Tramwaje w hali zajezdni przy ul. Toruńskiej – budynki mają już 70 lat. Potrzeba teraz więcej miejsca / Fot. B. Witkowski/ UMB
Mieszkańcy zdecydują o imionach dla nowych tramwajów, które będą jeździły po bydgoskich torach. Znajdą miejsce w rozbudowanej i unowocześnionej zajezdni przy ul. Toruńskiej, która będzie dostosowana do serwisu nowoczesnych składów z Pesy. Dzięki tej inwestycji uda się także ograniczyć hałas na ulicach.
W ostatniej dekadzie miasto zamówiło 33 nowoczesne tramwaje z bydgoskiej Pesy. Teraz realizowany jest kolejny kontakt na 40 kolejnych tramwajów Swing, które mają być gotowe do końca 2025 roku. 10 z nich już w zeszłym roku wyjechało na bydgoskie tory. W lutym mieszkańcy będą mogli zgłosić propozycje ich imion dla nowych pojazdów. O inwestycjach i zmianach w komunikacji opowiadano podczas piątkowej (2 lutego) konferencji prasowej w ratuszu.
Wybieramy patronów tramwajów
Pierwszym spośród 20 nowoczesnych pojazdów zakontraktowanych na ten rok, które wyjadą na tory w połowie 2024, nadane zostaną nazwy wybrane we wcześniejszej edycji plebiscytu w roku 2017 (Felicja Gwincińska, Zygmunt Malewski, Kazimierz Hoffman, Melchior Wierzbicki).
Wybór nowych patronów przebiegać będzie dwuetapowo. Od 5 do 29 lutego wszyscy będą mogli zgłosić propozycje nazw tramwajów wraz z uzasadnieniami. Służyć temu będzie formularz dostępny
na stronie www.bydgoszcz.pl. Zgłoszenia obejmować mogą wyłącznie patronów nieżyjących, związanych z Bydgoszczą, którzy na przestrzeni dziejów budowali pozytywny obraz miasta i zasłużyli się dla jego rozwoju.
Z inicjatywy prezydenta Bydgoszczy, popartej przez Radę Osiedla Stary Fordon i Stowarzyszenie Miłośników Starego Fordonu, jeden z pierwszych pojazdów otrzyma także imię króla Władysława Jagiełły, który 600 lat temu nadał prawa miejskie Fordonowi.
Zwyczaj nadawania patronów tramwajom zrodził się w 2015 roku. Od tego czasu kolejne nowe tramwaje otrzymywały nazwy upamiętniające znane osobistości (Michał Jagodziński, Andrzej Brończyk, Jeremi Przybora, Andrzej Szwalbe, Król Kazimierz Wielki, Witold Bełza, Leszek Biały, Teresa Ciepły, Anna Jachnina, Jan Maciaszek, Henryk Glücklich, Adam Grzymała-Siedlecki, Edmund Milecki, Wincenty Gordon, Bartłomiej
z Bydgoszczy, Emil Warmiński, Zygmunt Mackiewicz, Carl Blumwe, Władysław Piórek, Jan Teska, Marian Turwid, Rajmund Kuczma, Stefan Ciszewski, Maksymilian Antoni Piotrowski, Hieronim Konieczka, Jerzy Mieczysław Rupniewski, Tadeusz Nowakowski, Wanda Rucińska, Waleria Drygała, Wanda Siemaszkowa).
Organizatorzy zakładają, że liczba zgłoszonych propozycji będzie większa od wybieranych na ten rok patronów. W drugim etapie komisja złożona między innymi z rektorów bydgoskich uczelni, społeczników oraz przewodniczącej Rady Miasta zdecyduje o ostatecznym wyborze. Plebiscytowi towarzyszyć będą internetowe konkursy z nagrodami na profilu naszego serwisu.
Modernizacja zajezdni tramwajowej
Poza symbolami są także konkrety inwestycyjne. Tematem przewodnim konferencji było podpisanie umowy na remont zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej. Modernizacja jest podzielona na dwa etapy. Niedługo rozpocznie się realizacja pierwszego. Najpierw zacznie się budowa portierni, wykonanie torowisk po stronie wschodniej i wyburzenie istniejących budynków. Ta część potrwa 14 miesięcy. W następnej kolejności zrealizowane zostanie unowocześnianie zajezdni poprzez remont budynku hali główne, myjni oraz budowę budynku reprofilacji obręczy, co ma największe znaczenie w tej inwestycji.
– Kluczowym zadaniem będzie budowa tokarki podtorowej – mówi Piotr Bojar, prezes Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy. Ta inwestycja kryje się pod nazwą „reprofilacja obręczy tramwajowych”. – Dzięki temu łatwiej będzie wykonywać zmianę profili kół tramwajowych, co ograniczy hałas komunikacyjny i drgań na trasach tramwajowych. Tramwaje będą ciszej poruszały się po torach – dodaje.
W przetargu na modernizację zajezdni najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Mirbud, z którą 1 lutego podpisana została umowa o wartości 96,7 mln zł. Wszystkie prace budowlane zajmą około 26 miesięcy. Po odbiorach będą objęte 7-letnią gwarancją. Przekazanie placu budowy odbędzie się 14 lutego.
– Miasto stawia na inwestycje w infrastrukturę tramwajową jako transport ekologiczny i przystosowany do osób z niepełnosprawnościami – powiedział Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy.
Nowe linie za pieniądze unijne
Głównym celem inwestycji jest poprawa jakości życia mieszkańców i podniesienie konkurencyjności miasta poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego w zakresie funkcjonalności, komfortu podróżowania, dostępności, dostosowania do potrzeb osób w każdym wieku itp. oraz umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych oraz wymiany na nową, wyeksploatowanej infrastruktury technicznej. Prace nie będą zaburzyć przewozów pasażerskich na liniach tramwajowych.
Przy inwestycjach tramwajowych miasto korzysta ze pieniędzy unijnych przeznaczonych na lata 2021-27. W planach jest modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej od Kazimierza Wielkiego do zajezdni tramwajowej, budowa nowej linii m.in. na Szwederowo oraz modernizacja pętli w Lesie Gdańskim.
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach w drugiej połowie lat 50-tych XX wieku. Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda” w 1953 roku. Przez pewien czas pełniła również rolę zajezdni autobusowej. W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu”. Teraz czas na rozbudowę w związku z nowymi swingami.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!