiwal i idea Szkoły Otwartej i Tolerancyjnej. Zauważają zmiany na lepsze. Nie dostrzegają na co dzień przejawów dyskryminacji i nietolerancji.
Konferencja o nauczaniu otwartości w Młynach Rothera
W tym samym czasie w Młynach Rothera trwała konferencja „NOwE czyli nauczanie Otwartości w Edukacji”. Wzięli w niej udział m.in. zastępczyni prezydenta Bydgoszczy, Iwona Waszkiewicz i przewodniczący Komisji Edukacji Rady Miasta Bydgoszczy Kazimierz Drozd. Byli także przedstawiciele miast, gmin i powiatów Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz odpowiadający za edukację i dyrektorzy szkół. W czasie konferencji przedstawione zostały m.in. główne filary projektu Szkoła Otwarta i Tolerancyjna. Opowiedział o nich Przemysław Nowakowski, miejski koordynator projektu SOiT. – Kiedy sześć lat temu, wiosną 2017 roku, wykuwały się podstawy projektu Szkoła Otwarta i Tolerancyjna, pojawił się dylemat: Jak to jest z tą całą tolerancją? Jak mamy zdefiniować ją i główne punkty, filary naszego działania? Pierwszym została samoświadomość. Rozumiana nie tylko jako rozumienie tego, czym jest świat dookoła nas, lecz również jako koncentracja, świadomość, mindfulness. Ćwiczenie skupienia jest kluczowe, aby walczyć z wszechobecnymi stereotypami. Punkt drugi to humanizm rozumiany jako troska o potrzeby, wartości, szczęście i godność każdego człowieka. Punkt numer trzy to intelekt. Jest bardzo duża korelacja pomiędzy szowinizmem, rasizmem, ksenofobizmem a brakiem wykształcenia. Wynika to czasem z braku wiedzy lub z braku potrzeby szukania, potwierdzania informacji u źródeł. Punkt czwarty to empatia – wrażliwość, rozumienie drugiego człowieka, umiejętność wejścia w czyjeś buty. Bez empatii nie ma tolerancji. Punkt piąty to demokracja jako najlepszy system sprawowania władzy. jaki kiedykolwiek wymyślono – opowiadał Nowakowski.
Organizatorzy i zaproszeni goście wspólnie obejrzeli Festiwal Kultur na Wyspie Młyńskiej.